K31N12

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    ludde28
    Deltagare

Hej,
      kolla positionen på denna kamera – K31N12 . Den verkar ligga i en skogsdunge, för långt bort från vägen.
      Det är en del andra kameror som ligger för långt från vägen (5-20m) i de sista uppdateringarna, brukar justera det i min tabell så de kommer närmare vägen (hellre att positionen blir ungefärlig, men att igo tar de än att igo inte tar de alls ).

henca
      Moderator

Jo, jag noterade också att positionen ser lite tokig ut. Positionen är tagen från koordinaterna i NVDB, både jag och Benke har dubbelkollat att det blir sådär när NVDB-koordinaterna konverteras till WGS84.

På kartan i NVDB verkar kameran vara placerad mitt i vägen. Koordinaterna i NVDB säger dock 553117 , 6291199 vilket konverterat från SWEREF 99 på http://latlong.mellifica.se/ blir just 56.761719 , 15.868852 i WGS84 vilket är just mitt ute i skogsdungen bredvid vägen.

Ännu ett tecken på att någonting är skumt med NVDB är att då man försöker klicka fram information om positionen så funkar det inte om man klickar på den utmärkta kameran mitt i vägen. Om man däremot klickar lite bredvid i skogsdungen så får man fram informationen.

Då det uppenbarligen är fel i NVDB får vi antingen vänta och hoppas att NVDB korrigeras eller hoppas på att någon vänlig själ åker dit och mäter upp kamerans position på plats. Visst, man skulle också själv kunna gissa på en rimligare position, men en gissning som bygger på data som är uppenbart felaktiga brukar sällan bli korrekt.

m v h Henrik

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.