Svar till: Välkommen

Start Forum Diverse forumfrågor Välkommen Svar till: Välkommen

henca
Moderator

Trist att speedcams.se har försvunnit, men tack till Ibasto för viljan att plocka upp stafettpinnen!

Då jag utvecklade phpoi fick jag hjälp med att speca och testa en del GPS-format tack vare kontakter från det forumet.

Idag tycks det vara posit som är huvudalternativet om man vill tanka hem gps-filer med fartkameror, men de filerna har ju som sagt den stora bristen att filerna inte anger vilken hastighet som gäller vid fartkameran. Gamla speedcams.se hade ju inte bara den informationen för fartkameror utan även för några andra filer. Jag som inte har en GPS med inbyggda hastigheter för vägarna skulle gärna se att den informationen fanns i alla möjliga och omöjliga GPS-filer som t ex angiven hastighet vid varje brevlåda eller varje lyktstolpe, men jag inser ju att arbetet med att underhålla sådana filer blir ohållbart.

Ändock kanske mitt phpoi nu skulle kunna komma till nytta i denna situation? Med intressepunkter för t ex fartkameror i en mysql-databas genereras sedan poi-filer för olika GPS-format. Projektet är opensource och jag tar gärna emot förbättringar i form av stöd för fler GPSer eller andra databas-backends än mysql. Idag finns det stöd för att lägga till hastigheter till intressepunkterna, men så vitt som jag vet är det ingen som hittils använt den funktionen till någon poi-lista så funktionen får nog ses som ganska otestad.

Idag har phpoi stöd för att generera filer till Gramin, Navman och TomTom.

m v h Henrik