Start › Forum › POI Points of Intresst › POI Fartkameror › NVDB som datakälla till fartkameror
- Detta ämne har 27 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 6 år, 2 månader sedan av henca.
-
FörfattareInlägg
-
12 oktober, 2016 kl. 13:48 #400
Stort tack till eriks66 som tipsade om hur man kunde använda NVDB som datakälla. Stegen för att hitta data för nya kameror blev följande:
1) Gå till https://nvdb2012.trafikverket.se/SeTransportnatverket
2) Välj “Vägutrustning”, “ATK-mätplats”
3) Zooma in till aktuella kameror.
4) Klicka “i”-knappen, “Om dataslaget”, klicka sedan på någon av fartkamerorna.Då får man upp data om fartkameran:
Namn Värde
Id 05010020
Namn Lill-Alma
E_Koordinat 506756
N_Koordinat 6486276
Vinkel 249
Monterad första gången 2016-05-25 00:00:00
Nedmonterad
Från datum 20160525
Till datum 99991231Ovanstående data innehåller koordinater (på fel format) och vinkel (i diametralt motsatt riktning).
Kamerans vinkel anger i vilken riktning kameran tittar, d v s vinkeln blir motsatt
bilens färdriktning. Det innebär att en kamera som tittar i vinkel 0 fångar bilar på
väg åt söder, 90 fångar bilar på väg åt väster, 180 fångar bilar på väg åt norr och
270 fångar bilar på väg åt öst. Detta döper kamerapunkterna till S, W, N eller E.Data som saknas ovan är namnet på vägen, det kan man dock se i kartan. Dessutom saknas hastigheten, men den kan man också få från NVDB:
5) Välj “Trafikregler”, “Hastighetsgräns” och zooma in så ser du färgkodningar på vägarna med olika hastigheter.
6) Gå till lämplig web-sida för att konvertera koordinatar. Själv hade jag problem med flera sidor som byggde
på javascript, men en sida som funkade bra för mig var: http://latlong.mellifica.se/Så i exemplet ovan kunde jag få att sweref99-koordinaterna E 506756 N 6486276 motsvarar WGS84-koordinaterna
Lat 58.516986 Lon 15.115973.Därmed har vi alla data vi behöver:
Väg 1050
Lat 58.516986
Lon 15.115973
Hastighet 80
Färdriktning öst
Kommentar Lill-AlmaPunkten sparades som K1050E01 och motsvarande arbete har gjorts för övriga 10 kameror på väg 1050. Det blir lite pyssel med pekande och klickande och copy-paste med fyra olika websidor inklusive rapporteringen på fartkameraforum, men det blir nog ändå mindre arbete jämfört med att manuellt åka ut till en kamera och mäta upp dess position.
m v h Henrik
15 oktober, 2016 kl. 12:59 #410Riktigt bra!
Märks i mailkorgen oxå, kommer in många tips
Ibasto
- Detta svar redigerades för 8 år sedan av Ibasto. Anledning: Stavfel
17 oktober, 2016 kl. 00:02 #435Om denna tråd bidrar till de tips som kommer in, skulle det vara möjligt att göra tråden “klistrad” så att den alltid hamnar överst? Då kommer flera hitta till tråden i framtiden även om det inte skett några uppdateringar i tråden.
Alternativt, skulle man kanske i stället göra en hemsida med dessa instruktioner? Om man vore så seriös skulle man kunna lägga till lite screenshots också för att göra instruktionerna tydligare.
m v h Henrik
17 oktober, 2016 kl. 04:41 #436Klistrad till att börja med.
Tänkte skriva nått om denna samt tråden om att visa våra kameror på sidan extra resurserIbasto
5 april, 2017 kl. 01:11 #758Hej,
Är ny här på forumet.
Ett par frågor; Varför samlar ni data på “sidan om” eller parallellt med NVDB?
Är inte NVDB fullständig och korrekt?
Hittar ni fler kameror än vad som finns i NVDB? (Har själv hittat en som inte är med, men jag antar att skåpet är tomt).Jag har mixat ihop en bas av NVDB’s “ATK_Trafiksakerhetskameror_TNE__21089”, dat 2017-03-01 och “ISA_Sverige_09” vilket resulterar i en fil med ca 50 attribut för varje kamera. Där kan man ta ut de attribut man efterfrågar; ex.vis hastighet och kameravinklar mm.
