Svar till: Speedcam.txt 2026-04-01 (Endast NVDB-listade)

Start Forum IGO8 Speedcam.txt 2026-04-01 (Endast NVDB-listade) Svar till: Speedcam.txt 2026-04-01 (Endast NVDB-listade)

henca
Moderator

Om vi börjar med svaret som du tycker att du inte fått så får jag upprepa att vi förutom fundament även har någon enstaka position där det kan stå mobila fartkameror samt ett par fartkameror på den danska sidan om gränsen som saknas i NVDB.

Jag håller med om att fundament som inte får upp någon kamera inom rimlig tid skall rensas bort från vår databas, men till skillnad från dig har jag den bestämda uppfattningen att manuellt inrapporterade fundament är till godo. Jag lever inte i någon tro att vår genomsnittlige användare uppdaterar positionerna med fartkameror i sin GPS varje månad. Då kan det vara bra om man får larm om kameran som bara var ett fundament när den lades in i GPSen.

De GPS-format som vi stödjer stöds för att någon har implementerat dem och ja, jag har implementerat dem alla, men jag har behövt hjälp med testning av alla utom Garmin som jag har själv.

Jag tar gärna emot kod-bidrag för att stödja fler format.

Just när det gäller IGO var det många önskemål på detta forum att vi skulle lägga till stöd för det formatet. Jag brände en semestervecka på att försöka implementera ett stöd IGO, men då jag hade en första test-version framme var det ingen här som ville testa den. Den tabben kommer jag inte göra igen.

Precis som du säger överensstämde samtliga höjda höjda hastigheter med streetview, som dock var betydligt äldre än föregående dataset med lägre hastigheter. Då undrar man ju varför hastigheten var 10 km/h lägre på dessa 3 positioner för en månad sedan? Om det var ett tillfälligt vägarbete där tycker man ju att hastigheten borde ha varit lägre än så. Är det kanske så att dessa 3 positioner har alternativ hastighet under olika delar av året? Eller råkade det bara stå fel i NVDB?

Mina avståndsberäkningar bygger på antagandet att jordens radie är 6370000 m. Så är det naturligtvis inte överallt, men felet som du anger verkar större än vad som skulle kunna förklaras av en annan jordradie.

m v h Henrik