Start › Forum › Diverse forumfrågor › IGO 8
- Detta ämne har 192 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast för 7 år, 2 månader sedan av Tenn.
-
FörfattareInlägg
-
25 augusti, 2016 kl. 10:27 #157
Jag har en IGO8 som jag är nöjd med.Kommer det att finnas
fartkamerastöd till den längre fram?Eller går det att använda eller
convertera från andra filformat?25 augusti, 2016 kl. 19:05 #158Databasen i sig innehåller bara koordinaterna och hastigheterna. Vad som går att ladda ner beror på vilka format som PHPOI kan generera ur databasen.
Om du har en gamal fil med fartkameror så har vi, som i Henca 🙂 möjlighethet att se hur den är uppbyggd. Efter det kan vi avgöra om det går och hur mycket jobb det skulle vara att ta fram stöd för IGO8
Bifoga filen här i forumet.
/Ibasto
25 augusti, 2016 kl. 21:15 #159PHPOI är som sagt förberett för att relativt enkelt kunna lägga till stöd för ytterligare GPS-format. Stöd för något nytt format kräver tre förutsättningar:
1) En specifikation för hur formatet fungerar. Om man har tur och formatet bygger på läsbar text kan det gå att läsa från en befintlig fil. När det gäller csv-formaten för Garmin och Navman är det exempel på enkla text-filer. Däremot TomToms ov2-format är binärt och hade inte gått att implementera utan en ordentligt skriven specifikation.
2) Någon som vill, kan och har tid att implementera det nya formatet. Den personen måste då förutom format-specifikationen även ha lite kunskap om php-programmering. Det brukar vara jag som lägger till stöd för nya format, men PHPOI är opensource och jag tar gärna emot patchar med ny funktionalitet också.
3) Någon som har möjlighet att testa den nya funktionaliteten.
Då det sällan blir rätt vid första försöket brukar punkt 2 och punkt 3 ovan bli en iterativ process med flera försök till implementation som sedan måste testas. Snabbast går det då att få fram ett nytt format om personen som implementerar formatet har tid att lägga på detta arbete under samma dagar/veckor som personen som testar formatet. Allra enklast blir det om personen som implementerar formatet själv har möjlighet att testa.
m v h Henrik
28 augusti, 2016 kl. 13:27 #163Flyttat från kommentar/Ibasto
Hej
Senare versioner av IGO använder en vanlig textfil.Explanation for later versions of Igo
X = longitude
Y = latitude
TYPE = type of speed camera ( 1 – fixed speed camera locations; 2 – combined red light and speed cameras; 3 – fixed red light camera locations; 4 – section camera positions; 5 – lasers, hand-held radars and other mobile speed camera locations; 6 – railway crossing; 7 – not constant mobile locations)
SPEED = speed limit in km/h
DIRTYPE = type of direction of the speedcam (0-all directions; 1-one direction; 2-both directions)
DIRECTION = direction in degrees (0-North; 90-East)DIRTYPE and DIRECTION are optional fields
iGO POI file format sample
X,Y,TYPE,SPEED,DIRTYPE,DIRECTION
10.17524,59.14661,1,90,0,0
10.19850,59.16318,1,90,0,0
11.26550,58.92025,1,50,0,0
11.26550,58.92025,5,50,0,0
11.26559,58.92002,5,80,0,0
11.26636,58.91921,1,50,0,0
11.26636,58.91921,5,50,0,0Vore kul om ni kunde fixa till något.
Hälsningar
Erik28 augusti, 2016 kl. 17:06 #164Hur funkar IGO med övriga POI-filer, d v s sådana som inte har någon hastighet knuten till sig. T ex en fil med positioner för ett antal butiker? Vad skall då TYPE ha för värde? Finns det ingen möjlighet att i IGO-filen ange namn för punkten?
Vad är det för tecken som anger radslut i IGO? CR (ascii 13) eller LF (ascii 10) eller båda?
Om jag skulle få tid att försöka implementera IGO, skulle du ha möjlighet att testa om jag skickar några test-filer på IGO-format till dig?
m v h Henrik
28 augusti, 2016 kl. 18:27 #165Jag tror jag kan ha nån gammal fil med rastplatser någonstans, ska kolla vid tillfälle.
Bif en kamera fil som fungerar bra i IGO. Jag testar gärna om du vill.
Ska se om jag kan ta reda på det där om butiker också.Mvh Erik
Attachments:
You must be logged in to view attached files.28 augusti, 2016 kl. 20:01 #167Tack för exempelfilen! Varje rad slutar på DOS-vis med både CR och LF.
Då exemplet är en fartkamerafil är TYPE satt till 1 vilket är helt korrekt för en fartkamerafil. Men hur stor roll spelar egentlige TYPE? Skulle det vara OK att sätta TYPE till 1 även för alla andra filer som t ex filen med vägbulor och filen med kontrollplatser?
När det gäller vinkel för fartkameran är det ingenting som finns med i databasen. Å andra sidan stod det ovan att DIRECTION är optional.
Närmaste veckorna är fullbokade för mig både vardagar och helger, men i oktober har jag en planerad semester, då hinner jag kanske kika på att implementera IGO i PHPOI.
m v h Henrik
30 augusti, 2016 kl. 18:57 #170Bifogar en bild med förklaring av vad type värdet betyder.
Om ett värde hoppas över så måste det finnas , före och efter.
Det skall gå att använda .kml för att skapa pois från google maps, jag skall testa vid tillfälle.Mvh Erik
30 augusti, 2016 kl. 19:37 #172Jag ser ingen bild, glömde du bifoga filen?
