Start › Forum › Diverse forumfrågor › IGO 8
- Detta ämne har 192 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast för 7 år, 1 månad sedan av Tenn.
-
FörfattareInlägg
-
12 december, 2016 kl. 09:24 #583
Men en fråga till, Shas: Om vi nu skulle lyckas finna en metod för att automatiskt hämta alla data som vi behöver från NVDB, varför skulle du då se ett behov av att få NVDBs kamera-ID i våra filer?
Även om vi förlorar data om vägnamn skulle vi fortfarande kunna räkna fram färdriktningen för varje kameraposition och behålla åtminstone den informationen i kameranamnet.
m v h Henrik
12 december, 2016 kl. 09:27 #584Hej igen !
1. Vad menar du med att offra nuvarande namnkonvention ?
2. Bra då väntar vi till vi sett vad vägverket hittar på den 14:e eller när det nu blir vi kommer åt filen
Mvh // Shas
12 december, 2016 kl. 09:32 #585Id nummret är den “länk” till vår fil med den manuella datan som vi anser att vi behöver. Jag ska skicka en enkel accessdatabas till dig…
Har dock en aningen körigt nu… men den kommer…
Mvh Shas
12 december, 2016 kl. 09:40 #586Jag menar att om vi ersätter dagens beskrivande namn typ:
KE4N05
med ett namn som består av ID-nummer typ:
12345
…så förlorar vi information om vägnamn och riktning i våra filer.
Att vägverket kommer hitta på något nytt den 14e är inte någon garanti för att de sedan därefter i all evighet kommer fortsätta leverera data på samma vis. Därför är det lite synd att göra sig helt beroende av NVDB.
Du behöver inte ödsla tid på att skicka någon access-fil till mig, jag har inte access. Dock är jag ändå ganska väl insatt i såväl SQL-databaser som filformat för GPSer, så vi kan nog hålla diskussionen om dessa här.
m v h Henrik
12 december, 2016 kl. 10:02 #587Det ska vi absolut inte göra den informationen kommer bli kvar…
Det är ju därför jag behöver nyckeln 😉
Jag visar i filen..
Shas
12 december, 2016 kl. 11:36 #588Skickat nu…
12 december, 2016 kl. 23:55 #599Tack för access-filen via PM (även om jag inte kan läsa den). Om jag förstått ditt senaste inlägg rätt menar du att NVDBs ID-nr skall in i ett nytt fält i vår databas i stället för att ersätta något befintligt fält?
Forumets fartkamerafiler bygger på phpoi som är ett väldigt generellt system för att hantera positioner. Till positioner kan man knyta alla möjliga data som telefonnr, web-adresser eller ikoner. Dock finns det inte något fält direkt anpassat för NVDBs ID-nr… Men visst, adress eller tel-nr kanske man skulle kunna aktivera på vår sida och lägga in ID-numret där. Men om vi gör det innebär det att den kolumnen kommer presenteras med rubriken “Adress” ellet “Tel-nr” och den kolumnen kommer finnas för samtliga filer för denna sida, även t ex vägbulor och lasermätplatser.
Sen måste ju på något vis ID-numret fyllas på för alla våra punkter i databasen. Kommer vi få till en automatisk metod för det eller kommer det krävas manuellt arbete?
Innan vi ger oss på detta måste vi också fråga oss hur stor nytta vi egentligen har av ID-numret. Om vi skulle lyckas med en automatisk metod att hämta alla data vi behöver från NVDB så ser inte jag något behov av att lagra ID-numret i vår databas. Då skulle vi bara kunna ta och med mer eller mindre jämna mellanrum automatiskt uppdatera vår databas från NVDB.
m v h Henrik
13 december, 2016 kl. 13:31 #602Ok fick fundera en stund för att göra ett hjälpprogram… Först fick jag konvertera GPS:n från Sweref till WGS84. Sedan utgick jag ifrån att det inte är speciellt smart att sätt två kameror intill 😉
Avrundade således GPS till 3 decimaler och sorterade därefter de båda tabellerna på samma sätt. Sedan gick det åt lite manuellt arbete men det gör man ju som sagt bara en gång.
