Kommande uppdateringar?

Start Forum POI Points of Intresst POI Fartkameror Kommande uppdateringar?

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    henca
    Moderator

Märkligt, idag var jag ute och åkte lite… Först noterade jag på vägen mellan Degerfors och Karlskoga ett par fartkameror där vi varnar för 90 km/h men där vägen var skyltad i 80 km/h. Sedan noterade jag en fartkamera mellan Hallsberg och Askersund som vi saknar. Jag tänkte att det där får jag kolla upp med NVDB när jag kommer hem.

Då jag nu kollar på NVDB sägs det dock fortfarande vara 90 km/h på vägen mellan Degerfors och Karlskoga och de har ännu inte med någon ny kamera mellan Hallsberg och Askersund. Nu minns jag inte exakt var dessa kameror stod, utan korrekta data från NVDB kan jag inte föra in dem.

Vi kommer nog få lite att göra framöver…
      http://www.vibilagare.se/nyheter/fran-90-till-80-pa-52-vagar
      Även i dokumenten på länken ovan saknas hastighetsändring på vägen mellan Degerfors och Karlskoga, måhända såg jag i syne när jag läste 80 på skyltarna?

Det blir många kameror som kommer behöva uppdateras och vi har inget automatiskt sätt att hämta hastighet för kameror från NVDB. Då kan vi bara uppdatera de kameror som vi får rapporter om.

m v h Henrik

innor
      Deltagare

Ska jag ligga lågt med NVDB och prickarna??

henca
        Moderator

Nej, NVDB är ändå det bästa som vi har. När vi kommit ikapp med alla kameror som finns med i NVDB har vi kommit så långt som vi kan komma genom att bara sitta hemma på våra egna kammare och studera information på nätet. Sedan får vi vara medvetna om att inte ens NVDB är helt komplett eller korrekt.

Jag tar fortfarande gärna emot data hämtade från NVDB, dessa data är nog korrekta i åtminstone 90% av fallen.

Häromdagen fick jag ett mail från eriks66 med lite nya data för nya kameror från NVDB. Dock var kameravinkeln satt till 0 för alla dessa kameror. När man hittar en datakälla på nätet vill man gärna tro att den är komplett och korrekt, men kanske är det så att även NVDB kämpar med att hålla sin databas uppdaterad och komplett?

Men även den dag då vi kommit ikapp och har med alla kameror som finns med i NVDB får vi inte lägga oss till ro och tro att vi är färdiga. Alla kameror verkar inte finnas i NVDB och vägar byter hastighet. Sådana data kan vi bara korrigera om vi får rapporter från folk som varit där.

m v h Henrik

eriks66
          Deltagare

I dag fanns vinklrarna:

Erik

Attachments:
            You must be logged in to view attached files.
            henca
            Moderator

Tack Erik! Jag har nu uppdaterad både NVDB-lagret och fartkameraforum-lagret på
              https://www.google.com/maps/d/edit?mid=1KiZos19ioTZRzN-eqVpLgsME3QA&ll=60.71646066218483%2C17.678781999999956&z=5

I NVDB-lagret finns det i skrivande stund 1429 kameror, i vår databas har vi 1404 kameror. Men därmed inte sagt att vi bara saknar 25 kameror… Vi har nog dessutom kvar några kameror som i själva verket blivit nedplockade. Dessutom är nog som sagt inte hastighets-data korrekta för alla de kameror som vi har med korrekt position. Men det känns ändå som att vi ligger hyffsat nära verkligheten!

m v h Henrik

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.