Garmin DriveAssist 50LMT-D

Start Forum Garmin Garmin DriveAssist 50LMT-D

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    henca
    Moderator

Jag har precis beställt en Garmin DriveAssist 50LMT-D, hoppas att det skall fungera att ladda in egna intressepunkter som t ex filerna härifrån. När jag haft den ett tag kommer jag nog skriva en liten recension här.

m v h Henrik

henca
      Moderator

Idag fick jag ut paketet, men jag har inte direkt hunnit testa enheten ännu, det får bli ett seriösare test i helgen.

För att uppdatera kartor och liknande skall man tanka hem Garmin Express som är en programvara som finns för Windows och Mac. Jag kör Linux men brukar när behov av att kunna köra Windows-program kunna köra dem under Wine. Med Gramin Express funkade det dock inte att köra under Wine. I helgen skall jag prova ladda in fartkamerafiler och övriga poi-filer med min gamla poi-loader-installation som jag kör under Wine, vi får se om det funkar med nya Garmin-enheten eller om man måste ha nya Garmin Express.

m v h Henrik

henca
        Moderator

Jag hade hoppats kunna testa min nya GPS-navigator redan förra helgen, då blev jag dock däckad av någon slags förkylningsinflensa.

Sen ca 10 år tillbaka har jag en Garmin nüvi 200 som jag varit väldigt nöjd med. Denna recension kommer innehålla en del jämförelser mellan min nya Garmin DriveAssist 50 LMT-D och min gamla nüvi 200, vad har egenligen hänt på 10 år?

Som jag skrev i ett tidigare inlägg funkar det inte att uppdatera kartor med Garmin Express under Linux. Det krävs att man har Windows eller MacOS på sin dator för att använda Garmin Express. Jag har också utan framgång provat att köra Windows i en virtuell dator under qemu. Med hjälp av qemu har jag visserligen kunnat starta Garmin Express, men den hittar inte GPS-navigatorn trots att jag delat ut USB-enheten från värd-datorn till gäst-datorn. När man delar ut USB-enheter i qemu hamnar de bakom en USB-hub på den emulerade datorn och Garmin Express verkar kräva att GPS-navigatorn ansluts direkt till en USB-port. Men det har åtminstone fungerat att ladda in fartkamerafiler och liknande filer med hjälp av en gammal poi-loader-installation som jag kör under Wine. Detta är samma poi-loader-installation som jag genom åren använt för att läsa in punkter till min nüvi 200.

En finess som jag uppskattar med min nya DriveAssist 50 är att aktuell hastighet visas direkt på displayen. På min gamla nüvi 200 var jag tvungen att klicka mig fram till en särskild meny för att se denna noggranna GPS-hastighet. Dessutom visar DriveAssist 50 gällande hastighet på vägen. Denna information verkar tas från kartdatabasen och vad jag sett hittills har hastigheten stämt ganska väl med verkligheten även om positionen för hastighetsbyte inte riktigt stämt med verklighetens position för hastighetsskylten. Dessutom blinkar fältet med aktuell hastighet rött om GPS-navigatorn tycker att man kör fortare än tillåtet. Naturligtvis tar inte Garmin något juridiskt ansvar för denna funktion, man kan ju inte lite på att dessa kartdata är 100% korrekta.

En annan rolig detalj är att de talade anvisningarna inte bara säger i vilken riktning man skall svänga i en korsning utan även namnet på gatan som man svänger in på. Nyttan med detta är nog begränsad, men jag är ändå ganska imponerad av den svenska talsyntesens förmåga att uttala vägnamn.

Mitt främsta skäl till att uppgradera min GPS-navigator var dock att jag ville ha dashcam-funktionalitet. Denna dashcam lagrar video som mp4-filer kodade i H264-format. Den sparade upplösningen är 1920×1080, men jag är inte helt övertygad om att sensorns upplösning verkligen är så stor. Det går inte urskilja andra bilars registreringsnummer. Tyvärr sparas inget ljud, enbart video sparas i mp4-filen.

