Svar till: IGO 8

Start Forum Diverse forumfrågor IGO 8 Svar till: IGO 8

henca
Moderator

Även om fartkamerafilen känns viktigast för de flesta kan jag inte skriva en php-fil till phpoi som enbart stödjer punkter med tillhörande hastighet. Jag måste få till en lösning som på ett eller annat vis passar alla intressepunkter som stöds. Nedladdningstabellen erbjuder filer för samtliga stödda format till samtliga databaser. Hur skulle det se ut här på fartkameraforum i raden för låga broar om jag bara stödde fart-punkter till igo8? Dessutom har de flesta web-sidor med phpoi databaser som inte innehåller någon hastighet, om de skall ha någon glädje av igo8-stödet måste filerna kunna hantera punkter utan tillhörande hastighet.

När det gäller poiplaza måste jag medge att jag inte är så insatt i hur de arbetar eller vad de erbjuder. För mig är poiplaza bara en sida som jag hittade till med google nu när jag letade efter exempel-filer på igo-format. Om jag förstår saken rätt uppdaterades deras fartkamerafil senast 16/6 2016 och innehåller 1056 punkter, så den verkar ju någorlunda uppdaterad.

Efter att ha studerat dessa exempel-filer tycker jag mig se följande möjliga lösningar:

• KML-filer med hastigheten i namn-positionen för punkter med tillhörande hastighet och det “riktiga” namnet där för punkter utan egen hastighet.
    • .asc-filer med namn som “F-90” för punkter med tillhörande hastighet och det “riktiga” namnet dör för punkter utan egen hastighet.
    • En .txt-fil för alla punkter med tillhörande hastighet och en .asc-fil för alla punkter utan tillhörande hastighet.

Eventuellt skulle man kunna zip-komprimera kml-filen så att den i stället för kmz-format.

Men vilket alternativ som blir bäst kan jag inte avgöra själv då jag inte har någon igo-GPS. På något vis gäller det att hitta ett alternativ som funkar så bra som möjligt med så många olika varianter av igo-navigatorer som möjligt. Detta är er chans att göra er röst hörd. Efter att implementationen är gjord kommer de som inte fick det format som passar just dem bäst bli hänvisade till olika metoder för konvertering till dess att jag eventuellt får tid att implementera ytterligare ett format. Enklast för mig är att implementera enbart ett format, det skulle i så fall vara den enda .asc-filen i listan ovan, men ger det alternativet fullgod funktionalitet för alla igo-enheter?

Visst, ett Excel-program som konverterar från Garmins GPS-format till iGO-format är naturligtvis bra, men vore det inte bättre att kunna ladda hem iGO-filen direkt?

m v h Henrik