Vart hittar tidningarna sitt rådata

Start Forum Forum för fartkameror och teknik Vart hittar tidningarna sitt rådata

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Ibasto
    Keymaster

Hej!

Är det nån som har koll på vart tidningarna hittar sitt rådata när de skriver om vart nya kameror ska placeras?
      senaste jag såg var den här artikeln: https://mitti.se/nyheter/trafik/karta-ska-fartkameror/?omrade=upplandsvasby

På trafikverket hittar jag bara info om de kameror som redan är uppsatta.
      Ni som är hejare på “lastkajen” finns det info där om kommande kameror?

/Ibasto

eriks66
      Deltagare

Hej
        Jag har snokat runt på lastkajen utan att lyckats hitta något.
        Lite googling gav träffar på många tidningar.
        Dom flesta hade ungefär samma text och en del hade en karta med vägarna för nya cams utmärkta (bara sträckningen men inga positioner utmärkta). Kan det vara så att det helt enkelt är så att det bara är ett pressmeddelande som dom refererar till? Länken du skickade var det ju cams i kartan men var det några nya?
        Det är tydligen så att polisen är med och bestämmer om var dom ska sitta.

mvh
        erik

henca
        Moderator

Ja, länken innehåller en del kameror som vi saknar. Vid en snabb koll hittade jag några på väg 268:
          Plats: Olhamra
          Plats: Angarn
          Plats: Granby
          Plats: Olunda

Det skulle kanske gå att zooma in mera i kartan så att man fick hyfsat exakta koordinater, men kartan saknar ändå uppgifter som vi vill ha i form av kameravinkel.

Enklast är nog att vänta tills kamerorna kommer med i NVDB såvida man inte kan hitta underlaget till dessa data och då förhoppningsvis också mer tillhörande data.

m v h Henrik

innor
          Deltagare

Åkte igår väg 268-264 Vallentuna där har man monterat elskåp nu men bara en pinne där fundamenten ska vara såg ca 7 skåp där kommer fler såg elskåp även på väg 273 bakom Arlanda

MVH innor

Ibasto
            Keymaster

Ytterligare en artikel med nya kameror.
              http://www.vibilagare.se/nyheter/har-hamnar-de-nya-fartkamerorna

Detaljnivån är otroligt hög, även om den inte är tillräckligt hög för oss att använda till filerna. Någonstans finns datat men jag kan inte hitta det på trafikverket.

Hittar heller inget på Sensys sida under pressmeddelanden mer än att de ska utveckla kamerorna för att fungera i tunnlar med lansering under 2018
              https://www.sensysgatso.com/sweden/investerare/pressreleaser/order-fran-trafikverket-vard-17-mkr

/Ibasto

breflabb
              Deltagare

Kameror som fungerar i tunnlar finns redan i Norge i flera tunnlar
                En tunnel som jag åker igenom 264 meter under vatten ytan (Hitra tunnel), här
                finns en kamera på den lägsta punkten innan det går uppåt igen.
                Tycker den är läskig trots att jag vet var den finns.
                Det är så jäkla lätt att göra bort sig

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.