Har exporterat ut den till en KMZ-fil vilken jag bifogar. (Klicka på ikonerna i GoogleEarth för visning av attributen)Läste någonstans ett inlägg med referens till en Igo8-tråd. Den hittar jag inte, var är den?
Utifrån ovanstående data har jag även gjort en fil (speedcam.txt), för Igo8 som jag själv har.
Denna är då fullständig med hastighetsgränser och “Vinkel” i kontrakurs för “DIRECTION” som Igo vill ha.
Om någon vill ha den så säg till.Mvh
/Tobbe5 april, 2017 kl. 07:18 #759Hej och välkommen till forumet!
Vi tar tacksamt emot rapporter med data om kameror från alla håll som vi får dem. En del hittar vi för första gången i NVDB, en del mäts nya kameror in manuellt av personer på plats.
Oftast blir kvaliten på positionen bättre om den tas från NVDB, särskilt om man inte har möjlighet att på ett säkert vis stanna vid kameran för att mäta upp dess position. Det finns dock flera exempel på kamerapositioner där våra manuella mätningar är mer exakta än positionen från NVDB, i NVDB sägs kameran ofta stå mitt i vägen.
Det finns också exempel på när en fartkamera kommit med i NVDB närmare ett halvår efter att vi tagit med den i vår databas efter en manuell inmätnning: https://fartkameraforum.se/forums/topic/ny-kamera-uppsala/
Om ett nytt kameraskåp kommer upp tar vi gärna med det i vår databas även om fartkameran skulle vara inaktiv i några månader, alla uppdaterar inte sin GPS-navigator varje vecka…
Något verkar ha blivit knas med fil-uppladningen, kanske skulle det funka bättre om kmz-filen placerades i en zip-fil? Ser man även vägens namn eller nummer i din fil?
IGO-tråden ligger här: https://fartkameraforum.se/forums/topic/igo-8/
m v h Henrik
5 april, 2017 kl. 12:21 #760Hej o tack för skyndsamt svar.
Några repliker;
——————-
“… i NVDB sägs kameran ofta stå mitt i vägen.”
——————-
– Hastigheterna ligger i vägdatabasen som är ett linjeskikt som motsvarar vägens centrumlinje. Kamerapositionerna ligger som ett punktskikt i en annan fil. Om man nu presenterar linjeskiktet i ett GIS-program och sedan lägger punktskiktet “över” så vill man naturligtvis att dessa ska connectera med varandra. Därför lägger man med flit kamerapositionerna där. Det är alltså ingen felmätning. Att kamerans position ligger ett par meter transversellt i färdriktningen är ju för oss användare av föga intresse.——————-
“Det finns också exempel på när en fartkamera kommit med i NVDB närmare ett halvår …: https://fartkameraforum.se/forums/topic/ny-kamera-uppsala/”
——————-
– Det refererande inlägget postades 2017-02-01. Den kameran finns med i min bas daterad 2017-03-01. Vet ej om den fanns med i föregående revision.——————-
“Om ett nytt kameraskåp kommer upp tar vi gärna med det i vår databas …”
——————-
– Den kameran jag syftade på är inte ny (E18, ett par hundra meter söder om Svanberga).
Lite konstigt att den inte är med i NVDB då jag läste i någon motortidning att den har registrerat flest fartsyndare i hela Sverige.——————-
“Något verkar ha blivit knas med fil-uppladningen, kanske skulle det funka bättre om…”
——————-
– Lite konstigt. KMZ är ju bara Google’s sätt att “zippa” KML-filer. KML-filen är på 2,7 Mb medan KMZ-filen är på endast 158 kb. Men ok, jag kan testa att zippa KML-filen.——————-
“Ser man även vägens namn eller nummer i din fil?”
