Svar till: IGO 8

Start Forum Diverse forumfrågor IGO 8 Svar till: IGO 8

henca
Moderator

Tack för access-filen via PM (även om jag inte kan läsa den). Om jag förstått ditt senaste inlägg rätt menar du att NVDBs ID-nr skall in i ett nytt fält i vår databas i stället för att ersätta något befintligt fält?

Forumets fartkamerafiler bygger på phpoi som är ett väldigt generellt system för att hantera positioner. Till positioner kan man knyta alla möjliga data som telefonnr, web-adresser eller ikoner. Dock finns det inte något fält direkt anpassat för NVDBs ID-nr… Men visst, adress eller tel-nr kanske man skulle kunna aktivera på vår sida och lägga in ID-numret där. Men om vi gör det innebär det att den kolumnen kommer presenteras med rubriken “Adress” ellet “Tel-nr” och den kolumnen kommer finnas för samtliga filer för denna sida, även t ex vägbulor och lasermätplatser.

Sen måste ju på något vis ID-numret fyllas på för alla våra punkter i databasen. Kommer vi få till en automatisk metod för det eller kommer det krävas manuellt arbete?

Innan vi ger oss på detta måste vi också fråga oss hur stor nytta vi egentligen har av ID-numret. Om vi skulle lyckas med en automatisk metod att hämta alla data vi behöver från NVDB så ser inte jag något behov av att lagra ID-numret i vår databas. Då skulle vi bara kunna ta och med mer eller mindre jämna mellanrum automatiskt uppdatera vår databas från NVDB.

m v h Henrik