Svar till: NVDB som datakälla till fartkameror

Start Forum POI Points of Intresst POI Fartkameror NVDB som datakälla till fartkameror Svar till: NVDB som datakälla till fartkameror

henca
Moderator

Jag menade att metoden med våra manuellt inmätta fundament innebär fördelen att vi kan få in positionerna ett par år tidigare i vår databas.

När jag skrev ”å andra sidan” menade jag, precis som du, att det är en nackdel att dubletter kan finnas länge i vår databas.

Vad var och en vill ha i sin GPS får var och en naturligtvis tycka vad man vill om. Själv har jag hellre en komplett databas som larmar på några positioner för mycket än en inaktuell databas som saknar positioner.

Jag skrev 4 gånger per år därför att du bara erbjöd dig 4 gånger per år. Man skall inte säkert räkna med att andra, som t ex Benke är villiga att komplettera uppdateringen av databasen oftare. Man skall nog inte underskatta arbetet med att plocka fram data på ett format som blir användbart.

Om du nu tycker att data från NVDB räcker, varför matar du då inte in NVDB i din GPS-navigator? Vår databas enda syfte är att vara underlag till utdata i form av ett begränsat antal GPS-format, det är denna anpassning som ger oss ett existensberättigande.

Du får gärna visa på en arbetsmetod som utan automatik producerar användbara GPS-filer från NVDB med en rimlig arbetsmängd. Vår databas bygger på phpoi som är ett opensource-system från https://phpoi.sourceforge.io/ som du kan leka fritt med. Där finns rutinerna för att konvertera från data i en SQL-databas till tre olika filformat för tre olika typer av GPSer.

Idag matas varje position in manuellt i ett web-formular med fem fält för lattitud, longitud, namn, hastighet och kommentar/ortsnamn. Det arbetet är görligt när det kommer små delta-uppdateringar, men det skulle inte hålla att arbeta så om någon kommer med en stor datamängd och säger ”kasta allt det gamla och ta detta i stället”.

Vår databas innehåller inte något attribut för väderstreck, främst för att de format som vi stödjer inte har med det attributet. Det skulle vara onödigt att mata in data som inte används. Dock stödjer inte phpoi igo, och de fristående konverteringar till igo-format som görs av eldsjälar på forumet nyttjar väderstrecks-delen i namnen för att återskapa ett vinkelattribut.

Det vore en välgärning om du kunde få till GPS-filer som matchar NVDB, men ett sådant arbete kräver mer än kunskap om GIS och databaser, det kräver också kunskap om hur GPS-formaten fungerar. Den kunskapen går att läsa sig till från en del officiella specifikationer, men i praktiken behöver ens implementation också sedan testas på varje typ av GPS som man har för avsikt att stödja.

m v h Henrik