Svar till: NVDB som datakälla till fartkameror

Start Forum POI Points of Intresst POI Fartkameror NVDB som datakälla till fartkameror Svar till: NVDB som datakälla till fartkameror

Tobbe
Deltagare

Hej igen,

Henca, Du säger:
    ”…innebär de också att vi har dubletter under drygt 3 år.”

– Vad är det för fördelar att ha dubletter under 3 år?
    Varför ska man ha kameror som är inaktiva och inte fungerar, i sin GPS?
    —————————————-

”Det känns dock lite skrämmande att 4 gånger om året…”

– Varför bara 4 ggr per år? Man kan väl uppdatera direkt det kommer en ny NVDB så har man purfärska data (om man så vill).

Jag sa bara att JAG kan åta mig att bidra med 4gg per år utan att lova för mycket.
    Det finns ju andra också, Benke t.ex
    —————————————–

”…kasta hela vår databas för att skapa om den från scratch.”

– Varför ska Du skapa om den igen? Släng den! Den finns ju redan färdig i form av NVDB!
    —————————————–

” Idag har vi konsekventa unika namn som anger vilken väg och väderstreck en kamera har…”

– Varför ska man ha namn som anger väg och väderstreck?
    Det är inte så man jobbar profesionellt i GIS-sammanhang.
    Sånt anger man i attribut-tabellen, och där finns redan ett officiellt ID-nr.
    Vad namnen betyder är inget som man har nytta av som användare av en GPS.
    —————————————–

”Vi måste också komma överens om ett format för sådana automatiska uppdateringar.”

– Jag har aldrig pratat om automatik.
    Det är någonting över min kunskap och kapacitet.
    Handpåläggning kommer absolut att behövas. Men jag tror att det kommer tarva en BETYDLIGT mindre arbetsinsats. Och framför allt: En högre kvalitet, aktuallitet och tillförlitlighet på datat.
    —————————————–

”Office-format som Word och Excel innebär manuellt arbete…”

– Absolut. Men Word och Excel, förutom ett riktigt GIS-program, fungerar utmärkt med sådana här små databaser. (Åtminstonne för mig)

=========================================

Jag säger inte att det inte går att göra fel i det manuella konverteringsarbetet (jag har just blivit uppmärksammad av Benke på 12 st misstänkta, av 2603st) men det går att förbättra med fastlagda metoder och rutiner.

Jag tar data från ISA, (Intellegent Speed Adoptation). Det är en flera Gb stor fil utgiven av Trafikverket för t.ex från biltillverare m.fl som kanske gör självkörande bilar mm.
    Den MÅSTE stämma! Den är ju ett juridiskt dekret.

Dessa filer lyder förmodligen också under INSPIRE-direktivet (som jag har refererat till tidigare), dvs ett UE-direktiv för öppna statsdata.

Som jag sa i ett tidigare inlägg (#2397) så kontrollerade jag slumpvis 25-30 st kameror av totalt 177 från Er databas som INTE finns med i NVDB. SAMTLIGA var felaktiga!!!
    Jag skulle tro att alla 177 kamerorna är det också.

Varför använda en bas med så undermålig kvalitet när det finns bättre?

Allt ovanstående är bara mina ”25 cent”. 🙂

Ha en bra Helg!
    /Tobbe