Eftersom du “ännu inte” gett dig in i Access så skickar jag över en hyfsat synkad exceltabell. Det finns några “spökkameror” och dubbletter. Du får välja vilken du vill ha forumets eller vägverkets.
Nu får dessutom med lite annan info som du saknat. Gör några stickprov bara så jag inte tänkt fel
Grått fällt är forumets data. Till vänster har du trafikverkets ID nummer, bara att flytta in
Mvh // Shas
13 december, 2016 kl. 22:44 #605Tack för filen! Detta är ju början till ett försök att synka ihop data från vår databas med data från NVDB. Men till vilken nytta? Om nu målsättningen är att per automatik få ut alla data som behövs från NVDB finns det väl inte längre något behov av att manuellt synkronisera data från de två databaserna? Den dag vi får en sådan metod kommer jag gladeligen med jämna mellanrum kasta bort alla data från vår databas för att sedan tanka in nya färska data från NVDB.
m v h Henrik
14 december, 2016 kl. 08:45 #610God morgon !
Du har rätt.. forumets fil kommer i fortsättningen vara en utdatafil från databasen. Du hade sett och förstått hela upplägget om öppnat min accessfil. Kanske läge för en liten demonstration via Teamviewer…
Det vi i nuläget saknar är hastigheten och vägnumret och därför behöver vi forumets fil och dess data.
Viss data är ju “förstörd” i din fil via matematiska korrelationer, IGO8 använder till exempel riktningen i grader och du har gjort om den till väderstreck, vilket gör att jag åter får ett fel då jag gör om den igen.
Oavsett vilket så kommer denna relativt enkla komplettering inte på något sett förstöra något.
När detta är löst gäller det att hitta en “unik” nyckel som går att koppla ihop med trafikverkets databas för hastigheter…
Jag kommer inte vidare, åtminstone inte om vi ska arbeta tillsammans om inte denna komplettering görs
Mvh // Shas
14 december, 2016 kl. 09:36 #611Hur menar du med “forumets fil kommer i fortsättningen vara en utdatafil från databasen.”? Vilken databas? NVDB? Om vi kan få till den automatiska data-hämtningen från NVDB vore det perfekt.
Annars, redan idag, är de filer som går att ladda hem från forumet något som genereras i realtid från en SQL-databas.
Det vi i nuläget saknar är hastigheten och vägnumret
Ja, just möjligheten att automatiskt läsa ut varje kamerapositions hastighet från NVDB är den stora bristen. Annars skulle jag vara villig att offra såväl vägnamn som annan information i vår namnkonvention om det bara fanns ett sätt att automatiskt få ut positioner med tillhörande hastighet från NVDB.
och därför behöver vi forumets fil och dess data.
Vilka är “vi” här? Är “vi” de som söker data till sina igo8-enheter eller är “vi” de som söker data till fartkameraforums databas? Då jag tidigare befarade att vi söker lösningar på två helt olika problem skrev du: “Jag vill att så fort något ändras eller läggs till så ska man med en enkel körning få forumets fil uppdaterad.” men nu tycker jag återigen att det verkar som om problemet du försöker lösa är hur du enklast skall kunna hämta de data som du behöver från forumets databas.
Som jag ser det har vi ett gemensamt problem att lösa: Hur få ut hastighet till varje kameraposition ur NVDB. När det problemet väl är löst kan vi använda data från NVDB både till att skapa forumets databas och till att skapa filer för andra format. Med en sådan lösning på plats finns det inte heller något behov av att kunna knyta punkter i vår databas tillbaka till punkter i NVDB, d v s vi behöver inte ha med NVDBs ID-nr i vår databas. Det enda som absolut behövs är position och hastighet. Kan vi dessutom få riktning och vägnamn är det bara en bonus.
m v h Henrik
14 december, 2016 kl. 11:27 #612Hej Henrik !
Orkar inte mer nu… Jag kan förmodligen lösa problemet men just nu känns det som om jag kör huvudet i väggen…
Om Ni har en SQL databas varför kopplar Ni inte den till NVDB ? Hitta eller konstruera nycklar så att man får ett interface mellan tabeller och databaser, det är där utmaningen ligger.
