Start › Forum › POI Points of Intresst › POI Fartkameror › POI, mackar istället för fartkameror › Svar till: POI, mackar istället för fartkameror
Jag har inte någon Montana, bara GPS-navigatorer avsedda för att sitta i fordon, kanske är det en signifikant skillnad?
Det låter som att du har gjort rätt för att kunna se ikonerna, .bmp-filen skall ligga i samma katalog som tillhörande .csv-fil. Filen fdl.txt är inte så viktig, den beskriver bara villkoret för användande av data och används inte av poiloader.
Tyvärr kan man inte ladda upp bilder till forumet, så jag kan varken visa screenshots eller foton på min GPS med ikoner på skärmen.
Precis som du har gjort skall man i poiloader peka ut en katalog eller katalog-struktur där man har .csv-filerna. Själv har jag lagt filerna för rastplatser i en katalog som ligger bredvid filerna för fartkameror men pekar i poiloader ut en katalog som täcker in bägge dessa. Enheten väljs till ”Meters and KPH” och jag väljer ”Manual” mode.
Filer som råkar ha en siffra i filnamnet, t ex ”Jet_98.csv” gissar poiloader per automatik att de innehåller proximity-punkter som det skall varnas för och att default hastighet att varna vid är 98 km/h. Då får man kryssa ur ”This file contains proximity alert points”.
Filen fartkameror.csv inser inte min poiloader med automatik att ”This file contains proximity alert points” borde vara ikryssad, så då får jag i stället kryssa i det manuellt. Jag väljer i poiloader att bli varnad på 400 m avstånd, tack vare att varje punkt har en egen hastighet i filen får jag dessutom av min GPS-navigator en annan typ av varning om jag skulle råka ligga över den hastigheten.
I min navigators karta ser jag ikoner både för fartkameror och andra punkter som jag laddat in, t ex mackar eller rastplatser. Jag ser också ikoner för punkter som Garmin själva väljer att skicka med tillsammans med kartan.
m v h Henrik