Start › Forum › Diverse forumfrågor › IGO 8 › Svar till: IGO 8
Tack för att du kikade på filen! Nu när du säger det inser jag att det naturligtvis borde vara punkt och inte komma i decimaltalen då komma används för att separera fält. Jag återkommer med ett nytt försök…
Dessa filer är alltså inte på det .txt-format som är för hastighets-punkter, de är i stället på det .asc-format som är för poi-punkter. Om jag förstått sidorna på poiplaza rätt verkar detta format fungera både för punkter att navigera till och för punkter att varna för. Formatet verkar ganska enkelt, jag har googlat lite och tolkat det jag läst som att formatet ursprungligen togs fram till TomTom men även stöds av igo. Formatet består bara av tre fält som separeras av kommatecken: Lattitud, Longitud och Namn. I de .asc-filer som jag sett verkar sista fältet med namn i sin tur delas upp i flera fält med ett semikolon mellan varje fält.
Jag vill hellre implementera ett format som fungerar både för varningspunkter och punkter att navigera till än att implementera ett format som bara fungerar för varningspunkter. Därav att jag tyckte detta .asc-format var tilltalande. Att formatet var enkelt att läsa och förstå gjorde inte saken sämre.
m v h Henrik