Start › Forum › POI Points of Intresst › POI Fartkameror › NVDB som datakälla till fartkameror
- Detta ämne har 42 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 4 månader sedan av
henca.
-
FörfattareInlägg
-
14 februari, 2025 kl. 20:59 #2390
Tack för filen! Den är ju åtminstone någon månad färskare än när vi senast fick någon uppdatering från NVDB. I en perfekt värld skulle jag nu kunna plocka data från den filen och mata in i vår databas.
Dock lever vi i allt annat än en perfekt värld… Då jag jämför med de data som vi har så har koordinaterna olika antal decimaler och ofta (kanske vid manuella inmätningar) skiljer de ganska mycket. Därmed är det inte så enkelt som att automatiskt jämföra positioner.
Kanske skulle man kunna ta alla kameror från ett visst datum i kolumnen FRAN_DATUM? Men då jag kikar på de kameror som vi senast matat in i NVDB så har de datum som kan skilja sig månader eller år från datumen i den kolumnen.
Återstår då att titta på kolumnen ”namn”. Den kolumnen kommer skilja för manuellt inmätta fundament (men det problemet har vi alltid haft när vi fått uppdateringar från NVDB och det har då ofta gett oss dubletter), värre är dock att vi har 935 kamera-positioner i vår databas som inte har något namn alls.
Jag vet helt enkelt inte hur jag skall få in dessa data i vår databas med någon rimlig arbetsmängd.
Exempel på en lite förvirrande position från din fil:
14.17687
61.13329
Oxberg norrgående
20017010
70
135
20241104
90Dess koordinater kan jämföras med vår K70W52@90 som har koordinater
14.176417
61.133533Datumet antyder att positionen är nyare än vår senaste uppdatering från NVDB, men den positionen justerade vi i vår databas i maj år 2022: https://fartkameraforum.se/forums/topic/hojd-hastighet-8-positioner-vag-70/
Jag vill inte underskatta det jobb som forum-medlemmar tidigare gjort som gett oss data från NVDB, men jag gissar att det jobbet underlättades lite av att de mellan varje leverans av data kunde se vilka positioner som tillkommit sen förra leveransen.
m v h Henrik
17 februari, 2025 kl. 14:03 #2392Hej igen,
Jag har inte varit aktiv här på senare tid. Anledningen är följande:
När jag anslöt mig till detta forum så ifrågasatte jag en hel del. t.ex hur pålitlig NVDB var (5 april, 2017 kl. 01:11 #758)
Detta speciellt då jag i en tidning hade läst att en kamera i Svanberga hade registrerat flest fortkörare i landet (5 april, 2017 kl. 12:21 #760) och denna kamera var inte med i NVDB!!!!Jag arbetade de senaste 10 åren som GIS-ingenjör åt Lantmäteriet/Flygvapnet med att konstruera digitala ”GPS”-kartor åt JAS:ar, Helikoptrar, UAV:er mm.
I kraft av mitt ”ämbete” kontaktade jag då den huvudansvarige för fartkamerorna i Sverige för att utreda detta.
Vederbörande var mycket tillmötesgående men samtidigt förvånad över mitt påstående att det skulle finnas oregistrerade kameror i NVDB då han trodde sig kunna garantera dess riktighet. Vi penetrerade frågan gemensamt och kom fram till att det endast var en namnförbittring som orsakat ”felet”. Kameran som tidningen hade uppgett stå i Svanberga och som inte var med i NVDB, stod i verkligheten i Flemmingsberg.Men, varför var kameran som verkligen stod i Svanberga inte med? Jo, ganska roligt faktiskt. Bonden som ägde marken där man behövde dra fram elen, vägrade ge dem tillstånd för det! Därför var under 10 år denna kamera aldrig aktiv (!) och därför inte med i NVDB. Den monterades sedermera ned 2023.
Men detta ger för handen att som den ansvarige också tillstyrkte, är att alla aktiva kameror finns med säkerhet med i NVDB. Det finns inga andra aktiva kameror än dessa! Möjligen tomma skåp. PUNKT SLUT!
Då finns det ju ingen mening med att samla in och registrera andra kamerapositioner som man tror är aktiva utöver de som finns i NVDB. Bättre att bara se till att man har uppdaterade data. Det tillkommer ca 100 nya kameror varje år!
Hastighetsgränserna ändras också ofta. Polare som har ett par två- tre-år gamla Tesla:or utan att uppdaterat databasen klagar frekvent på ”inga hastigheter stämmer”. Så manuella hastighetsraporteringar är ju förkastligt. Eller vad säger Du henca?
