Svar till: Ny kamera Uppsala

Start Forum POI Points of Intresst POI Fartkameror Ny kamera Uppsala Svar till: Ny kamera Uppsala

henca
Moderator

Ja, jag noterade också att NVDBs position verkade vara på fel sida av vägen. Ganska ofta så verkar inte deras precision så jättebra. Ofta sägs kamerorna stå mitt i vägen. Men det kan å andra sidan ibland också hända att vi får in manuella mätningar som inte är så jättenoga, ofta är det ju svårt att stanna för att göra en noggrann inmätning och då får man ta det lite på ett ungefär.

Men även om det skulle bli upp till 100m fel gör det inte så mycket för våra syften, i 90 km/h innebär 100m fel som mest 4 sekunder tidigare eller senare varning för fartkameran.

När det gäller fundamentet tycker jag spontant att vi kan ha kvar det som en kamera i vår databas åtminstone något år till. Om de skulle sätta upp en kamera där i vår eller i sommar så är alla med en fil yngre än ett år medvetna om den nya kameran. Det gör inget om vi ropar varg en gång för mycket, huvudsaken är att vi markerar rätt hastighet vid positionen.

m v h Henrik