Start › Forum › IGO8 › Speedcam.txt 2026-04-01 (Endast NVDB-listade) › Svar till: Speedcam.txt 2026-04-01 (Endast NVDB-listade)
Hej Henca,
1.
Du skriver:
“Då samtliga hastighetsändringar var höjda hastigheter kommer jag vara lite försiktig med att uppdatera till dess att de bekräftas på streetview eller av någon med lokalkännedom bekräftar.”
Faktiskt, denna kommentar är så korkad så att man tar sig för pannan…!!!
Inte för vara taskig, men det här visar att du inte helt förstår hur saker och ting fungerar.
Fartkamerorna ligger i en fil som heter ATK och har inga hastighetsgränser. Hastighetsgränserna ligger i en annan fil som heter ISA, vilket står för “Intelligent Speed Assistance”. Det är därifrån jag hämtar hastigheterna.
Denna fil ingår i den “Nationella Vägdatabasen” – NVDB, utgiven av Trafikverket.
Denna fil är officiell, kvalifiserad samt kvalitétsäkrad och till för ex.vis tillverkare av autokörande bilar, myndigheter, karttillverkare, GPS-program och andra länder, och är som jag har nämnt i en tidigare tråd ett DEKRET, d.v.s en lag/regelverk (EU-lag)!
Denna fil ska ju t.ex en biltillverkare kunna lita på då de inte vill bli stämda för fortkörning eller ens bli beskyllda för att ha felaktig information i sina navigationssystem.
Detta dekret trumfar till och med en hastighetsskyltning då denna ev. kan vara fel (detta har hänt) vilket jag också nämnde i den tidigare tråden – det finns prejudicerande domslut på detta!
Tycker Du Henca, verkligen då och på fullt allvar att det är en bättre metod att skicka ut någon bondläpp att titta på närliggande hastighetsskyltar eller att lita på StreetView som uppdateras med flera års intervall – eller att lita på detta DEKRET, vilket justeras på veckobasis? Kom igen för h-e!!!
2.
Du skriver också: “…till dess att de bekräftas på streetview”
De överensstämmer ju med StreetView !!!
Har Du inte ens kollat…?!
3.
Du skriver också att er kamera K27W02 ligger 78 meter från ATK_ID:06004010 – Detta är också fel – den ligger 51 meter ifrån er tidigare pos. och 17 meter från er senaste position!
Skitsamma med dessa metrar, men det visar att det är fel i dina uträkningar, att dina uträkningar inte fullt ut är att lita på.
I sådana här sammanhang tycker jag att det är viktigt att kunna lita på datat i möjligaste mån.
Det är därför jag tidigare har tjatat om att sluta hålla på med egna beräkningar och rapporteringar med egna positioner, det blir bara en felkälla.
Jag noterade också att du inte svarade på min tidigare fråga om vad ni tycker att ni gör bättre än NVDB, förutom att ni får in en massa fundament.
Men fundament bötfäller ingen. Och ni har ju dessutom med fundament där det inte finns och inte har funnits någon kamera på 15 år.
Vad är det för vits med att ha med sådana positioner?
4.
Du skriver också: “Men främsta existensberättigandet för vår databas är nog ändå möjligheten att snabbt och enkelt kunna ladda ned filer för ett antal GPS-navigatorer.”
Bra , det tycker jag också. Men om nu ert främsta existensberättigande är att snabbt och enkelt kunna ladda ner filer för ett antal GPS navigatorer, så är detta antal 3 st – Navman, Garmin, TomTom.
Varför inte filerna för ex.vis Igo, Google Maps, Waze, iMap, HERE WeGo, Maps.me, Sygic m.fl?
För Du som verkar datakunnig och kodar själv, vore det inte till mer nytta att koncentrera sig på konvertering även till dessa, eller åtminstone några till format. Istället för att larva sig med fundament och felaktiga kamerapositioner?
Att hålla koll på positionerna på sina fartkameror och hastighetsgränser klarar Trafikverket alldeles utmärkt själva – de behöver inte Er hjälp.
Jag vet att jag låter stursk och elak, det är inte meningen… men allvarligt – tycker Du inte att jag har någon poäng? Jag har i alla fall över 10 års erfarenhet med sådana här GIS-arbeten, och där skulle det aldrig vara accepterat att jobba med så mycket felkällor som Ni/Du gör.
Skrivet i all välmening
/Tobbe