Hastigheterna i ISA är tydligen också juridiskt gällande, och trumfar t.o.m. skyltningen. Läste om en kille som körde i 70 helt enl. sin databas men torskade då skyltningen visade 50.
Han vann i rättegången! Det är den bokförda registrerade hastigheten som gäller, även om skyltningen säger något annat (felskyltning).Bifogar uppdaterade zippade fartkameror från 2025-02-12 i fomaten:
– Farkameror.Doc (Word)
– Farkameror.KMZ (Google)
– Speedcam.txt (iGo8)Attachments:
You must be logged in to view attached files.17 februari, 2025 kl. 18:14 #2396Kul anekdot om kamerapositionen som ”inte” fanns med i NVDB!
Jag ser fortfarande en vits med att mata in manuellt rapporterade fundament i vår databas. Detta eftersom dessa positioner kan hinna få en aktiv kamera innan vår genomsnittlige användare har hunnit uppdatera kamerapositionerna i sin navigator, handen på hjärtat, hur ofta brukar ni själva uppdatera era GPS-navigatorer? Själv brukar jag bara uppdatera en eller högst två gånger om året.
Ja, det där med hastigheter som ändras är ett elände. En del västräckor har till och med så att de byter hastighet med årstiderna. Min ambition med vår databas är att den åtminstone inte skall lura någon att köra för fort, så vid minsta tveksamhet låter jag en lägre hastighet stå kvar. Men det finns säkert några positioner som ändå har kvar en inaktuell numera för hög hastighet.
Benke som brukar skicka uppdateringar från NVDB gav mig en excel-fil som tydligt visar kommentaren för de positioner som vi har som saknar kommentar/ortsnamn. Jag tänkte börja kika på det framöver, det rör sig om ca 900 positioner. I samma fil fanns hela listan med positioner som vi har med i vår databas men som saknas i NVDB. Där tänkte jag manuellt kika på varje position i google streetview för att se om positionen skall tas bort. Detta arbete kommer dock ta många helger…
m v h Henrik
20 februari, 2025 kl. 14:13 #2397Men henca… Du skriver:
”…kan hinna få en aktiv kamera innan vår genomsnittlige användare har hunnit uppdatera kamerapositionerna i sin navigator”
– När jag har noterat en ny kamera har de dykt upp i NVDB ca ett halvår innan den aktiverats.”…handen på hjärtat, hur ofta brukar ni själva uppdatera era GPS-navigatorer?”
– Nej inte ofta, men om man nu uppdaterar sällan så sitter man väl heller inte och matar in enstaka kameror som kommer in pö om pö? Jag menar – särskilt inte då!——————————————————————————-
Jag är full av beundran för allas initiativ och arbetsinsats här i forumet. Den måste ha varit ansenlig, för att inte säga enorm! Heder åt Er!
Men;
Jag tycker faktiskt personligen att det inte finns någon som helst anledning att beakta dessa manuellt inrapporterade kameror. Jag tycker att de är kontraproduktiva.
Vore det inte bättre att se till att det någorlunda ofta finns en uppdaterad gällande ”ren” NVDB-databas med alla vitala parametrar?Om man jämför för- resp. nackdelar med att använda en ”ren” NVDB-databas och Er kombinerade databas så blir det väl något så här:
Fördelar för ”Ren” NVDB-databas:
– Data som är korrekt.
– Data som är uppdaterad.
– Data som är juridiskt gällande.
– Data som är betydligt enklare att ájourhålla (mer automatiserat)Nackdelar för kombinerad databas:
– En massa falska/inaktiverade/borttagna kameror (just nu 177 st)
– Avsevärd manuell arbetsinsats.
– Extremt varierande indata kvalitet.
(Data basen innehåller t.ex koordinater med 13 decimalers noggrannhet!!
Det motsvarar en noggrannhet mindre än 1/tusendel av axelbredden på en bakterie! (sant)
Jag menar inte att raljera, men vill man verkligen lita på kvalitén från en sån inrapporterare?Jag jämförde min senaste NVDB-bas med den kombinerade basen.
– NVDB innehåller nu 2603 st kameror.
– Den kombinerade basen har 177 st FLER kameror.
– Jag kontrollerade stickprovsvis 25-30 st av dessa 177.
Resultat:
INGEN AV DESSA fanns kvar!!! SAMTLIGA var felaktiga!!!Är det då inte bättre att helt ta bort dessa och bara köra NVDB rakt av?
