Svar till: IGO 8

Start Forum Diverse forumfrågor IGO 8 Svar till: IGO 8

henca
Moderator

För oss IGO8 användare skulle detta innebära att vi skulle kunna göra en fråga med ”oförstörda” data. I ”vår” databas har vi ju ”konstruerat” väderstrecken utifrån en matematisk korrelation. (I detta exempel finns ett underliggande villkor, finns det data i korr använd den annars hämta data från grader)

Jag befarar att du och jag söker lösningar på två helt olika problem. Det problem som jag skulle vilja se lösningen på är en automatisk metod att få in alla data som vi behöver i vår databas från NVDB. Avsaknaden av sådan metod ger dig behov av att kunna lösa ett annat problem:

Hur skall du knyta ihop data från var databas med data från NVDB? Svaret på den frågan är inte ID-numret från NVDB. Skälet till att ID-numret inte funkar är att när Nisse Hult från Kramfors åker ut till närmaste lokala fartkamera och mäter in dess position med sin GPS så har varken han eller vi någon aning om vad NVDB valt för ID-nummer till den. Därmed kan inte vi mata in NVDBs ID-nummer till alla rapporterade kamerapositioner som vi får in.

m v h Henrik