Om du har glädje av kml-filer så har phpoi även stöd för att generera sådana. T ex
http://poi.fartkameraforum.se/www/kml.php?selected_database=fartkamerorFörr kunde man använda dessa kml-filer till att på google maps se alla punkter i en tabell.
m v h Henrik
30 augusti, 2016 kl. 20:39 #174Skickar bilden igen som en bif fil.
Vet du om att trafikverket har en sida där man kan ladda ner filer med kordinater och namn?
https://lastkajen.trafikverket.se/107_OA_FileStorage/Default.aspx?license=ok
4. Produktpaketet- ISA-hastighet tyvärr har jag inte hittat gällande hastighet i filen.
ATK_TrafiksakerhetskamerorATKATK_Matplats.dbf
Excel går bra att öppna den med.mvh Erik
Attachments:
You must be logged in to view attached files.30 augusti, 2016 kl. 21:35 #176Det kanske som standard skulle funka att sätta TYPE till nr 23, POI? Eller kan man vara så fräck att man helt utelämnar type och lämnar tomt mellan dessa ,-tecken?
Jo, jag vet att man kan få positionerna från trafikverket. Man kan även se dem på en karta här:
http://trafikinfo.trafikverket.se/LIT/#url=Vagtrafiken/KartaMen det är som sagt bara positionerna, det som vi behöver för varje punkt är koordinater och gällande hastighet. Jag har inte excel, men de där dbf-filerna verkar ju närmast löjliga. ISA_ramp.dbf är nästan 2 Gig stor, hur mycket plats skall man egentligen behöva till några koordinater med tillhörande data?
Redan som packade zip-filer är det hundratals megabyte som skall tankas hem från trafikverkets server och deras server verkar inte helt stabil, det tar lång tid att tanka och tankandet avbryts ibland.
m v h Henrik
31 augusti, 2016 kl. 06:00 #177Hej på Er !
Köpte en stereo som just använder Igo8. Har kollat runt lite och det finns som sagt inga vettiga filer att använda för fartkameran. Baserat på denna tråds information och Erik66 textfil torde det vara värt ett försök att få till rutiner och programsnuttar för att få fram denna fil baserat på en CSV fil… Excel och Visual Basic hanterar jag hyfsat så om någon hjälper mig med att tala om lite mer ingående detta är för information “K100W01@50” så är vi en bit på väg.
1. Efter alfakrullet så är det hastigheten, det är ganska självklart
2. Citationstecknen tillför inget vettigt endast ett format, Rätt/fel ?
3. Alfakrullet tillför inget vettigt endast ett format, Rätt/fel ?
4. K tillför inget vettigt endast ett format, Rätt/fel ?5. Då har vi 100W01 kvar. Vi lämnar tillsvidare informationen före W. Nu spånar jag W = West. Verkar vara ganska självklart då S,E,N,W är det enda bokstäverna som förekommer här. Jag misstänker att varje “kvart” är uppdelad i 50. E48 är alltså 2 enheter ifrån Nord. Rätt/fel ?
6. Nu har vi krumelurerna framför väderstrecket.( “KE6N06@80”, “KE4S91@70”, “KE22N03@70”) Ser ju uppenbarligen ut som vägbeteckningar men vad är då detta “KJKGE01@50” (Här fanns en notering i textfältet rödljus) men vi har andra lustiga bokstavskrummelurer tex. “KVSTN02@60”, “K34S18@90” Här får gärna någon vänlig själ sprida lite ljus 😉
Mvh // Shas
31 augusti, 2016 kl. 07:59 #178Hej igen !
Till Erik66 Vad har du fått den filen ifrån ? Samtliga hastigheter är 90km ! När jag körde samma positioner mot den CSV filen jag har så får jag andra hastigheter också… Vad beträffande riktningen gäller att med den formeln jag kör med nu så stämmer vissa men andra är upp till 30° fel. (Håller vi oss inom 90° så torde det ju inte påverka, kan vara ett mätfel utan betydelse)
Konstanter N=0;E=90;S=180;W=270
Om vi utgår ifrån min exempelposition enligt tidigare K100W01@50 så skulle en Igo8 översättning bliFormel: (1/50*90)+W = 271,8°
31 augusti, 2016 kl. 08:05 #179En fråga till, när jag ändå är igång. Aktuella hastigheter är ju precis lika viktigt som en kamera. Kan man läsa in dessa separat eller är det en fil som gäller ?
31 augusti, 2016 kl. 14:15 #180Exempelfilen kommer från gamla speedcam.se och den innehåller bara 90km kameror, det fanns filer för olika hastigheter där 30 50 70 osv.
Aktuell hastighet finns inbyggt i IGOs “kartor” och visas kontinuerligt på skärmen så det är inget problem.
Jag importerade fartkamera filerna härifrån “database=fartkameror” till excel redigerade den och skapade filen som jag bif.
Värdena för DirType,Direction satte jag till 0. Var ute och åkte en runda på ca 20 mil i dag och dom flesta kamerorna hamnade tydligt på rätt sida av vägen dvs syntes tydligt åt vilket håll dom mätte. Övriga hamnade mitt på vägen. Filen innehåller 1218 st kameror. Trafikverkets senaste är på 1385 st. Vad det gäller pois för butiker o liknande finns det en kraftfull sökfunktion i IGO det går attt tex söka på butiksnamn Lidl och få resultat på “hela” Sverige sedan kan du spara som poi om du vill.
Värdet på type styr vilken icon som visas i IGO.
Jag skrev fel sökväg till vart trafikverkets fil hittas, skall vara 4.Produktpaket-Sverigepaketet-ATK_Trafiksakerhetskameror.zip den filen är inte så stor bara 100 kB zippad.
Vad har du för operativ i din stereo?Ursäkta om svaret blev lite rörigt men jag har försökt svara på dom frågor jag fått.
Mvh Erik
Attachments:
You must be logged in to view attached files. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.