Start › Forum › POI Points of Intresst › POI Fartkameror › NVDB som datakälla till fartkameror › Svar till: NVDB som datakälla till fartkameror
Hej o tack för skyndsamt svar.
Några repliker;
——————-
“… i NVDB sägs kameran ofta stå mitt i vägen.”
——————-
– Hastigheterna ligger i vägdatabasen som är ett linjeskikt som motsvarar vägens centrumlinje. Kamerapositionerna ligger som ett punktskikt i en annan fil. Om man nu presenterar linjeskiktet i ett GIS-program och sedan lägger punktskiktet “över” så vill man naturligtvis att dessa ska connectera med varandra. Därför lägger man med flit kamerapositionerna där. Det är alltså ingen felmätning. Att kamerans position ligger ett par meter transversellt i färdriktningen är ju för oss användare av föga intresse.
——————-
“Det finns också exempel på när en fartkamera kommit med i NVDB närmare ett halvår …: https://fartkameraforum.se/forums/topic/ny-kamera-uppsala/”
——————-
– Det refererande inlägget postades 2017-02-01. Den kameran finns med i min bas daterad 2017-03-01. Vet ej om den fanns med i föregående revision.
——————-
“Om ett nytt kameraskåp kommer upp tar vi gärna med det i vår databas …”
——————-
– Den kameran jag syftade på är inte ny (E18, ett par hundra meter söder om Svanberga).
Lite konstigt att den inte är med i NVDB då jag läste i någon motortidning att den har registrerat flest fartsyndare i hela Sverige.
——————-
“Något verkar ha blivit knas med fil-uppladningen, kanske skulle det funka bättre om…”
——————-
– Lite konstigt. KMZ är ju bara Google’s sätt att “zippa” KML-filer. KML-filen är på 2,7 Mb medan KMZ-filen är på endast 158 kb. Men ok, jag kan testa att zippa KML-filen.
——————-
“Ser man även vägens namn eller nummer i din fil?”
——————-
RLID finns med (misstänker att det betyder “Road Line Identification”). Den innehåller ca 50 attribut. Hälften är ju från connekterande vägdata och är knappast av intresse. Vet inte ens vad de står för.
Dessa attribut ingår (Exempel):
GM_LAYER = Unknown Point Feature
ID = 03009060
NAMN = Tärnsjö Br
E_KORDNAAT = 608127
N_KORDNAAT = 6670132
VINKEL = 20
DRIFTSTART = 06/10/2009
NEDONTRAAD = 12/29/1899
RLID = 19306:974
AVST = 8.13070730099e-001
FRAN_DATUM = 20091215
TILL_DATUM = 99991231
RIKTNING = Med
ELEVATION = 66.209
LINE_NAME =
DAGSL11 =
DAGSL12 =
FORDTYP11 = -1
FORDTYP12 = -1
FORDTYP13 = -1
HAVGIE1 = -1
HAVHAST1 = -1
HTHAST = 70
SLDAG11 =
SLDAG12 =
SLDAT11 = 12/29/1899
SLDAT12 = 12/29/1899
SLMIN111 = -1
SLMIN112 = -1
SLMIN121 = -1
SLMIN122 = -1
SLTIM111 = -1
SLTIM112 = -1
SLTIM121 = -1
SLTIM122 = -1
SLUTAVST = 0.81896106028
STARTAVST = 0.80337694079
STDAG11 =
STDAG12 =
STDAT11 = 12/29/1899
STDAT12 = 12/29/1899
STMIN111 = -1
STMIN112 = -1
STMIN121 = -1
STMIN122 = -1
STTIM111 = -1
STTIM112 = -1
STTIM121 = -1
STTIM122 = -1
TOTALVIKT1 = -1.00000000000
LINE_SIDE = R
POINT_SYMB = Dot – Red@SCALE=2
LAYER =
Ha de’
/Tobbe