Start › Forum › Diverse forumfrågor › IGO 8 › Svar till: IGO 8
#Även om fartkamerafilen känns viktigast för de flesta kan jag inte skriva en php-fil till phpoi som enbart stödjer punkter med tillhörande hastighet. Jag måste få till en lösning som på ett eller annat vis passar alla intressepunkter som stöds. Nedladdningstabellen erbjuder filer för samtliga stödda format till samtliga databaser. Hur skulle det se ut här på fartkameraforum i raden för låga broar om jag bara stödde fart-punkter till igo8? Dessutom har de flesta web-sidor med phpoi databaser som inte innehåller någon hastighet, om de skall ha någon glädje av igo8-stödet måste filerna kunna hantera punkter utan tillhörande hastighet.#
Igo stöder filer utan hastighet utan problem. Filen jag själv använder har inte det.
Det skall även gå att lägga till en komentar sist på raderna kanske skulle vara något för dina kamera namn:
11.26056,58.91545,1,0,1,338,test
#När det gäller poiplaza måste jag medge att jag inte är så insatt i hur de arbetar eller vad de erbjuder. För mig är poiplaza bara en sida som jag hittade till med google nu när jag letade efter exempel-filer på igo-format. Om jag förstår saken rätt uppdaterades deras fartkamerafil senast 16/6 2016 och innehåller 1056 punkter, så den verkar ju någorlunda uppdaterad.#
Det finns flera olika sidor med filer men gemensamt är att dom är väldigt dåliga på att uppdatera, hos poiplasa saknas åtminstone 250 kameror.
#Efter att ha studerat dessa exempel-filer tycker jag mig se följande möjliga lösningar:
KML-filer med hastigheten i namn-positionen för punkter med tillhörande hastighet och det ”riktiga” namnet där för punkter utan egen hastighet.
.asc-filer med namn som ”F-90” för punkter med tillhörande hastighet och det ”riktiga” namnet dör för punkter utan egen hastighet.
En .txt-fil för alla punkter med tillhörande hastighet och en .asc-fil för alla punkter utan tillhörande hastighet.#
.txt filer är helt klart enklast för användare, du kan i princip ha ett obegränsat antal filer för olika saker.
kan heta vadsomhelst.txt Igo gör en konvertering till en fil som heter speedcam.spd som uppdateras om man gör någon ändring.
Igo har ett lite annat tänk än övriga fabrikat. Filer som ligger under speedcam visar bara varningar och är inte sök/ruttbara, icon väljes genom att sätta en siffra under typ enl bilden jag bifogade tidigare.
Under mappen content/poi ligger landsspecifika pois normal och extended det finns även en med truck-pois.
Dom innehåller en mängd olika kategorier/underkategorier som man kan välja om dom ska synas på kartan eller ej.
Dom är även sökbara och valbara som destination eller viapunkt. Dom innehåller det mesta som kan vara av intresse
Det finns även särskilda truck kartor för igo.
Egna pois sparas i en fil som heter user.upoi den kan finnas på lite olika ställen beroende på version av igo
Tittar man på den i anteckningar kan det se ut såhär:
39|@Favourites|Rostock Ost-West-Strasse 2||54.144126|12.102810|_GRE||||||||Latitude: 54.1441260371 Longitude : 12.1028100327|||
40|@Favourites|Rostock Ostseepark||54.106765|12.032733|_GRE||||||||Latitude: 54.1067649610 Longitude : 12.0327329636|||
41|@Favourites|Rostock Radisson Sas||54.089727|12.130108|_GRE||||||||Latitude: 54.0897269826 Longitude : 12.1301079635|||
42|@Favourites|Rostock Real Raisdorf||54.288079|10.222307|_GRE||||||||Latitude: 54.2880790215 Longitude : 10.2223070059|||
Där första siffrorna är ett löpande nummer.
Det ska även gå att stoppa in en kml fil i mappen och igo konverterar då den till pois. Jag har aldrig testat men jag kan tänka mig att det kan lätt bli lite rörigt och jag anser inte att det är nödvändigt.
Jag hoppas mitt svar kan vara till hjälp. Fråga gärna om något var oklart så ska jag försöka svara.
Mvh
Erik