Senaste gpx-fil med fartkameror till Volvo Sensus 2011 RTI

Start Forum Nya och saknade format Senaste gpx-fil med fartkameror till Volvo Sensus 2011 RTI

Etiketter: 

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1787
    Crucke
    Deltagare

      Hej,

      Här kommer en färdig gpx-fil med mera innehållande de senaste fartkamerorna tillsammans med en enkel instruktion för att skapa egna gpx-filer till Volvo Sensus 2011 RTI.
      Jag har själv importerat den med ett lyckat resultat idag till en V70 2013.

      Mvh
      Crucke

      Attachments:
      You must be logged in to view attached files.
      #1790
      Ibasto
      Keymaster

        Strålande!
        Bra jobbat.

        Ibasto

        #1896
        jlund95
        Deltagare

          Hej,

          Gjort en uppdaterad GPX för sensus idag.
          Strulade en del till en början men insåg tillslut att det var formatet GPS(Garmin) som var den korrekta att spara i vid konvertering.

          Mvh,
          JL

          Attachments:
          You must be logged in to view attached files.
          #1899
          henca
          Moderator

            Snyggt jobbat!

            Nyfiken fråga: Varnar Volvo om man skulle ligga över tillåten hastighet när man närmar sig någon position? Garmin-navigatorer varnar om man kör fortare än den hastighet som kommer efter @ i namnet på positionen från en .csv-fil.

            Dock undrer jag om det funkar likadant med .gpx-filer som är ett xml-baserat format. Lösningen med @ i csv-filer känns mest som ett efterklokt hack då någon kommit på “javisst ja, vi borde ju kunna ha med en hastighet också, men vi vill inte utöka antalet fält”. När det gäller xml-baserade format som .gpx skulle det dock kännas mer naturligt att lägga in hastigheten som en extra tag som kanske inte behöver finnas med för alla punkter.

            m v h Henrik

            #1900
            jlund95
            Deltagare

              Det har jag inte erfarit att den gjort ännu, har inte hunnit testa med den nya filen men den förra jag använt från posit.se varnade systemet en bit före oavsett och även om kameran var för mötande fil. Kan återkomma i veckan när jag varit passaerat några kameror med hur den gör.

              Vid konverteringen väljer man dock ett varningsavstånd vid import så är tveksam till att den ser skillnad på hastigheter även att systemet i sig utan problem presenterar gällande hastigheter.

              Mvh,
              JL

              #1901
              henca
              Moderator

                Även Garmin varnar när man kommer tillräckligt nära en position men varnar med ett annat pling om man dessutom skulle ligga över den hastighet som gäller för positionen.

                Jag försökte läsa på lite om gpx-formatet och garmin verkar ha någon speed i extension-delen där hastigheten skall anges i m/s, men jag är osäker på om den tagen kan användas till att varna vid för hög hastighet eller om tagen bara används vid loggning av rutter som man åkt.

                m v h Henrik

                #1902
                Crucke
                Deltagare

                  Hej!

                  Volvo varnar inte för någon hastighet utan bara för att du närmar dig din inlagda POI, i detta fall en kamera. Det går inte att ställa något specifikt avstånd som det ska larma på (det spelar ingen roll vad du anger i filen) utan den larmar bara tidigare ju högre hastighet du har när du närmar dig kameran. Den larmar även oavsett vilket håll kameran pekar åt.

                  Mvh
                  Crucke

                  #1903
                  henca
                  Moderator

                    Att bilen varnar oberoende av riktning behöver inte nödvändigtvis bero på bilen. Då punkterna i vår databas saknar information om riktning (förutom en grov riktning (N, S, E och W) i punktens namn) så saknas därmed även riktnings-information i gpx-filen. Kanske skulle det gå att få bilen att varna enbart i rätt riktning om man på något vis lade till riktningsinformationen i gpx-filen.

                    m v h Henrik

                    #1907
                    rejsbo@gmail.com
                    Deltagare

                      Hej.
                      Jag laddade ner och zippade upp filen till ett usb-minne. Ska testa att lägga in den i min V70 idag.
                      Tack.

                    Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.