Start › Forum › POI Points of Intresst › POI Fartkameror › POI, mackar istället för fartkameror › Svar till: POI, mackar istället för fartkameror
Tack för din felsökning och att du delade med dig av lösningen!
Efter lite googlande hittade jag sidan
https://support.garmin.com/fi-FI/?faq=gtDjiglxSO5nLNr3BP8m36
som lite närmare beskriver kraven på bmp-filen.
På sidan står det att den skall vara 24×24 pixel stor, vid något tillfälle för länge sedan kom jag fram till att det skulle vara 22×22 pixel men det verkar ju ändå fungera med 22×22.
På sidan står det också att färg-djupet skall vara RGB (vilket jag tolkar som 24 bitar), 8-bit eller 16-bit. Märkligt att en modernare GPS inte klarar 24-bitars RGB-ikoner.
Frågan är hur man skall förhålla sig till detta… Det skulle vara fullt möjligt att skriva om vår kod till att alltid skapa 8- eller 16-bitars-bilder. För vanliga trafik-skylt-ikoner skulle det inte göra så stor skillnad. Dock skulle nog kvaliten bli lite sämre på fartkamera-foto-ikonen. Sen används ju den här koden också på fler ställen än fartkameraforum.se, alla kanske inte skulle uppskatta begränsningen i färgdjup på ikonerna.
Man skulle också kunna låta användaren välja färg-djup vid nedladdningen av poi-filen, precis som man idag kan välja mellan olika ikoner. De flesta skulle nog mest se ett sådant val som förvillande.
m v h Henrik