Start › Forum › POI Points of Intresst › POI Fartkameror › POI, mackar istället för fartkameror
- Detta ämne har 16 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast för 2 år, 11 månader sedan av henca.
-
FörfattareInlägg
-
11 november, 2021 kl. 20:40 #2037
Är ny här och testade ladda ner POI filen för fartkameror till min Garmin Montana 700i men får in mackar där det finns bränsle både bensin och bara diesel men inga fartkameror.
Vad tusan är det som blivit fel?
11 november, 2021 kl. 21:06 #2038Hittade ett fel och det var skoterledskartan som la till mackarna men jag ser ändå inte POI på fartkamerorna eller rastplatserna.
11 november, 2021 kl. 22:20 #2039Vi har flera olika poi-filer, dock inga med mackar. Vad använder du för program för att ladda in punkterna i din GPS-navigator? Är det Garmin Poi Loader? Får du vid inladdningen någon fråga om när det skall varnas för filen med fartkameror?
m v h Henrik
12 november, 2021 kl. 05:57 #2040Hittade vad som gjorde att mackarna visades på kartan och det var att dom ligger inlagda på skoterledskartan som hade råkats aktiveras så detta lurade mig.
Har testat att ladda ner fartkamera filen och rastplatsfilen till Garmin och laddat över dessa med POILoader, har inte fått nån fråga om när det skall varnas. Kollade i utforskaren och då hittade jag att det finns en fartkamerafil i GPS:en.
/Bosse
12 november, 2021 kl. 07:26 #2041Kanske kör vi olika versioner av poiloader, jag kör nog en ganska gammal version. När jag laddar in punkter brukar jag få någon fråga om proximity alert att kryssa i och ett val om på vilket avstånd det skall varnas. När jag sedan närmar mig en sådan punkt, t ex fartkamera eller fartgupp plingar GPS-navigatorn på ett vis. Skulle jag dessutom råka köra fortare än punktens hastighet plingar GPS-navigatorn på ett annat vis.
m v h Henrik
12 november, 2021 kl. 15:29 #2042Installerade filen manueelt då kunde jag välja om man den ska vara vid ett visst avstånd eller nåt med hastigheten om den är för hög om jag fattat rätt.
Visst ska man kunna se kamerorna på skärmen? Eller ligger fartkamera punkterna dolda på kartan?
12 november, 2021 kl. 20:10 #2043Ja, åtminstone på mina Garmin-navigatorer kan man på kartan se den ikon som finns i fartkameror.bmp som skall ligga bredvid fartkameror.csv när de laddas in med poiloader.
m v h Henrik
14 november, 2021 kl. 08:22 #2045Blir ju inte klok på detta jag har laddat in hela mappen med filerna för rastplatser och fartkameror, fartkameror bmp, fartkameror excel, rast alla bmp, rast alla excel och fdl texdokument. Har valt att den ska varna över 0 km/h vid fartkameror och 600 m ifrån rastplatserna. Har valt mest detaljer på karinställningen i Montanan om det skulle påverka vad som visas.
Om jag kolla i utforskaren i Montanan så finns det i mappen POI en GPI-fil med samma namn som mappen med fartkamera filerna och rastplatsfilerna som jag laddade in med POILoader.
Men inget syns på kartan och jag försökte även söka i Basecamp genom att välja egna intressanta platser men Basecamp hittar inget, nu vet jag inte om man ska kunna se detta i Basecamp.
Vad fasen är det som är fel?
14 november, 2021 kl. 18:04 #2046Jag har inte någon Montana, bara GPS-navigatorer avsedda för att sitta i fordon, kanske är det en signifikant skillnad?
Det låter som att du har gjort rätt för att kunna se ikonerna, .bmp-filen skall ligga i samma katalog som tillhörande .csv-fil. Filen fdl.txt är inte så viktig, den beskriver bara villkoret för användande av data och används inte av poiloader.
Tyvärr kan man inte ladda upp bilder till forumet, så jag kan varken visa screenshots eller foton på min GPS med ikoner på skärmen.
Precis som du har gjort skall man i poiloader peka ut en katalog eller katalog-struktur där man har .csv-filerna. Själv har jag lagt filerna för rastplatser i en katalog som ligger bredvid filerna för fartkameror men pekar i poiloader ut en katalog som täcker in bägge dessa. Enheten väljs till “Meters and KPH” och jag väljer “Manual” mode.
Filer som råkar ha en siffra i filnamnet, t ex “Jet_98.csv” gissar poiloader per automatik att de innehåller proximity-punkter som det skall varnas för och att default hastighet att varna vid är 98 km/h. Då får man kryssa ur “This file contains proximity alert points”.
Filen fartkameror.csv inser inte min poiloader med automatik att “This file contains proximity alert points” borde vara ikryssad, så då får jag i stället kryssa i det manuellt. Jag väljer i poiloader att bli varnad på 400 m avstånd, tack vare att varje punkt har en egen hastighet i filen får jag dessutom av min GPS-navigator en annan typ av varning om jag skulle råka ligga över den hastigheten.
I min navigators karta ser jag ikoner både för fartkameror och andra punkter som jag laddat in, t ex mackar eller rastplatser. Jag ser också ikoner för punkter som Garmin själva väljer att skicka med tillsammans med kartan.
m v h Henrik
15 november, 2021 kl. 21:12 #2047Nu har jag testat vidare och om jag lägger POI filen på minneskortet verkar det som att kamerorna visas på kartan, men jag får ingen symbol utan det blir bara en vit kvadrat där kamerorna och rastplatserna är. Testade att konvertera filerna till JPG men då syns ingenting, vad är det som kopplar BMP filen till punkterna, går det bara att konvertera bildfilen mot en annan typ av bildfil eller blir det då fel då filen inte har rätt format för punkterna?
16 november, 2021 kl. 08:44 #2048Det som kopplar bildfilerna till punkterna är helt enkelt namnet på bildfilen när man använder poiloader. När filen abc.csv laddas in i GPSen av poiloader får alla punkter i den filen ikonen från den abc.bmp som ligger i samma katalog som abc.csv.
m v h Henrik
16 november, 2021 kl. 19:41 #2049Okej, men kan man byta filtyp från bmp till tex jpeg eller nåt annat format bara namnet innan är samma? Misstänker att det är nåt knas med filformatet som gör att bmp filerna inte visar korrekt på Montana 700:an.
Har testa lite idag och efter många om och men och mycket pillrande med GPS:en fick jag GPS:en att varna för en fartkamera vi passerade. Kollegan har fått köra på jobbet idag och GPS:en har fått åka med och jag hållit på med GPS:en och blivit något klokare på den.
16 november, 2021 kl. 20:32 #2050Jag googlade lite åt dig och kom till garmin-sidan:
https://support.garmin.com/en-HK/?faq=771qHbZ2NY31qhk6StGSsA
På den sidan nämns enbart bilder i bmp-format, inga andra format nämns.
m v h Henrik
18 november, 2021 kl. 18:00 #2051Efter många om och men så ser jag nu ikonerna, hoppas bara resten fungerar efter att jag laddat om POI filen. Felet var att filen inte var 8 eller 16 bit, efte ratt sparat om filerna i paint till 16 bit bmp ser jag nu ikonerna för fartkamera och rastplatserna.
Nu håller jag tummarna att inget annat tjorvar
18 november, 2021 kl. 18:42 #2052Märkligt, hur gammal är din GPS? För mig har dessa bmp-filer funkat både i den Garmin som jag har nu och min förra som jag köpte 2007.
m v h Henrik
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.