POI, mackar istället för fartkameror

Start Forum POI Points of Intresst POI Fartkameror POI, mackar istället för fartkameror

Visar 2 inlägg - 16 till 17 (av 17 totalt)
  • Författare
    busse
    Deltagare

Den är köpt i höst och är en Montana 700i, vet inte hur länge Montana 700 funnits men den är väl relativt ny och nån efterföljare till 600-serien. Kan det vara att den är för ny eller är det nåt med att den räknas som outdoor GPS att det ställer till det? Kan ju vara bra att veta att bit djupet eller vad det nu kallas kan ställa till det om nån annan får problem.

Köpte denna GPS för att i första hand ha den till grusvägsåkning med motorcykel och snöskoter men det är ju kul om den även funkar bra till bilen.

henca
      Moderator

Tack för din felsökning och att du delade med dig av lösningen!

Efter lite googlande hittade jag sidan
        https://support.garmin.com/fi-FI/?faq=gtDjiglxSO5nLNr3BP8m36
        som lite närmare beskriver kraven på bmp-filen.

På sidan står det att den skall vara 24×24 pixel stor, vid något tillfälle för länge sedan kom jag fram till att det skulle vara 22×22 pixel men det verkar ju ändå fungera med 22×22.

På sidan står det också att färg-djupet skall vara RGB (vilket jag tolkar som 24 bitar), 8-bit eller 16-bit. Märkligt att en modernare GPS inte klarar 24-bitars RGB-ikoner.

Frågan är hur man skall förhålla sig till detta… Det skulle vara fullt möjligt att skriva om vår kod till att alltid skapa 8- eller 16-bitars-bilder. För vanliga trafik-skylt-ikoner skulle det inte göra så stor skillnad. Dock skulle nog kvaliten bli lite sämre på fartkamera-foto-ikonen. Sen används ju den här koden också på fler ställen än fartkameraforum.se, alla kanske inte skulle uppskatta begränsningen i färgdjup på ikonerna.

Man skulle också kunna låta användaren välja färg-djup vid nedladdningen av poi-filen, precis som man idag kan välja mellan olika ikoner. De flesta skulle nog mest se ett sådant val som förvillande.

m v h Henrik

Visar 2 inlägg - 16 till 17 (av 17 totalt)
      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.