Varje minut påbörjas en ny .mp4-fil och varje fil blir ca 71 MB stor. Det medföljande minneskortet på 4GB rymmer ca 45 minuters video. Då filerna är 71 MB stora kan jag inte bifoga någon sådan till detta inlägg, men jag har lagt upp en fil på http://poolhem.se/files/GRMN0067.MP4 om någon vill studera bildkvalitén.

Jag har ännu inte fått tillfälle att testa hur GPS-navigatorn reagerar vid trafikstörningar. Enligt uppgift skall den ta emot trafikinformation via radio. Det skall också gå att koppla DriveAssist 50 via bluetooth till en smartphone och den vägen tanka hem trafikinformation från internet. Denna smartphonekoppling har jag dock inte heller kunna prova då min telefon har för gammal version av Android.

På det stora hela är jag ganska nöjd med min nya DriveAssist 50 LMT-D. Dock befarar jag att jag om något år kommer bli frustrerad när kartorna börjar bli gamla och jag inte kan nyttja någon fungerande Garmin Express för att uppgradera kartorna.

m v h Henrik

eriks66
          Deltagare
            henca
            Moderator

Tack, jo jag såg att det var några som hade lyckats köra Garmin Express under VirtualBox. Det gav mig hopp om att det skulle funka att köra under qemu som jag har installerat sen tidigare. Men det funkade ändå inte under qemu, antagligen för att qemu ger GPS-enheten till den virtuella datorn via en emulerad USB-hub.

Kanske kommer jag pröva installera VirtualBox vid tillfälle. Först får jag dock läsa på hur det är med kvm-kärnmodulen och VirtualBox, jag befarar att VirtualBox krockar med kvm som jag nu använder.

Men än så länge är det ingen panik, det blir nog först om något år som jag tycker att kartorna behöver uppdateras.

m v h Henrik

henca
              Moderator

Efter att ha använt min GPS-navigator drygt en månad har jag nu upptäckt lite mera…

Jag trodde att skälet till att jag inte kunde köra Garmin Express under qemu var att Garmin Express inte tillät att GPS-enheten var ansluten via en USB-hub, flera sidor på nätet har antytt att det kan strula om den ansluts via USB-hub. Min egen slutsats är dock att den inte verkar stödja att bli inkopplad via USB 1.1, Garmin Express verkar kräva att min DriveAssist kopplas in via USB 2. By default emulerar qemu USB 1.1, men med lite extra flaggor har jag nu fått Garmin Express att fungera under qemu:

qemu-system-x86_64 -m 4096 -enable-kvm -smb / -usb -device usb-ehci,id=ehci -device usb-host,bus=ehci.0,vendorid=0x091e,productid=0x28de diskimage_qemu_win7_garmin_express.img

Jag har också upptäckt att min nya GPS-navigator går att styra med rösten. För att initiera röst-styrning säger man “röstkommando” därefter ser man en meny med olika val som man kan säga, t ex “kör hem”.

Tyvärr går det inte att via röstkommando navigera till punkter som lagts in under kategorin egna intressepunkter, men det går åtminstone med röstkommando navigera till punkter som lagts in under favoriter. Om man tidigare pekat-och-klickat till en egen intressepunkt går det också navigera till den med röstkommando via menyn “senast sökta”.

Även i peka-och-klicka-menyerna är det ganska omständigt att ta sig till kategorin egna intressepunkter, de har hamnat långt ner i menyn.

En annan nackdel jämfört med min äldre GPS-navigator är att man verkar inte kunna lägga in någon egen bild till startup-skärmen. Kanske går det åtminstone lägga in egna fordons-ikoner om man knåpar och knepar, men möjligheten att ladda hem fordonsikoner verkar avara avstängt i Garmin Express.

m v h Henrik

LordSuggs
                Deltagare

Hej!

