Jag kan ju komplettera med lite mer information om den första falluckan, den beskrivs i t ex den här artikeln:
https://www.nyteknik.se/fordon/se-luckan-i-vagen-som-stoppar-fartdarar-6416657
Initialt har jag för mig att falluckan drogs med en hel del barnsjukdomar. Bakgrunden till att den installerades var följande:
I Linköping på rydsvägen var 50 km/h gällande hastighet på rydsvägen genom en cykelkorsning som regleras av trafikljus. Denna cykelkorsning var ganska vältrafikerad då den låg mellan studentboenden i ryd och Linköpings universitet. Alla cyklister hade inte så stor respekt för det där med trafikljus och det uppstod en hel del incidenter i korsningen. Den innovativa lösningen blev att sänka hastigheten på vägsträckan till 30 km/h och sedan utveckla denna fallucka som skulle se till att den nya lägre hastigheten efterlevdes. Personligen tror jag att staket och nedfällbara bommar vid trafikljuset vore en lösning som blivit både billigare och säkrare.
m v h Henrik