Start › Forum › Diverse forumfrågor › IGO 8
- Detta ämne har 192 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast för 7 år, 4 månader sedan av Tenn.
-
FörfattareInlägg
-
31 augusti, 2016 kl. 14:49 #182
Vi tar en sak i sänder. Var fick du filerna i från….
Och hur kan systemet veta åt vilket håll kameran mäter om man inte har riktningen.. Jag är väldigt nära ett excel konverterare men det är lite kvar…
Om jag förstått allt rätt rensar man allt i ”speedcams” och lägger in textfilen där.. Ska du ha x y type… med i textfilen ?
Ska kolla
31 augusti, 2016 kl. 14:50 #183Ska kolla vilket operativsystem 😉
Shas
31 augusti, 2016 kl. 15:26 #184Datan finns här: http://poi.fartkameraforum.se/www/poi_list.php?selected_database=fartkameror
Precisionen på Gpsen var så bra att det tydligt syntes på vilken sida av vägen kameran satt, lika tydligt som med ”rätt värden” inlagda, övriga satt mitt på vägen.
Ja txt filen är bara att lägga in så skapar IGO en speedcam.spdb själv. x y type… jag har inte provat utan det fungerar när dom finns där.
Jag själv brukar döpa om den gamla speedcam mappen och skapa en ny speedcam att ha att testa med.
IGO är väldigt konfigurerbar nästan allt styrs av .txt filer,framförallt från sys.txt som ligger på IGOs root.Erik
31 augusti, 2016 kl. 16:33 #185Ok har jobbat ett tag nu och jag har attackerat problemet från ett annat håll. Jag har utgått från garmin CSV fil och nu är det väldigt nära. Jag har gjort ett Excelprogram som löser detta för mig. Har tidigare kört med Garmins grejer och det har fungerat bra.
Det är ju ingen rymdforskning vi pratar om Är det verkligen ingen som gjort ett program tidigare ? Undrar vad jag har missat 😉
Det som kvarstår att X och Y koordinaterna i ”din” exempelfil alltid är 8 tecken. Så är det inte i Garmin CSV Fil. nollorna är inte med. Möjligt att Igo8 hanterar detta men jag tror mig ha en lösning på detta.
Mvh // Shas
31 augusti, 2016 kl. 19:21 #186[quote quote=178]Vad beträffande riktningen gäller att med den formeln jag kör med nu så stämmer vissa men andra är upp till 30° fel. (Håller vi oss inom 90° så torde det ju inte påverka, kan vara ett mätfel utan betydelse)
Konstanter N=0;E=90;S=180;W=270
Om vi utgår ifrån min exempelposition enligt tidigare K100W01@50 så skulle en Igo8 översättning bliFormel: (1/50*90)+W = 271,8°
[/quote]Namn-konventionen för varje fartkamera är något som ärvts från gamla speedcams. När jag lagt in nya punkter har jag försökt följa samma namnkonvention. Egentligen ”vet” jag inte hur namnkonventionen fungerar, det här är bara min gissning:
Namnet på varje kamera börjar med ett ”K” som i Kamera.
Därefter följer namnet på vägen.
Därefter följer en bokstav för väderstreck, detta innebär att riktningen kan få ett fel på + – 45 grader.
Efter väderstrecket följer ett tvåsiffrigt löpnummer med syfte att varje kamera skall få ett eget unikt namn.I Garmins csv-filer kan man knyta en hastighet till en punkt genom att lägga till @xx på namnet där xx är hastigheten.
Precis som du skriver så är inte citat-tecknen så viktiga i fartkamerafilen som inte har så mycket kommentarer och denna typ av namn. Fördelen med citat-tecken i en komma-separerad fil är att du kan ha kommatecken även i ett namn eller en kommentar utan att riskera att någon tolkar din komma-separerade fil snett.
m v h Henrik
31 augusti, 2016 kl. 19:28 #187[quote quote=180]Jag skrev fel sökväg till vart trafikverkets fil hittas, skall vara 4.Produktpaket-Sverigepaketet-ATK_Trafiksakerhetskameror.zip den filen är inte så stor bara 100 kB zippad.[/quote]
Den filen var ju lite mer hanterbar! Jag kunde öppna dbf-filen i OpenOffice. Tyvärr anger de inte koordinaterna i WGS84 utan det verkar som om de anges i Sweref 99. Det står inte heller namnet på vägen där fartkameran står. Att plocka data från dessa filer skulle nog innebära ganska mycket manuellt arbete, då känns det enklare att åka ut och mäta in några nya fartkameror själv och förlita sig på att flera vill hjälpa till att mäta in fartkameror.
m v h Henrik
31 augusti, 2016 kl. 19:43 #188Spelar det någon större roll vilken vägen är? räcker det inte med att veta koordinaterna och hastighet? Tror nog att det går att batch konvertera koordinaterna i excel jag har för mig att jag har sett ett makro nånstans, ska kolla.
Erik
31 augusti, 2016 kl. 20:17 #189För funktionalitetens roll spelar det ingen roll vad punkterna heter, de skulle inte ens behöva ha unika namn. Men jag ser ändå en skönhet i den namnkonvention som nu valts. Nuvarande namnkonvention berättar på vilken väg kameran befinner sig och i vilken riktning kameran tittar. Om vi skulle frångå den namnkonventionen för nya kameror skulle listan se inkonsekvent ut och en del information skulle gå förlorad.