Det enda som är lite synd med NVDB är att Fartkamerorna ligger i en fil och hastigheterna i en annan.
Det kräver att man måste föra över attribut från den flera Gb stora hastighetsfilen till fartkamerafilen.
Dessutom måste man också konvertera vissa värden. Detta är förvisso ett ganska komplext GIS-arbete, men säkerligen ändå betydligt mindre än att ájourhålla manuell inrapportering.
Jag tror jag skulle kunna åta mig att leverera en sådan uppdaterad fil, säg en gång varje kvartal.Istället för att bränna massa lyse på manuella inrapporteringar som ofta ändå blir felaktiga, förespråkar jag hellre att man från en sådan uppdaterad NVDB-fil sen skulle kunna konvertera de nödvändiga parametrarna till färdiga filer för de olika GPS-formaten.
Jag tror att det vore en service som många skulle uppskatta.
Vad tror Ni?
20 februari, 2025 kl. 19:07 #2398Man kan vara imponerad av att NVDB har med fartkameror ett halvår innan de aktiveras, men icke desto mindre har våra manuella inrapporteringar ofta haft betydligt mer marginal än så. Exempel:
13e augusti, 2018 rapporterades K292E02 som ett manuellt inmätt fundament:
14e maj 2021 rapporterades K292E26 från NVDB:
9e oktober 2024 rapporterades att dessa två positioner var dubletter:
Så vårt manuella arbete innebär å ena sidan att några positioer rapporteras nästan 3 år tidigare än de kommer från NVDB men å andra sidan innebär de också att vi har dubletter under drygt 3 år.
Ändock är jag inte helt främmande för tanken på en automatisk uppdatering från NVDB. Det känns dock lite skrämmande att 4 gånger om året kasta hela vår databas för att skapa om den från scratch. Man måste tänka sig för hur man skall göra t ex med namn på positionerna. Idag har vi konsekventa unika namn som anger vilken väg och väderstreck en kamera har, det befarar jag skulle gå förlorat med din automatiska rutin för uppdatering?
Vi måste också komma överens om ett format för sådana automatiska uppdateringar. Office-format som Word och Excel innebär manuellt arbete vilket funkar när en begränsad mängd kameror skall uppdateras. En automatisk uppdatering skulle i princip kräva SQL-data.
m v h Henrik
-
Det här svaret redigerades för 4 månader, 3 veckor sedan av
henca.
21 februari, 2025 kl. 14:38 #2401Hej igen,
Henca, Du säger:
”…innebär de också att vi har dubletter under drygt 3 år.”– Vad är det för fördelar att ha dubletter under 3 år?
Varför ska man ha kameror som är inaktiva och inte fungerar, i sin GPS?
—————————————-”Det känns dock lite skrämmande att 4 gånger om året…”
– Varför bara 4 ggr per år? Man kan väl uppdatera direkt det kommer en ny NVDB så har man purfärska data (om man så vill).
Jag sa bara att JAG kan åta mig att bidra med 4gg per år utan att lova för mycket.
Det finns ju andra också, Benke t.ex
—————————————–”…kasta hela vår databas för att skapa om den från scratch.”
– Varför ska Du skapa om den igen? Släng den! Den finns ju redan färdig i form av NVDB!
—————————————–” Idag har vi konsekventa unika namn som anger vilken väg och väderstreck en kamera har…”
– Varför ska man ha namn som anger väg och väderstreck?
Det är inte så man jobbar profesionellt i GIS-sammanhang.
Sånt anger man i attribut-tabellen, och där finns redan ett officiellt ID-nr.
Vad namnen betyder är inget som man har nytta av som användare av en GPS.
—————————————–”Vi måste också komma överens om ett format för sådana automatiska uppdateringar.”
– Jag har aldrig pratat om automatik.
Det är någonting över min kunskap och kapacitet.
Handpåläggning kommer absolut att behövas. Men jag tror att det kommer tarva en BETYDLIGT mindre arbetsinsats. Och framför allt: En högre kvalitet, aktuallitet och tillförlitlighet på datat.
—————————————–”Office-format som Word och Excel innebär manuellt arbete…”
– Absolut. Men Word och Excel, förutom ett riktigt GIS-program, fungerar utmärkt med sådana här små databaser. (Åtminstonne för mig)
=========================================
Jag säger inte att det inte går att göra fel i det manuella konverteringsarbetet (jag har just blivit uppmärksammad av Benke på 12 st misstänkta, av 2603st) men det går att förbättra med fastlagda metoder och rutiner.