Jag fortsätter på denna tråd då jag i slutet av 2017 inköpte en Garmin DriveAssist 50LMT-D. På det hela en mycket bra produkt för överkomlig summa. En sak jag bl.a. föll för var just Röstkommando.

Uppdaterade kartor för andra gången i förra veckan och sedan dess har delfunktioner slutat fungera under Röstkommando. Då jag försöker med t.ex “Sök Adress” och “Sök efter plats” svarar GPS’en nu att detta val finns inte för Svenska, byt land. Använder jag t.ex “Kör hem” så fungerar det utmärkt.

Har någon i detta eminenta forum råkat ut för samma sak?

Med vänlig hälsning

Mats

henca
                  Moderator

Tack för varningen! Då skall jag undvika att uppdatera kartorna på ett tag…

För mig har det hänt ett par gånger att röstkommando slutat att fungera helt och hållet. Genom att starta om GPSen har jag dock fått den att fungera igen.

m v h Henrik

Ibasto
                    Keymaster

Detta borde inte vara relaterat till kartan utan snarare firmware. Normalt sett så uppdaterar man ju båda samtidigt.
                      Tittar man på http://www8.garmin.com/support/download_details.jsp?id=9061 så har man i version 5.4 av firmeware gjort ändringar i voice hanteringen. Inte riktigt det du bekriver dock.

Vilken firmware kör du nu?

Du hittar “alla” firmeware på http://gawisp.com/perry/drive/

En variant kan vara att nedgradera firmware. Hittade detta i ett annat forum. Observera att den gäller en annan model och jag har inte testat själv. Dock verkar det som man tappar alla egna inställningar vid detta förfanade. Var smart.

. I just had to find the .gcd file for 3.20, rename it gupdate.gcd, place it in the Garmin folder on the device, and disconnect the device – on power-up, confirm I really wanted to install an older version. When downgrading you lose all settings, so I did a full re-format (see this link) to make sure everything new got cleared out, re-started, placed all my backed up settings files (settings.fit, totals.fit, records.fit etc) in the NewFiles folder, and now it’s back to good, old reliable 3.20 with all my settings intact.

Just don’t run Garmin Express, or it will auto-update back to 3.50 without asking. Fortunately, I noticed it in time, and deleted the new gupdate.gcd file it had copied to my device while “Syncing”.

There are some instructions also, but I did not need to use the firmware patcher to change any version number, just rename the Edge510_320.gcd as explained above.

henca
                      Moderator

Jag uppdaterade just kartorna och därmed även firmware. Innan jag gjorde det så gjorde jag först en komplett disk-image av hela internminnet i Garmin-enheten. Dock fegade jag och tror att jag lyckades undvika att avbryta språkfilerna. Huruvida jag verkligen lyckades undvika att avbryta språkfilerna vet jag dock inte säkert, men jag kan åtminstone konstatera att röstkommandona “sök efter plats” och “sök adress” fortfarande fungerar.

m v h Henrik

henca
                        Moderator

Idag (med början igår) uppdaterade jag kartorna igen, det tog närmare 5 timmar!

Själva kartuppdateringen tog “bara” ungefär trekvart.

Dock vägrade Garmin Express att uppdatera kartorna utan att först själv bli uppdaterat.

Uppdateringen av Garmin Express resulterade i ett kryptiskt felmeddelande. Lite googlande antydde att man behövde slå på några inställningar i .Net. Det hjälpte dock inte och jag bestämde mig för att avinstallera hela .Net och sedan installera senaste .Net.

Installationen av .Net resulterade dock bara i ett mindre kryptiskt felmeddelande som antydde att min Windows-version var för gammal.

Uppdateringen av Windows fallerade på att disken blev full…

Men alldeles för sent på natten eller snarare tidigt på morgonen hade jag iallafall färska kartor igen!

m v h Henrik

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.