Hur utdata formatet ser ut är oväsentligt, Jag kör IGO8, någon annan Garmin…
Ni får återkomma när Ni vill ta nästa steg.
Nu ska jag se om det går att göra något med väghastigheterna, känns mer angeläget.
Mvh // Shas
14 december, 2016 kl. 21:50 #613Om Ni har en SQL databas varför kopplar Ni inte den till NVDB ? Hitta eller konstruera nycklar så att man får ett interface mellan tabeller och databaser, det är där utmaningen ligger.
Men systemet som detta bygger på handlar inte alls om NVDB. Det bygger på ett generellt system som kan hantera många olika sorters punkter. Bara här på fartkameraforum.se har vi fem olika tabeller med data för olika typer av punkter. För fyra av fem tabeller här på fartkameraforum.se är inte NVDBs ID-nummer relevanta alls. För övriga användare ute i världen är inte heller NVDBs ID-nummer relevanta, där kan det handla om alltifrån positioner på vackra vägar till kontaktuppgifter för idrottsföreningar.
Så om vi här på fartkameraforum.se skulle klämma in NVDBs ID-nummer i vår tabell för fartkameror skulle vi antingen få göra det i något av de befintliga fälten. Då skulle vi få skriva ID-nr antingen i fältet för namnet eller i fältet för kommentaren. Eller så skulle vi få lägga till ett fält till för ID-nummer och detta fält skulle då få en lite missvisande rubrik som t ex tel-nr. Dessutom skulle det fältet synas för alla våra tabeller som t ex vägbulor och broar.
Men låt oss nu bortse från alla dessa praktiska problem och låtsas att det snyggt och lätt skulle gå att lägga till ett fält för ID-nr i tabellen för fartkameror. Hur skulle då dessa ID-nr kopplas ihop med NVDB? Vi har ju inte direkt-access till deras databas.
Hur utdata formatet ser ut är oväsentligt, Jag kör IGO8, någon annan Garmin…
Been there, attempted done that… Under min höst-semester offrade jag några timmar på att försöka generera filer även for igo8. Det föll på bristande information om hur filformaten för igo8 egentligen fungerar. För att kunna lägga till stöd för igo8 räcker det inte att stödja punkter med hastighetsvarningar, dessutom måste resmålspunkter stödjas.
Ni får återkomma när Ni vill ta nästa steg.
I skrivande stund har jag gett upp inbyggt stöd för igo8. Men om någon bidrar med en patch eller om jag vid någon framtida semester får några timmar över och då har en bra spec på hur igo8-formaten fungerar och en villig testare kanske jag gör ett nytt försök.
m v h Henrik
14 december, 2016 kl. 22:49 #614Igo formatet är rätt simpelt X,Y,TYPE,SPEED,DIRTYPE,DIRECTION
X = longitude
Y = latitude
TYPE = type of speed camera (1 – Speed camera, 2 – Built-in speed camera, 3 – Red light camera, 4 – Average speed camera, 5 – Mobile speed camera, hand-held radars and other mobile speed camera locations, 6 – Railway crossing, 7 – Bus lane camera, 8 – High accident zone, 9 – School zone, 10 – Town entry point, 11 – Red light and speed camera, 12 – Toll booth, 13 – Hospital, 14 – Fire station, 15 – Congestion charge zone, 31 – Dangerous area)
SPEED = speed limit in km/h
DIRTYPE = type of direction of the speedcam (0 – all directions (360°); 1 – define direction (see Direction field); 2 – two directions (forward/backward).
DIRECTION = Viewing angle (between 0° and 359°, 0° – North, 90° – East, 180° – South, 270° – West)
så det borde väl inte vara så svårt att skapa en fil med alla data från din databas.Jag har kollat en del på lastkajen och det verkar tyvärr inte att gå att hämta hastigheten för en specifik punkt.
mvh
Erik14 december, 2016 kl. 22:52 #615Klockan verkar gå en timme fel, jag skickade 2149 och det syns som 2249.
Erik
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.