Start › Forum › IGO8 › Speedcam.txt 2026-01-21 (Endast NVDB-listade) › Svar till: Speedcam.txt 2026-01-21 (Endast NVDB-listade)
Totalt tyckte jag mig ha identifierat 8 kameror placerade vid vägar med avvikande hastighet. Då hade jag dock inte med Götatunneln med sin orimliga fria fart eller Ljusvattnet vid väg E4. Därmed verkar jag ha en position som saknas i din lista med 9 positioner:
K140N04 60 80 http://maps.google.com/maps?q=57.479897,18.126274&z=15 60 avvikande enl NVDB
Dock ligger den positionen ganska nära:
K140W05 60 80 http://maps.google.com/maps?q=57.486382,18.135157&z=15 60 avvikande enl NVDB
…som du har med i din lista.
Skälet till att jag använder kmz-filen i stället för Word-filen är att den är enkel att zippa upp från kommandoraden så att man får dess enkelt läsbara kml-fil. Word-filen består av ett betydligt mer komplext format och kräver manuella arbetsmoment med peka och klicka för att konvertera till en läsbar text.
Min gissning är att det orimliga värdet 1000 står för att man i tunneln kan anpassa hastigheten till flera olika hastigheter beroende på trafiksituation, d v s sträckan har inte bara en avvikande hastighet utan kanske kan anpassas ned till 60, 50, 40, 30 eller kanske rentav 20 km/h. En sådan förklaring skulle dock vara lite trist för min algoritm att helt enkelt välja lägsta från ordinarie och avvikande hastighet.
Det finns exempel på kameror som funnits med i NVDB, försvunnit ur NVDB och sedan återuppstått. Därför har jag en filterfil ”ej_verifierat_bortagna,_saknas_i_nvdb,_kvar_i_streetview.txt”, som jag ser det gör det inte så mycket om vi har kvar några kamerapositioner med garanterat tomma kameraskåp i vår databas, skulle vi ta bort dem är risken att vi får tillbaka dem som en manuell inmätning.
Jag har också en filterfil med ett par kameror som vi har med i vår databas men som befinner sig i Danmark.
Slutligen har jag en filterfil för positioner (än så länge bara en position) där det kan ställas upp flyttbara fartkameror. Dessa kameror hanteras inte av trafikverket utan polisen, därmed finns inte positionerna med i NVDB.
m v h Henrik