Svar till: IGO 8

Start Forum Diverse forumfrågor IGO 8 Svar till: IGO 8

henca
Moderator

[quote quote=178]Vad beträffande riktningen gäller att med den formeln jag kör med nu så stämmer vissa men andra är upp till 30° fel. (Håller vi oss inom 90° så torde det ju inte påverka, kan vara ett mätfel utan betydelse)

Konstanter N=0;E=90;S=180;W=270
    Om vi utgår ifrån min exempelposition enligt tidigare K100W01@50 så skulle en Igo8 översättning bli

Formel: (1/50*90)+W = 271,8°
    [/quote]

Namn-konventionen för varje fartkamera är något som ärvts från gamla speedcams. När jag lagt in nya punkter har jag försökt följa samma namnkonvention. Egentligen “vet” jag inte hur namnkonventionen fungerar, det här är bara min gissning:

Namnet på varje kamera börjar med ett “K” som i Kamera.
    Därefter följer namnet på vägen.
    Därefter följer en bokstav för väderstreck, detta innebär att riktningen kan få ett fel på + – 45 grader.
    Efter väderstrecket följer ett tvåsiffrigt löpnummer med syfte att varje kamera skall få ett eget unikt namn.

I Garmins csv-filer kan man knyta en hastighet till en punkt genom att lägga till @xx på namnet där xx är hastigheten.

Precis som du skriver så är inte citat-tecknen så viktiga i fartkamerafilen som inte har så mycket kommentarer och denna typ av namn. Fördelen med citat-tecken i en komma-separerad fil är att du kan ha kommatecken även i ett namn eller en kommentar utan att riskera att någon tolkar din komma-separerade fil snett.

m v h Henrik