Byte av skärm på Garmin-navigator

Start Forum Garmin Byte av skärm på Garmin-navigator

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    henca
    Moderator

Jag hade lite otur i höstas, sugproppen till min GPS-navigator lossnade från insidan av vindrutan när bilen var parkerad och bar sig inte bättre än att skärmen sprack. Trasig bildskärm
      Defekten blev inte bara kosmetisk, den ledde även till att stora delar av touch-skärmen slutade fungera. Detta gick till viss del att kompensera genom att använda röst-styrning. Tyvärr var inte felet bara att det inte gick att trycka på skärmen, vibrationer i bilen kunde även få skärmen att drabbas av ”spök-tryckningar”.

Jag lyckades beställa en ny skärm från Kina och började med att ta ur SD-kortet och skruva loss skruvarna på baksidan:
      skruvar lossade

Med hjälp av ”plast-bestick” gick det till sist att bända loss skärmen:
      plast-bestick

Flex-kabeln lossades från kretskortet:
      Flexkabel

Skärmen satt fast i ramen med någon form av dubbelhäftande tejp, jag lyckades återanvända befintlig tejp, men detta är det enda som hindrar skärmen från att falla ut från GPS-navigatorn:
      Dubbelhäftande tejp

Resultatet blev iallafall bra med en fin fungerande touch-display igen:
      Resultat

Det återstår att se om bilderna i detta inlägg fungerar, man är tvungen att länka till bilder på annan web-plats och dessa bilder har jag publicerat på facebook.

m v h Henrik

henca
      Moderator

Nehej, det där med bilderna funkade inte ens för mig själv som är inloggad på facebook. Då blev inte det här inlägget mycket till instruktion.

m v h Henrik

Ibasto
        Keymaster

Det låg en begränsning på 512 kb! Har ökat till 4000 kb, tror jag. Under meddelande när jag skriver nu står det max 3 MB
          Testa gärna igen. Har inte gått igenom alla inställningar, kan säkert finnas mer tok

Ibasto

Ibasto
          Keymaster

Det låg en begränsning på 512 kb! Har ökat till 4000 kb, tror jag. Under meddelande när jag skriver nu står det max 3 MB
            Testa gärna igen. Har inte gått igenom alla inställningar, kan säkert finnas mer tok

Ibasto

henca
            Moderator

Trasig skärm

henca
              Moderator

Nej, det hjälpte inte, problemet är kanske att jag länkar till en bild på FaceBook. När jag laddar hem bilden till min egen dator är den ca 800 kB stor, men jag kan inte ladda upp den till forumet, bara ange en URL. FaceBook kan nog vara knepiga med sånt.

m v h Henrik

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.