Svar till: NVDB som datakälla till fartkameror

Start Forum POI Points of Intresst POI Fartkameror NVDB som datakälla till fartkameror Svar till: NVDB som datakälla till fartkameror

henca
Moderator

Tack för filen! Den är ju åtminstone någon månad färskare än när vi senast fick någon uppdatering från NVDB. I en perfekt värld skulle jag nu kunna plocka data från den filen och mata in i vår databas.

Dock lever vi i allt annat än en perfekt värld… Då jag jämför med de data som vi har så har koordinaterna olika antal decimaler och ofta (kanske vid manuella inmätningar) skiljer de ganska mycket. Därmed är det inte så enkelt som att automatiskt jämföra positioner.

Kanske skulle man kunna ta alla kameror från ett visst datum i kolumnen FRAN_DATUM? Men då jag kikar på de kameror som vi senast matat in i NVDB så har de datum som kan skilja sig månader eller år från datumen i den kolumnen.

Återstår då att titta på kolumnen ”namn”. Den kolumnen kommer skilja för manuellt inmätta fundament (men det problemet har vi alltid haft när vi fått uppdateringar från NVDB och det har då ofta gett oss dubletter), värre är dock att vi har 935 kamera-positioner i vår databas som inte har något namn alls.

Jag vet helt enkelt inte hur jag skall få in dessa data i vår databas med någon rimlig arbetsmängd.

Exempel på en lite förvirrande position från din fil:

14.17687
    61.13329
    Oxberg norrgående
    20017010
    70
    135
    20241104
    90

Dess koordinater kan jämföras med vår K70W52@90 som har koordinater
    14.176417
    61.133533

Datumet antyder att positionen är nyare än vår senaste uppdatering från NVDB, men den positionen justerade vi i vår databas i maj år 2022: https://fartkameraforum.se/forums/topic/hojd-hastighet-8-positioner-vag-70/

Jag vill inte underskatta det jobb som forum-medlemmar tidigare gjort som gett oss data från NVDB, men jag gissar att det jobbet underlättades lite av att de mellan varje leverans av data kunde se vilka positioner som tillkommit sen förra leveransen.

m v h Henrik