Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
Då jag kikar på den som hette K70S34 ser jag att vägen där lokalt går mer i östlig riktning än sydlig riktning, så jag döper om den till K70E34. En bit innan kameran går vägen mer i sydlig riktning, men övriga kameror brukar vi döpa efter den lokala riktningsvinkeln.
Jag tror att den positionen är ett arv från gamla speedcams, i vårt forum hittar jag inte när den blivit tillagd, bara ett par inlägg om att positionen fått ny hastighet.
m v h Henrik
Jag har nu korrigerat dessa två positioner i tunneln med koordinater från excel-filen som du skickade via mail. Jag har också uppdaterat positionerna för K218N01 och K218S04.
Dessutom har jag enligt ditt mail korrigerat positionerna för KE6W07, KE6N08, KE6N11 och KE6S12.
Skillnaden mot tidigare positioner blir som sagt något 10-tal meter, men som jag ser det spelar det inte någon jättestor roll. När man kör på dessa vägar rör man sig med ca 20 meter per sekund. (25 m/s = 90 km/h, 19.44 m/s = 70 km/h).
m v h Henrik
Jag inser nu att 1 grad inte kan motsvara ca 100 m, kanske är det i stället så att 1 grad motsvarar ca 10 km skillnad. I så fall är positionerna något 10-tal meter fel.
m v h Henrik
De två positionerna rapporterades in av dig 2021:
Koordinaterna är inte exakt lika, men ändå ganska lika, kan du kanske ha använt olika metoder för att konvertera till WGS84 från NVDB?
WGS84 anger koordinaterna i grader, 1 grads skillnad innebär ca 100 m skillnad. Här skiljer koordinaterna ca några tiotusendels grader, d v s några centimeter om jag räknar rätt.
m v h Henrik
Förvirringen väg 562 vs E4 kan nog förklaras av att E4 dragits om så att den inte längre går genom samhället. Vägen “gamla E4 genom samhället” har nog då fått nr 562. De gamla kamera-positionerna med E4-beteckning har vi nog haft sen den vägen hörde till E4, man kan fundera över om de kamerorna borde döpas om.
Det brukar alltid vara så att manuellt inmätta fundament har sämre precision än positioner från NVDB, men även positioner från NVDB kan ha lite varierande kvalitet.
Jag brukar nyttja https://latlong.mellifica.se/ för konvertering mellan sweref 99 och WGS84.
Kameravinkeln i NVDB skiljer alltid ett par grader jämfört med vägens riktning då kameran är riktad snett in mot vägen snarare än parallellt med vägen mot diket. Dessutom är denna vinkel ca 180 grader motsatt färdriktningen. Det lilla felet i vinkel lider vi inte så mycket av i våra filer då de bara får en “grov vinkel” i kamerans namn i form av väderstreck N, E, S eller W.
m v h Henrik
Bra att du gick till botten med det! Med en god portion tur kan det komma en firmwareuppdatering i framtiden som ger tillbaka funktionaliteten.
m v h Henrik
Tack för din uppmärksamhet Ludde och tack för din utredning Benke!
Jag ser följande:
K292E02 tidigare manuellt inmätt, verkar stå på fel sida av vägen.
K29N04 tidigare manuellt inmätt, verkar stå på fel sida av vägen.
K151N02 tidigare manuellt inmätt, verkar stå mitt i vägen.
Ovanstående 3 tar jag bort från vår databas.På google streetview ser man KE4N44 och ser något som skulle kunna vara ett bygge av KE4S43/K562S01, men det kan också bara vara el-rör för lyktstolpar man ser. Kanske är det så att denna kamera är en dublett som helt tagits bort.
K562S01 rapporterades med källa NVDB så sent som 2/10 i år, KE4S43 verkar inte finnas omnämnt på forumet, sannolikt är den ett arv från gamla speedcams.se.
KE4N44 låter jag vara kvar i databasen. KE4S43 tar jag bort ur databasen. Någon med lokalkännedom får säga om även K562S01 borde tas bort trots att den är inlagd ganska nyligen (rapporterad av Benke).
m v h Henrik
Jag har en Garmin DriveAssist 50-LMTD som jag köpte 2016. Jag brukar inte zooma manuellt så ofta så jag har inte lidit av fenomenet med norr upp.
Dock gick jag nu ned till bilen för att testa lite. Det första som hände när jag drog igång GPSen med stillastående bil var att den vred bilens färdriktning rakt norr ut, d v s då kunde jag inte se någon skillnad på färdriktning och norr.
Dock kunde jag ändå se lite vilka inställningar som fanns att välja på. Någonstans under inställningarna för kartvisningen kunde jag välja mellan tre alternativ:
1) Kurs upp
2) Norr upp
3) 3D-vyInställt var 3D-vy och med “Kurs upp” gjorde kartan ett lite plattare intryck med mindre perspektiv. Om jag verkligen alltid ville ha “kurs upp” skulle jag nog kunna offra 3D-vyn för att få det så. Dock har jag för mig att när man zoomar ut i 3D-vyn övergår den till en platt vy. Kanske är det så att andrahandsvalet som man inte kan välja då blir “Norr upp”?
m v h Henrik
Tack! De är nu inlagda som:
57.377413
13.734432
K151E04
90
Gynnås57.419110
13.628243
K151S05
90
Hestraviken58.347325
14.113244
K194W09
80
Bruntorp västgående58.348093
14.108697
K194E10
80
Bruntorp östgåendem v h Henrik
Tack för tips! De är nu inlagda som K292E26 och KE10N40. På google streetview kunde man se fundamenten vid dessa positioner.
m v h Henrik
Tack för din uppmärksamhet!
Jag tar enkelt bort K76E35 som var en ren kopia av K76E33.
Jag väljer dessutom att ta bort K276S15 som var manuellt inmätt, K276S17 har sin kommentar “Norrby” från NVDB.
m v h Henrik
Tack igen! De är nu inlagda som:
59.138811
15.616808
K52E56
80
Styrsta59.139590
15.632271
K52W57
80
Stora Sand66.002974
22.694045
KE10S37
100
Lagnaträsk södergående66.032603
22.713870
KE10N38
100
Revelberget norrgående66.048085
22.717964
KE10S39
100
Notträsket södergående57.232154
14.005985
K151N01
90
Fundament Värnamo – Gislaved57.312421
13.919340
K151N02
90
Fundament Värnamo – Gislaved57.273420
13.969830
K151S03
90
Fundament Värnamo – Gislavedm v h Henrik
Tack för de nya positionerna! Jag har just nu lite dålig internetkoppling och svårt att uppdatera vår databas. I värsta fall kan det dröja ett par veckor innan jag kan lägga in dem.
m v h Henrik
Tack!
De är nu inlagda som K850E06 och K850W07.
Fint att ha dig tillbaka i forumet!
m v h Henrik
Tack för tips!
Nu är de inlagda som KE20E57 och KE20W58.
m v h Henrik
-
FörfattareInlägg