——————-
RLID finns med (misstänker att det betyder “Road Line Identification”). Den innehåller ca 50 attribut. Hälften är ju från connekterande vägdata och är knappast av intresse. Vet inte ens vad de står för.Dessa attribut ingår (Exempel):
GM_LAYER = Unknown Point Feature
ID = 03009060
NAMN = Tärnsjö Br
E_KORDNAAT = 608127
N_KORDNAAT = 6670132
VINKEL = 20
DRIFTSTART = 06/10/2009
NEDONTRAAD = 12/29/1899
RLID = 19306:974
AVST = 8.13070730099e-001
FRAN_DATUM = 20091215
TILL_DATUM = 99991231
RIKTNING = Med
ELEVATION = 66.209
LINE_NAME =
DAGSL11 =
DAGSL12 =
FORDTYP11 = -1
FORDTYP12 = -1
FORDTYP13 = -1
HAVGIE1 = -1
HAVHAST1 = -1
HTHAST = 70
SLDAG11 =
SLDAG12 =
SLDAT11 = 12/29/1899
SLDAT12 = 12/29/1899
SLMIN111 = -1
SLMIN112 = -1
SLMIN121 = -1
SLMIN122 = -1
SLTIM111 = -1
SLTIM112 = -1
SLTIM121 = -1
SLTIM122 = -1
SLUTAVST = 0.81896106028
STARTAVST = 0.80337694079
STDAG11 =
STDAG12 =
STDAT11 = 12/29/1899
STDAT12 = 12/29/1899
STMIN111 = -1
STMIN112 = -1
STMIN121 = -1
STMIN122 = -1
STTIM111 = -1
STTIM112 = -1
STTIM121 = -1
STTIM122 = -1
TOTALVIKT1 = -1.00000000000
LINE_SIDE = R
POINT_SYMB = Dot – Red@SCALE=2
LAYER =Ha de’
/TobbeAttachments:
You must be logged in to view attached files.5 april, 2017 kl. 20:34 #762Att kamerans position ligger ett par meter transversellt i färdriktningen är ju för oss användare av föga intresse.
Nej, det stämmer. Vi är ganska tåliga både i sidled och längsled när det gäller kamerans position för funktionen att en GPS-navigator skall varna för kameran. När man studerar rimligheten i data för en kamera på en karta vore det dock en fördel om kameran stod på sidan av vägen. När kameran står mitt i vägen är det svårare att från enbart dess position avgöra huruvida kameran fotograferar norrgående eller södergående trafik.
Tack för filen! Så vitt jag kan se finns inte vägnummer/namn med i dessa data. Rent tekniskt är det inget som vi skulle behöva, men med vår nuvarande namn-konvention har vi med vägnamnet i positionsnamnet.
Det vore väldigt trevligt om man kunde hitta någon automatisk metod för att hålla vår databas uppdaterad och korrekt, lämpligen genom att hämta data från någon annan databas. Förutsättningen för att en sådan metod skall fungera är dock dels att den andra databasen eller databaserna innehåller alla data som vi behöver, men framför allt att den andra databasen är komplett och korrekt.
Även om din fil eller dess underlag inte löser alla problem så kan den ändå komma till stor nytta. Då din fil innehåller hastigheter och vi vet att vår databas för många kamerapositioner har inaktuella hastigheter skulle vi kunna uppdatera hastigheterna i vår databas. Det gäller bara att hitta något (halv)automatiskt-vis att göra jämförelsen.
m v h Henrik
10 april, 2017 kl. 14:42 #765Hej igen,
Ett par kommentarer;
———————————–
“När kameran står mitt i vägen är det svårare att från enbart dess position avgöra huruvida kameran fotograferar norrgående eller södergående trafik.”
———————————–Att avgöra åt vilket håll kameran tittar åt bör inte göras med utgångspunkt av kamerans placering, utan med hjälp av kamerans attributdata.
Att använda själva placeringen i sig måste ur GIS-synpunkt nog anses vara ett feltänk.Kartor:
Om man t.ex använder Vägkartan (Blå Kartan) som har en skala 1:100 000, så motsvarar 1 mm på kartan 100 meter i verkligheten.
Om man då ritar ut en väg med ca 7 meters bredd i naturlig storlek skulle det bli ett streck som är 0,07mm – m.a.o, strecket skulle inte synas!
För att en väg skall synas tydligt så ritar man då ett streck på kanske 3mm’s bredd vilket då i verkligheten motsvarar 300 meter.Betänk sedan att man vill placera ut t.ex en kyrka som ligger 25 meter till höger om vägen. Då vill man ju inte att den ska hamna mitt på vägen, utan man placerar då kyrksymbolen ytterligare 5mm till höger. Symbolen hamnar då ca 800m till höger om vägens verkliga placering. Det här gör man för att göra kartan överskådlig, och kallas på geodesi-språk för “Undanhållning” eller “Generalisering”
Att försöka placera en fartkamera någon meter eller två på sidan om denna väg faller ju då på sin orimlighet.GIS-program:
GIS-program har förvisso denna noggrannhet i sig, men geo-datat har det oftast inte. Speciellt inte den geo-data vi lekmän eller våra GPS’er använder. Då måste man ner på en betydligt noggrannare nivå, tomtkartor osv.Om man vill grafiskt manifestera ex.vis kamerariktningen kan man ju göra det genom att i stället använda attributet “Vinkel” som namnettikett till symbolerna.
