Borttagen kamera E16/E45 Torsby Värmland?

Start Forum Forum för fartkameror och teknik Fartkameror Borttagen kamera E16/E45 Torsby Värmland?

Etiketter: 

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    lenwib
    Deltagare

Hej,

Det satt en kamera precis i korsningen med Östmarksvägen (tror jag), alldeles efter att det blivit 70 km/h. När vägen relativt nys byggts om, ser jag ingen längre. Goggle Maps visar inte heller någon. Men den kamerafil som jag laddade ner i ca början april markerar fortfarande.

Ingen stor sak, men om jag kan bidra, så…

Position:
      E16/E45
      60,13712 grader N
      12,98762 grader Ö

//Lennart

henca
      Moderator

Tack för tips!

På google streetview ser man det gamla fundamentet utan kamera och att trafikskylten för fartkamera täckts över med en plastsäck.

Då hade man kunnat tro att kameran blivit permanent nedmonterad, men I trafikverkets NVDB finns kameran fortfarande kvar med följande information:

Namn Värde
        Id 17007020
        Namn Kajsheden norrgående
        E_Koordinat 388240
        N_Koordinat 6668339
        Vinkel 167
        Monterad första gången 2014-12-02 00:00:00
        Nedmonterad
        Från datum 20141202
        Till datum 99991231

Där saknas datum för nedmontering. Dessutom tycker man att de borde inte ha nöjt sig med att täcka över trafikskylten med en plastsäck. Om det vore meningen att kameran skulle monteras ned permanent skulle de nog även ha plockat ned trafikskylten.

Jag väntar lite med att ta bort denna kamera, kanske finns det risk att den sätts upp igen.

m v h Henrik

lenwib
        Deltagare

Ja, det är ok att vänta. Visserligen ser allt nu ut som att vägarbetet vore avslutat, men jag tänkte att kameran kanske hade blivit flyttad till ett lönsammare ställe i närheten.

För några år sen trampade jag på gasen för att underlätta för en sidokommande bil. Men min bil svarade lite för snabbt,så denna (nu vilande) kamera kostade mig en slant. 🙂

Sedan dess har jag vid varje förvarning spanat omkring, ifall den kanske hade blivit flyttad. (GPS-modden i min gamla BMW varnar för alla kameror inom ca 500 m radie.)

//Lennart

henca
          Moderator

Så kan det gå när man vill vara hjälpsam mot sina medtrafikanter, otack är världens lön!

Du får gärna påminna om denna tråd om något år eller några månader ifall kameran inte kommer tillbaka och kanske rentav skylten plockas ned permanent. Då tar vi en ny kik i NVDB.

Om jag skulle ta bort kameran ur databasen nu skulle vi nog inte märka på NVDB om den kom tillbaka eftersom om den hela tiden funnits i NVDB.

m v h Henrik

lenwib
            Deltagare

Ok.
              Senare såg jag ”norrgående” i ditt citat.

Jag avser en kamera i södergående riktning. Minns faktiskt inte längre om det också fanns en kamera i norrgående riktning.

Men jag skall kolla då och då. Återkommer om jag ser/hör något.

//Lennart

henca
              Moderator

Den kamera som jag hittade i vår databas (på https://poi.fartkameraforum.se/www/iso-8859-1.php/poi_list.php?selected_database=fartkameror ) närmast dina koordinater var:

KE45N78 70 Kajsheden norrgående 60.136714 12.987816

men då jag nu kikar närmare ser jag att vi också har:

KE45S77 70 Kajsheden södergående 60.136039 12.987749

Den positionen finns inte kvar i NVDB och på streetview finns enbart elskåpet kvar, fundament och trafikskylt är borta. Jag städar bort KE45S77 från vår databas.

Tack igen för tipset och din uppmärksamhet!

lenwib
                Deltagare

Tack själv för ditt nyttiga arbete med alla dessa kameror! Jag njuter av varje pip från navin. 🙂

Jag skall hålla utkik efter KE45N78 Norrgående. Kan inte riktigt minnas den. Å andra sidan kan jag inte just nu översätta koordinaterna till avstånd. Måste läsa på. 🙂

//Lennart

henca
                  Moderator

Det är inte helt trivialt att översätta koordinaterna till exakta avstånd då WGS84 anger koordinaterna som vinklar i ett sfäriskt eller snarare elliptiskt koordinatsystem.

Men om man inte bryr sig så mycket om de exakta avstånden utan nöjer sig med att bara jämföra de relativa proportionerna mellan olika avstånd kan man nästan ta pythagoras sats på vinkel-differenserna.

Angiven position, decimalt WGS84:
                    60,13712
                    12,98762

De två närmaste kamerorna:
                    KE45N78:
                    60.136714
                    12.987816

KE45S77:
                    60.136039
                    12.987749

Diff KE45N78:
                    -0.000406
                    0.000196

Diff KE45S77:
                    -0.001081
                    0.000129

“Vinkel-avstånd” från pythagoras sats:
                    KE45N78:
                    0.0004508

KE45S77:
                    0.0010887

Som sagt, ovanstående är inte någon exakt vetenskap, det ger bara ett hum om den inbördes relationen mellan två olika avstånd.

m v h Henrik

lenwib
                    Deltagare

Hej,

I mitt första inlägg angav jag en position som jag fick via en kartnål i Google maps. Det var ju dumt av mig att inte dubbelkolla mot databasen. Men nu har jag lärt mig till nästa gång.

Till slut hittade jag tillbaka till den sajt som hanterar koordinater på diverse användbara sätt. Jag vet inte hur exakt de är, men för mig räcker det oftast med en storleksordning.

http://www.gpsvisualizer.com/calculators

I detta regniga väder skall jag roa mig med att räkna ut avstånden i ditt senaste inlägg.

Ett redan utfört exempel bifogas.

//Lennart

Attachments:
                      You must be logged in to view attached files.
                      henca
                      Moderator

Det var en smidig web-tjänst för att beräkna avstånd!

m v h Henrik

lenwib
                        Deltagare

Hej igen,

Passerade den 22 augusti åter Torsby och kunde konstatera att också KE45N78 måste vara borttagen. Ingen varningsskylt och ingen kamera, där jag vill minnas att jag sett den tidigare. Vägen har byggts om och projektet tycks fortsätta (avskalad bergsknalle inför sprängning?) så behovet av kamera anses kanske inte längre föreligga.

Längre söderut på E45, i Göta, Lilla Edets kommun, har också – såvitt hustrun och jag kunde se – två kameror tagits bort, KE45N14 samt KE45S39. Även där sannolikt p g a ombyggnad av vägen.
                          (Tyckte det var onödigt att starta en ny tråd för detta. Eller?)

//Lennart

henca
                          Moderator

Tack igen för tips!

KE45N78, KE45N14 och KE45S39 är nu borttagna ur vår databas.

m v h Henrik

lenwib
                            Deltagare

Dåliga nyheter:

Kamerorna i Torsby är tillbaka på sina gamla positioner. Det tog sin tid efter vägarbetet, men nu står de där. Noterades 2023-10-07.

Det gäller KE45N78 och KE45S77

//Lennart

henca
                              Moderator

Tack igen för tips! Nu har KE45N78 och KE45S77 återställts i vår databas.

m v h Henrik

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.