Jag tar data från ISA, (Intellegent Speed Adoptation). Det är en flera Gb stor fil utgiven av Trafikverket för t.ex från biltillverare m.fl som kanske gör självkörande bilar mm.
Den MÅSTE stämma! Den är ju ett juridiskt dekret.Dessa filer lyder förmodligen också under INSPIRE-direktivet (som jag har refererat till tidigare), dvs ett UE-direktiv för öppna statsdata.
Som jag sa i ett tidigare inlägg (#2397) så kontrollerade jag slumpvis 25-30 st kameror av totalt 177 från Er databas som INTE finns med i NVDB. SAMTLIGA var felaktiga!!!
Jag skulle tro att alla 177 kamerorna är det också.Varför använda en bas med så undermålig kvalitet när det finns bättre?
Allt ovanstående är bara mina ”25 cent”. 🙂
Ha en bra Helg!
/Tobbe21 februari, 2025 kl. 21:28 #2402Jag menade att metoden med våra manuellt inmätta fundament innebär fördelen att vi kan få in positionerna ett par år tidigare i vår databas.
När jag skrev ”å andra sidan” menade jag, precis som du, att det är en nackdel att dubletter kan finnas länge i vår databas.
Vad var och en vill ha i sin GPS får var och en naturligtvis tycka vad man vill om. Själv har jag hellre en komplett databas som larmar på några positioner för mycket än en inaktuell databas som saknar positioner.
Jag skrev 4 gånger per år därför att du bara erbjöd dig 4 gånger per år. Man skall inte säkert räkna med att andra, som t ex Benke är villiga att komplettera uppdateringen av databasen oftare. Man skall nog inte underskatta arbetet med att plocka fram data på ett format som blir användbart.
Om du nu tycker att data från NVDB räcker, varför matar du då inte in NVDB i din GPS-navigator? Vår databas enda syfte är att vara underlag till utdata i form av ett begränsat antal GPS-format, det är denna anpassning som ger oss ett existensberättigande.
Du får gärna visa på en arbetsmetod som utan automatik producerar användbara GPS-filer från NVDB med en rimlig arbetsmängd. Vår databas bygger på phpoi som är ett opensource-system från https://phpoi.sourceforge.io/ som du kan leka fritt med. Där finns rutinerna för att konvertera från data i en SQL-databas till tre olika filformat för tre olika typer av GPSer.
Idag matas varje position in manuellt i ett web-formular med fem fält för lattitud, longitud, namn, hastighet och kommentar/ortsnamn. Det arbetet är görligt när det kommer små delta-uppdateringar, men det skulle inte hålla att arbeta så om någon kommer med en stor datamängd och säger ”kasta allt det gamla och ta detta i stället”.
Vår databas innehåller inte något attribut för väderstreck, främst för att de format som vi stödjer inte har med det attributet. Det skulle vara onödigt att mata in data som inte används. Dock stödjer inte phpoi igo, och de fristående konverteringar till igo-format som görs av eldsjälar på forumet nyttjar väderstrecks-delen i namnen för att återskapa ett vinkelattribut.
Det vore en välgärning om du kunde få till GPS-filer som matchar NVDB, men ett sådant arbete kräver mer än kunskap om GIS och databaser, det kräver också kunskap om hur GPS-formaten fungerar. Den kunskapen går att läsa sig till från en del officiella specifikationer, men i praktiken behöver ens implementation också sedan testas på varje typ av GPS som man har för avsikt att stödja.
m v h Henrik
24 februari, 2025 kl. 13:01 #2404Dagsfärsk (2025-02-24) uppdatering av NVDB’s fartkameror i:
– Doc-format (Word)
– Kmz-format (Google Earth/Map)
– Speedcam (iGO8)Filerna är också rensade från 12 st dubletter som uppkom p.g.a de står där det är olika hastighetsbegränsningar beroende på vilken körriktning man kör i – Dessa är nu fixade!
Dessutom varning för dessa 9 som kan variera i hast. beroende på väglag/årstid/helg/dyngstid:
Namn, Atk_id, Lat, Lon, Hthast, Havhast1
Götatunneln södergående, 14108020 57.70977 11.96436 70 Var.