Ett annat sätt är att använda olika symboler för olika riktningar, vilket jag nu har gjort på den uppdaterade bifogade filen (zippad KMZ).———————————–
” Tack för filen! Så vitt jag kan se finns inte vägnummer/namn med i dessa
———————————–– I den nu bifogade filen har jag rensat lite bland attributen till de jag tror är intressanta.
– Jag har också lagt till vägnumren som Du vill ha.(Anm: I vägnumren kan felposter förekomma då jag har problem med att få Vägverkets GDB-fil att lira helt med ”ATK_Trafiksakerhetskameror_TNE__21089”.)
Om Du också vill ha dessa data i tabellform – säg till.
Mvh
/TobbePS. Varför är det viktigt att ha en egen namnkonvention på kamerorna, även om den är logisk? Är det inte bara att komplicera tillvaron? DS.
Attachments:
You must be logged in to view attached files.10 april, 2017 kl. 18:52 #767Tack för den uppdaterade filen!
Naturligtvis skall man i första hand använda tillhörande data för att avgöra kamerariktning, jag avsåg främst de fall då man av någon anledning tvivlar på eller rentav saknar angiven kamerariktning. Flera gånger har jag på manuellt inrapporterade kameror gått in i google maps satellitvy för att med hjälp av kamerans position försöka avgöra om kamerans angivna riktning är rimlig. På google maps kan man zooma in betydligt mer än blå kartan och i satellitbilden blir även småvägar ca 100 pixlar breda.
Min erfarenhet av kameravinkeln är att den tyvärr ofta leder till förvirring. I NVDB anges vinkeln riktningen som kameran tittar i, i vår databas anger vi riktningen som fordonen rör sig i, d v s diametralt motsatt vinkel. Vid manuellt inrapporterade kameror är det inte alltid så tydligt vilken riktning som avses med vinkeln.
Om det är lätt för dig att ta fram dessa data i tabellform tar jag mer än gärna emot dem, kanske kan jag då under påskhelgen försöka göra något script som sorterar data och visar skillnader i hastighet jämfört med våra data.
Då alla positioner alltid har ett namn i samtliga GPS-fil-format som vi stödjer krävs det någon form av namnkonvention. Denna konvention skulle kunna vara så enkel att alla positioner bara helt enkelt fick heta något som t ex “kamera”, filformaten kräver inte att namnen skall vara unika.
Vår nuvarande namnkonvention är ett arv från gamla speedcams, den namnkonventionen har ett löpnummer som innebär att alla kameror får unika namn. Fördelen med unika namn är att det gör förståelsen lättare om någon vill diskutera en specifik kamera. Det är lättare att slå upp data om kamera K1050E01 än “Den där kameran i närheten av ladan utanför Ulfåsa”.
Dessutom har vi i vår namnkonvention med ett grovt väderstreck, det kan också fylla en funktion med tanke på att samtliga idag stödda GPS-fil-format saknar särskild information om riktning.
Sen är som sagt även vägnumret med i kameranamnet, varför vet jag inte, men jag gissar att det är för att hålla löpnumren på en lägre nivå och dessutom ge kamerorna lite mer beskrivande namn.
m v h Henrik
10 april, 2017 kl. 23:01 #768Hej Tobbe
IGO 8 Filen får du gärna lägga upp direkt i tråden om du vill11 april, 2017 kl. 11:32 #769Henca,
——————————————————-
“På google maps kan man zooma in betydligt mer än blå kartan och i satellitbilden blir även småvägar ca 100 pixlar breda.”
——————————————————-
Google maps är inte en karta – det är ett GIS-program, om än ett enkelt sådant.
