Angående vägverkets databas

Start Forum Forum för fartkameror och teknik Fartkameror Angående vägverkets databas

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Shas
    Deltagare

Hej på Er alla !

För en tid sedan la jag ner rätt mycket arbete på att jobba fram en lösning där informationen hämtades från vägverkets databas direkt.

Anledningen var att det tyvärr finns en del felaktig information i filen på denna sida vilket jag upptäckte när jag skulle försöka få min windows enhet att fungera

Visst kan man göra punktinsatser såsom det sker idag men det är tidsödande och ineffektivt. Jag har gjort ett program som konverterar vägverkets GPS format Sweref till Google w84 och visst det är säkert några meter fel men det spelar i praktiken ingen roll så den biten är löst. Riktningen är också ok… Det som saknas är hastigheten

Då vägverket inte tillhandahåller denna info på ett sådant sätt man kan koppla en hastighet till en speciell kamera blir detta givetvis ett problem. Är det någon som ser en lösning på detta så tar jag tacksamt emot den informationen.

En annan lösning som inte föll väl ut är att man indexerar filen i detta forum på ett unikt sätt och vad faller sig mer naturligt än att använda namnet som vägverket gett på den aktuella platsen där kameran står

Vad står vi idag ?

Shas
      Deltagare

Sista meningen blev riktigt tokig, förstår inte själv vad jag skrivit.

Tanken var att man indexerar filen på detta forumet med namnen på platsen där kameran står dvs samma som vägverkets så blir detta en unik nyckel vilket gör att man kan länka ”databaserna” med varandra.

Vilket ger bästa möjliga lösning under rådande verklighet.

Mvh // Shas

eriks66
        Deltagare

Du skrev att du löst problemet och jag frågade hur men du svarade aldrig så vad menar du?
          Det är minst sagt lite förvirrande.
          Du skrev:

God morgon !

Jag har löst problemet så nu har jag med samtliga kameror, plus några spökkameror. Nu har jag en fungerande databas som räcker för mitt användande och 99,9% av IGO8 användarna

Jag har dessutom fixat problemet med felaktiga väghastigheter, här kan jag dock inte ta åt mig äran men som sagt det finns fler som använder IGO8.

Ha det // Shas

henca
          Moderator

Det kan tyckas att det skulle vara naturligt att indexera alla kameror med det nummer som de har i NVDB. En sådan lösning förutsätter dock att alla kameror som vi har i vår databas även finns med i NVDB. Där är vi inte idag, vi har fler kameror än NVDB.

Sen ser jag även andra fördelar med vår nuvarande namnkonvention.

m v h Henrik

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.