Räpplingevägen, 08005060, 56.86076, 16.65126, 90, 80
Strandtorp, 08005050, 56.83281, 16.61706, 90, 80
Halltorp, 08005040, 56.80185, 16.59016, 90, 80
Ljusvattnet, 24004120, 64.53982, 21.25563, 80, 70
Boskvarnasjön, 06023005, 57.2366, 15.14505, 90, 70
Tegellöka, 05003010, 58.46464, 14.93458, 80, 60
Tofta södra, 09002030, 57.47991, 18.12615, 80, 60
Tofta strand, 09002040, 57.48632, 18.13512, 80, 60-
Det här svaret redigerades för 4 månader, 2 veckor sedan av
Tobbe.
Attachments:
You must be logged in to view attached files.24 februari, 2025 kl. 22:58 #2412Tack för varningen för de 9! Vi har redan valt att ha den lägre hastigheten som varning i vår databas. Nu fick jag dock ändå tillfälle att uppdatera ett par positioner med ortsnamn:
KE4N10 Ljusvattnet
K50S16 TegellökaI våra ortsnamn/kommentarer brukar det för dessa positioner också stå något i stil med S80 V60 när hastigheten varierar. Dock saknar vi sådan text för:
K31S19 Boskvarnasjö (vet du om det är sommar 90, vinter 70?)
K140N04 Tofta södra (vet du om det är sommar 80, vinter 60?)
K140W05 Tofta strand (vet du om det är(t sommar 80, vinter 60?)m v h Henrik
10 mars, 2025 kl. 15:04 #2417Tja henke,
Nej, jag vet inte varför just dessa har varierande hastigheter.
Vad gäller Tofta så är det en poliskontrollplats just där. Kanske är det när de har kontroller…?
Det absolut vanligaste vägsträckorna med varierande hastighet är normalt vid skolor, daghem mm. Men där står normalt inga fartkameror.Men ang. vad Du skrev i tidigare inlägg.
Jag tror att vi missförstår varann lite…Du skriver:
” Om du nu tycker att data från NVDB räcker, varför matar du då inte in NVDB i din GPS-navigator?”Det gör jag!
Men det är inte bara att ”mata in NVDB” i en GPS. Data ligger inte i några färdiga GPS-format. Man behöver alla nödvändiga parametrarna och då från en korrekt grundatabas. Dessa parametrar ligger inte i en och samma samma GIS-fil utan måste sammanföras från olika filer, rensas från dubletter, vägar med varierande hastigheter, konvertera kamerariktnig till fordonskurs mm.
Detta är faktiskt inte snutet ur näven, utan är en inte obetydlig arbetsinsats.”Vad var och en vill ha i sin GPS får var och en naturligtvis tycka vad man vill om.”
Precis! Denna fråga har varit uppe tidigare i forumet – se mitt inlägg inlägg #786.
Jag har en Igo-navigator och den behöver både hastighetsuppgift och en ganska exakt uppgift om vilket håll kameran tittar. Detta för att inte falsk-larma stup i ett.
Dessa uppgifter har inte Er databas, och är därför helt oanvändbar för mig.”Vår databas enda syfte är att vara underlag till utdata i form av ett begränsat antal GPS-format, det är denna anpassning som ger oss ett existensberättigande.”
Precis igen! De är detta jag efterlyser. Önskvärt är en koncentration på att från en pålitlig databas anpassa/konvertera till olika GPS-format (Igo, TomTom, Garmin mm.) istället för försöka hålla reda på Trafikverkets fartkameror. Det gör de helt korrekt själva! – I NVDB!
När jag lägger upp NVDB’s kombinerade databas så gör jag det i ett vanligt Word-dokument där vad jag tror alla väsentliga data finns med. Där kan alla sen hämta det viktigaste datat till sina specifika behov, och för att ev. konvertera det till ett format de vill ha och behärskar.
För att manifestera datat lite mer grafiskt så brukar jag även lägga upp en KMZ-fil för Google- Earth/Map, som ju är det vanligaste enkla GIS-programmet för gemene man.
Som jag också skrev tidigare så blir tyvärr ofta kvaliteten på en databas undermålig då den bygger på inrapportering från allmänheten. Det skiljer i antal ca 189 kameror mellan Er databas och NVDB. Jag kontrollerade slumpvis 25-30 av Era spökkameror – alla var felaktiga!
Jag har nu av en tillfällighet hittat 22 st till. Alla dessa på en och samma vägsträcka som endast är 43,7 km!!!
Dvs. att en GPS med Er data larmar varannan kilometer – 22 ggr… och felaktigt!!!Om det är så många felaktigheter om var kamerorna finns eller ej – hur många felaktigheter finns det inte då om hastighetsuppgifterna som ändrar sig oftare än kamerors tillkommande eller borttagande?