När Du zoomar in i det så zoomar Du bara in i en bild, inte i en mer exakt position, om Du förstår vad jag menar. Vägen ligger inte exakt där Du tror. Det här kan Du lätt demonstrera i Google Earth genom att i tidsreglaget växla mellan olika tidpunkter då bilden togs. Du kommer då att se hur vägen hoppar fram och tillbaks, ibland så mycket som 10-20 meter. Det är det jag menar (under rubriken “GIS-program”) med att det underliggande geo-datat inte har den noggrannheten. Om vägens exakta position nu flukturerar med 10-20 meter så är det ju förkastligt att placera kameror med kanske 0,5-1 meters noggrannhet vid sidan om vägen!Resultatet kan bli; Om det nu är två kameror som tittar i olika rikningar på varsin sida om vägen, kan man ju ändå lista ut åt vilket håll var och en tittar, även om båda symbolerna har hamnat på ena eller andra sidan om vägen på bilden. Men om det endast är en kamera som hamnar på ena eller andra sidan så är det 50% risk att den då, med ert sätt, symboliserar fel riktning.
Positionsbestämningen blir i så fall rent kontraproduktiv!——————————————————-
“…i vår databas anger vi riktningen som fordonen rör sig i, d v s diametralt motsatt vinkel”
——————————————————-
Jag bifogar en Word-fil i tabellformat. Från den kan Du exportera till det formatet Du önskar.
I denna har jag nu lagt till kontrakursen till attributet “Vinkel” → “Kurs”, d.v.s fordonets kurs.——————————————————-
“Fördelen med unika namn är att det gör förståelsen lättare om någon vill diskutera en specifik kamera. Det är lättare att slå upp data om kamera K1050E01 än ”Den där kameran i närheten av ladan utanför Ulfåsa”.
——————————————————-
Absolut. Självklart vill man ha med ett namn, det är inte det jag ifrågasätter.
Men alla kameror är ju redan namnsatta med ett individuellt nummer som Trafikverket officiellt har tilldelat (Se attributet “ID”).
Om jag nu diskuterar Ulfåsa-kameran med någon annan som inte har tagit sin databas från er, så är det väl bättre att alla använder ett redan ensat, etablerat och officiellt namn, att vi alla använder samma språk. Det är väl inte så stor skillnad att säga “K1050E01” än “5010020” som faktiskt är Ulfåsa’s officiella namn ur den nationella vägdatabasen.——————————————————-
” Dessutom har vi i vår namnkonvention med ett grovt väderstreck, det kan också fylla en funktion med tanke på att samtliga idag stödda GPS-fil-format saknar särskild information om riktning.”
——————————————————-
Här har Du en poäng.
Jag förslår då, som kompromiss, att man enkelt lägger till väderstrecket till det officilla namnet, d.v.s 5010020E, i Ulfåsafallet.
Med detta derivat kan man åtminstone härleda kamerorna till varandra om man pratar “olika språk”.Dessutom bör väl det vara mycket mer lätthanterligt att uppdatera/konvertera när NVDB uppdateras nästa gång. För NVDB måste väl betraktas utgöra “basen” för kamerapositionerna, eller…?
Glad Påsk
/TobbePS. Varför använder Du “Google Maps” istället för “Google Earth”?
“Maps” är för noviser ;), jag rekommederar starkt att använda de mer potenta “Earth” i sådana här sammanhang! DS.Attachments:
You must be logged in to view attached files.11 april, 2017 kl. 11:37 #771Breflabb: “Mission accomplised!”
I denna fil är den tidigare nämnda kameran söder om Svanberga (18.65568°, 59.83050°) med.
Dock har jag av ren slump också hittat via Google Earth “StreetView” en kamera vid pos 16.95625°, 59.73466° som inte heller finns i NVDB – denna är inte med.
Förmodligen är denna inaktiv/nedmonterad då bildens datum är från 2011.
Någon som har kännedom eller bor i närheten och kan bekräfta om den fortfarande finns eller är aktiv?Glad Påsk
/TobbeAttachments:
You must be logged in to view attached files.11 april, 2017 kl. 11:47 #773Tack
En TXT fil till IGO 8.3 skulle uppskattas.11 april, 2017 kl. 13:15 #774Hoppas blir rätt nu.
Dock blir vinklar inte exakta, “N=0, E=90… osv”
Men ändra i igo8\save\system.ini “speedcam_max_angle=”??”
till exempelvis “speedcam_max_angle=”40”.
(Inte säkert den kommandoraden finns med som orginal)Filen “.spud” i katalog speedcam måste tas bort, (eller byt efternamn).
(Spara orginalen “system.ini” och de filer som ligger i katalogen “speedcam” innan,
om ifall….Attachments:
You must be logged in to view attached files. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.