Start › Forum › Diverse forumfrågor › Välkommen › Svar till: Välkommen
Jag tror inte att forumens tid är förbi, det finns många forum som fylls med massor med relevanta nya inlägg per dag. Dock har andra forum på grund av sin karaktär och ämnesområde färre inlägg och färre besökare. Redan på den gamla speedcams-tiden var aktiviteten i forumet ganska begränsad. Nu är detta ett nystartat forum som inte hunnit få spridning och dessutom kanske inte har lika mycket intresse i brist på egna poi-filer som fanns på speedcams.
Om du kan tänka dig att hosta fartkamerafilerna men inte vill administrera dem kan jag tänka mig en lösning där en handfull personer på något vis har skrivrättighet till databasen för att administrera filerna och jag skulle kunna tänka mig vara en av dem, men jag vill inte ensam ta på mig det ansvaret. Med flera personer som kan rycka in borde vi snabbt kunna införa de ändringar som övriga användare önskar utan risk för dröjsmål på grund av veckovisa semestrar och liknande.
För att phpoi skall kunna fungera med webhotellet krävs det att man kan köra php på webhotellet och att webhotellet även ger tillgång till en mysql-databas (funkar även med mariadb som är den nyare fria varianten av mysql). Ingår det någon eller några sådana databaser i ditt webhotellsabbonemang?
Man kan ställa in phpoi så att vilken web-besökare som helst själv kan mata in förslag på intressepunkter som sedan måste godkännas av en administratör. Det går också att ställa in phpoi till att skicka mail till administratören när någon besökare matat in en ny intressepunkt som skall godkännas. Med flera administratörer kanske vi skulle kunna skapa någon mailing-lista som phpoi kan skicka mail till som sedan skickas vidare till alla administratörer.
Eller så väljer vi att inte tillåta web-besökare mata in nya punkter och skapar i stället en tråd här i forumet där användare får skriva in nya punkter, därefter kan administratörerna mata in dem i phpoi.
Administrationen av phpoi sker via ett antal php-script som bör ligga i en katalog på webservern som är skyddad av lösenord så att inte vem som helst kan gå in och rota. Ett annat alternativ är att inte lägga dessa php-script på den publika web-servern utan i stället köra scripten på en maskin hemma i det egna nätverket. Då måste dock webservern tillåta att man når (my)sql-servern från sitt hemmanätverk. Spontant känns det enklare om vi kan ha admin-sidorna på webservern och skydda den katalogen med användarnamn och lösenord som kan fördelas och dras in när administratörer tillkommer eller faller ifrån. Om varje administratör skulle ha admin-filerna hemma i sitt eget nätverk skulle alla administratörer känna till lösenordet till sql-databasen och då blir det svårare att stänga av någon administratör. Men visst, det skulle även vara möjligt att konfigurera flera olika användare och lösenord till en sql-databas.
Jag har en fartkamerafil som är lite drygt ett år gammal från speedcams.se. Med lite knep och knåp skulle jag nog kunna konvertera den filen till sql-kommandon som kan matas in i en phpoi-databas. Då har vi en ganska bra grundplåt att utgå ifrån. Om någon har en nyare fil vore det naturligtvis ännu bättre.
För min del fortsätter jag gärna denna diskussion och hoppas att vi kan komma fram till en fungerande lösning. Om/när diskussionen kommer så långt som till tekniska detaljer och lösenord till databaser och websidor får vi flytta diskussionen från det publika forumet till t ex email.
m v h Henrik