Men Ok, jag förstår om det kan kännas omdanande att upphöra med något man sysslat med under en lång tid.
Men vore det inte en bra idé att lägga upp en komplett databas från NVDB parallelt med Er?
Då kan ju folk välja vilken typ av data de vill ha.Bifogar uppdaterade filer från NVDB 2025-03-05 i formaten Word, Google Earth/Map, Igo Speedcam.
Attachments:
You must be logged in to view attached files.10 mars, 2025 kl. 18:37 #2421Jag har full förståelse för att det krävs en massa arbete med något som kräver manuell handpåläggning. Jag är också smärtsamt medveten om att det krävs en faktor mera med arbete för att automatisera något sådant. När väl arbetet med automatiseringen är klar man man dock spara mycket arbete för många under lång tid framöver.
Du har vid ett par tillfällen hänvisat till inlägg #786. Den hänvisningen säger mig dock ingenting. Jag förstår att det hänvisar till inlägget med just nummer 786 och vid varje inlägg ser man vad de har för nummer. Jag vet dock inget sätt att leta upp ett inlägg med ett visst nummer. Om du vill att jag skall läsa #786 får du posta en länk till det inlägget.
Jag har inget emot konkurrerande datakällor med andra data och stöd för andra format. För några år sedan efterfrågades det stöd för igo och jag brände någon semestervecka på att försöka implementera det vilket dokumenterades i https://fartkameraforum.se/forums/topic/igo-8/page/7/#post-352
Jag har dock själv inte någon igo och kunde därför inte sjäv testa, med beroende på andra personers engagemang som av förståeliga skäl var svalt då de inte hade semester samtidigt som mig rann det arbetet ut i sanden. Dock skulle det ju även med stöd för igo från vår databas saknas vinklar då vår databas saknar vinklar.
m v h Henrik
12 mars, 2025 kl. 14:40 #2422Hej igen,
Mig veterligen så har jag bara refererat till inlägg #786 en gång.
Ett sätt att hitta inlägget är att klicka på mitt namn.
Då ser Du allt vad jag har gjort, dvs:– ”Ämnen startade:0”
– ”Svar skapade:18”– Klicka nu på ”Skapade svar” och bläddra ner till #786.
Annars har Du länken här: https://fartkameraforum.se/forums/topic/nvdb-som-datakalla-till-fartkameror/page/2/#post-786
———————————–
Som jag tidigare sa så kan jag kanske bidra med en kombinerad och uppdaterad NVDB databas i Word-, Google Earth/Map-format, samt en Speedcam-fil till IGO ca varje kvartal om inte oftare.
Jag bifogar ytterligare uppdaterade filer från NVDB 2025-03-05 i dessa format då jag hittade en dublett som inte var bortagen. Nu fixat!
En fråga dock – Henca, lägger Du som är administratör eller någon annan upp dessa filer någonstans så att dessa är lätt åtkomliga och kan hittas av andra som kanske vill ha en ”ren” NVDB-databas utan en massa felaktigheter?
Annars är det ju liksom ingen idé för mig att hålla på…
Ha de’
/TobbeAttachments:
You must be logged in to view attached files.12 mars, 2025 kl. 18:42 #2426Förlåt, jag blandade ihop inlägg #786 med inlägg #758 som du tidigare hänvisat till.
Det bästa är nog om du laddar upp dina filer i någon egen tråd under rubriken ”övriga format”, https://fartkameraforum.se/forums/forum/ovriga-format/ ungefär som att vi har trådar för igo8-formatet som inte stöds av phpoi under
Det är Ibasto som är den store administratören av sidorna, jag bara skriver lite på forumet och gör mitt bästa för att underhålla databasen. Rent tekniskt inser jag dock att det inte skulle vara trivialt att lägga filerna i samma tabell som övriga ”filer” på https://fartkameraforum.se/poi-filer/ då ”filerna” där inte ”finns” utan skapas dynamiskt från vår databas då de laddas ned.
Av de filer som du erbjuder skulle jag tro att den för igo8 är mest efterfrågad. Den skulle ju helt klart platsa under igo8-rubriken på forumet. Det är nu några månader sedan ludde28 var aktiv på forumet och laddade upp en igo8, fil, så ingen skulle nog vara ledsen om den hamnade där.
m v h Henrik
-
Det här svaret redigerades för 4 månader, 3 veckor sedan av
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.