Start › Forum › Garmin › Garmin DriveAssist 50LMT-D › Svar till: Garmin DriveAssist 50LMT-D
Jag hade hoppats kunna testa min nya GPS-navigator redan förra helgen, då blev jag dock däckad av någon slags förkylningsinflensa.
Sen ca 10 år tillbaka har jag en Garmin nüvi 200 som jag varit väldigt nöjd med. Denna recension kommer innehålla en del jämförelser mellan min nya Garmin DriveAssist 50 LMT-D och min gamla nüvi 200, vad har egenligen hänt på 10 år?
Som jag skrev i ett tidigare inlägg funkar det inte att uppdatera kartor med Garmin Express under Linux. Det krävs att man har Windows eller MacOS på sin dator för att använda Garmin Express. Jag har också utan framgång provat att köra Windows i en virtuell dator under qemu. Med hjälp av qemu har jag visserligen kunnat starta Garmin Express, men den hittar inte GPS-navigatorn trots att jag delat ut USB-enheten från värd-datorn till gäst-datorn. När man delar ut USB-enheter i qemu hamnar de bakom en USB-hub på den emulerade datorn och Garmin Express verkar kräva att GPS-navigatorn ansluts direkt till en USB-port. Men det har åtminstone fungerat att ladda in fartkamerafiler och liknande filer med hjälp av en gammal poi-loader-installation som jag kör under Wine. Detta är samma poi-loader-installation som jag genom åren använt för att läsa in punkter till min nüvi 200.
En finess som jag uppskattar med min nya DriveAssist 50 är att aktuell hastighet visas direkt på displayen. På min gamla nüvi 200 var jag tvungen att klicka mig fram till en särskild meny för att se denna noggranna GPS-hastighet. Dessutom visar DriveAssist 50 gällande hastighet på vägen. Denna information verkar tas från kartdatabasen och vad jag sett hittills har hastigheten stämt ganska väl med verkligheten även om positionen för hastighetsbyte inte riktigt stämt med verklighetens position för hastighetsskylten. Dessutom blinkar fältet med aktuell hastighet rött om GPS-navigatorn tycker att man kör fortare än tillåtet. Naturligtvis tar inte Garmin något juridiskt ansvar för denna funktion, man kan ju inte lite på att dessa kartdata är 100% korrekta.
En annan rolig detalj är att de talade anvisningarna inte bara säger i vilken riktning man skall svänga i en korsning utan även namnet på gatan som man svänger in på. Nyttan med detta är nog begränsad, men jag är ändå ganska imponerad av den svenska talsyntesens förmåga att uttala vägnamn.
Mitt främsta skäl till att uppgradera min GPS-navigator var dock att jag ville ha dashcam-funktionalitet. Denna dashcam lagrar video som mp4-filer kodade i H264-format. Den sparade upplösningen är 1920×1080, men jag är inte helt övertygad om att sensorns upplösning verkligen är så stor. Det går inte urskilja andra bilars registreringsnummer. Tyvärr sparas inget ljud, enbart video sparas i mp4-filen.
Varje minut påbörjas en ny .mp4-fil och varje fil blir ca 71 MB stor. Det medföljande minneskortet på 4GB rymmer ca 45 minuters video. Då filerna är 71 MB stora kan jag inte bifoga någon sådan till detta inlägg, men jag har lagt upp en fil på http://poolhem.se/files/GRMN0067.MP4 om någon vill studera bildkvalitén.
Jag har ännu inte fått tillfälle att testa hur GPS-navigatorn reagerar vid trafikstörningar. Enligt uppgift skall den ta emot trafikinformation via radio. Det skall också gå att koppla DriveAssist 50 via bluetooth till en smartphone och den vägen tanka hem trafikinformation från internet. Denna smartphonekoppling har jag dock inte heller kunna prova då min telefon har för gammal version av Android.
På det stora hela är jag ganska nöjd med min nya DriveAssist 50 LMT-D. Dock befarar jag att jag om något år kommer bli frustrerad när kartorna börjar bli gamla och jag inte kan nyttja någon fungerande Garmin Express för att uppgradera kartorna.
m v h Henrik