Nuvarande namnkonvention bygger på vägnamn, riktning och löpnummer. Riktningen kan man få från excel-filen, det skulle vara enkelt att konvertera vinkeln i grader till ett väderstreck. Löpnummer är bara att räkna upp, men det är olika löpnummerserie för varje väg. Därför behövs vägnamnet för att kunna fortsätta med nuvarande namnkonvention. Det skulle naturligtvis gå att ta reda på vägnamnet för varje punkt genom att studera google maps eller liknande, men det skulle bli väldigt mycket manuellt arbete.
I princip innehåller filen från vägverket bara hälften av den information som vi har i våra filer. De tillhandahåller koordinater (som måste räknas om) och riktning men saknar vägnamn och hastighet.
m v h Henrik
- Det här svaret redigerades för 8 år, 3 månader sedan av henca.
31 augusti, 2016 kl. 20:25 #191Jag förstår hur du tänker…
1 september, 2016 kl. 05:41 #192Ok som gammal programmerare ville man ju få till hela kedjan men det föll på mållinjen, kunde inte få Excel att exportera en kommatecken avskiljd textfil utan det blev en klassisk semikolon variant. Dessutom med två semikolon efter varje rad och en del oförklarliga blanksteg. Sök och ersätt i Word som är lite bättre än den i anteckningar löste snabbt detta problem. Givetvis finns det en lösning för detta men att lägga ner 4-5timmar för att tjäna 2 minuter ger kanske en frid för sinnet men är definitivt inte effektivt ur andra synpunkter. Med hjälp av detta verktyg kan jag utifrån en CSV fil från Garmin generera en för Igo8 anpassad fil på under 5minuter….
Mycket möjligt att Igo8 inte bryr sig om dessa avvikelser men jag vill vara säker på att filen såg ut exakt som Erik66:s exempelfil med undantag av längden på X och Y koordinaterna. Alltså är det fastslaget att X och Y koordinaterna inte behöver vara 8 tecken 😉 Nu är det bara att utesluta en sak i taget.
Resultatet då ? 100% funktion på de kameror som finns i mitt närområde. Alla kameror syns men de larmar bara åt rätt håll, alltså precis som det ska vara…
Har dock hittat en konflikt, De finns ju en hastighet kopplat till kameran och en till vägen. Tänk Er att vi kör på en 80 sträcka och närmar oss ett tättbebyggt samhälle med en 50 sträcka som övervakas av en kamera. Eftersom kameran varnar ca 1km innan befinner vi ju oss i praktiken på 80 vägen. Kameran varnar för 50 trots att det är 80, lite frustrerande faktiskt.
Lösningen är att minska avståndet till ca 300-500m innan men det vet jag inte hur man gör än….
Ni får väl testa filen…
Mvh // Shas
Attachments:
You must be logged in to view attached files.1 september, 2016 kl. 05:55 #194Till Henca.. Ok K för kamera ska lägga in detta i noteringar… Jag har löst problemet med väginformationen de ligger färdigt i mitt program. Men var ska detta läggas i Igo8 fil. Om vi utgår från Eriks66 exempelfil så verkar det ju inte finnas utrymme för detta.
Tala om för mig hur Ni vill ha filen så fixar jag detta inklusive väginformation.
Mvh // Shas
1 september, 2016 kl. 06:14 #195Som jag tolkar tidigare beskrivningar av igo8-formatet i denna tråd så saknar igo8-filerna såväl namn som kommentarer för varje punkt. Även min Garmin-GPS varnar för att man kör för fort om man kör på en väg med högre hastighet men närmar sig en punkt med lägre gällande hastighet. Det kan naturligtvis vara lite irriterande om punkten bara ligger på en närliggande eller korsande väg, men i de fall då hastigheten sänks längre fram på den väg som man kör och det dessutom finns en fartkamera där så tycker jag bara att varningen är bra. Men jag får ju inte min varning redan en hel kilometer innan punkten.
Om du lyckas få till en automatiserad metod för att generera filer för igo8 kanske ibasto kan lägga dem i någon katalog för bonus-filer att tanka hem. Då skulle de separata filerna kunna fungera tills jag fått till stöd för igo8 i phpoi. Men tills vidare tycker jag filen ligger ganska bra i denna forum-tråd.
m v h Henrik
- Det här svaret redigerades för 8 år, 3 månader sedan av henca.
1 september, 2016 kl. 09:56 #199Hej!
Som forumskapare så njuter jag av kreativeten som flödar här!
På min lista står det en punkt för att skapa ett utrymme för ”bonus filer” jag tänker mig kanske i första hand för olika varianter av ikoner samt ljudfiler, men även en IGO fil så länge vi inte har stöd för IGO i PHPOI platsar naturligtvis där.
Jag får återkomma om när jag fått tiden att skapa det.
Kör hårt
/Ibasto
1 september, 2016 kl. 12:19 #200Vad är PHPOI, Är det något program ?
1 september, 2016 kl. 13:00 #201Snyggt jobbat!
Jag har inte kunnat släppa tanken på att kunna använda den information som finns på trafikverket, har lite idéer om hur det eventuellt skulle kunna gå till att få dit vägnamnet och gällande hastighet.
Återkommer när jag har haft tid o leka lite.mvh
Erik
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.