Start › Forum › POI Points of Intresst › POI Fartkameror › NVDB som datakälla till fartkameror › Svar till: NVDB som datakälla till fartkameror
Tja henke,
Nej, jag vet inte varför just dessa har varierande hastigheter.
Vad gäller Tofta så är det en poliskontrollplats just där. Kanske är det när de har kontroller…?
Det absolut vanligaste vägsträckorna med varierande hastighet är normalt vid skolor, daghem mm. Men där står normalt inga fartkameror.
Men ang. vad Du skrev i tidigare inlägg.
Jag tror att vi missförstår varann lite…
Du skriver:
” Om du nu tycker att data från NVDB räcker, varför matar du då inte in NVDB i din GPS-navigator?”
Det gör jag!
Men det är inte bara att ”mata in NVDB” i en GPS. Data ligger inte i några färdiga GPS-format. Man behöver alla nödvändiga parametrarna och då från en korrekt grundatabas. Dessa parametrar ligger inte i en och samma samma GIS-fil utan måste sammanföras från olika filer, rensas från dubletter, vägar med varierande hastigheter, konvertera kamerariktnig till fordonskurs mm.
Detta är faktiskt inte snutet ur näven, utan är en inte obetydlig arbetsinsats.
”Vad var och en vill ha i sin GPS får var och en naturligtvis tycka vad man vill om.”
Precis! Denna fråga har varit uppe tidigare i forumet – se mitt inlägg inlägg #786.
Jag har en Igo-navigator och den behöver både hastighetsuppgift och en ganska exakt uppgift om vilket håll kameran tittar. Detta för att inte falsk-larma stup i ett.
Dessa uppgifter har inte Er databas, och är därför helt oanvändbar för mig.
”Vår databas enda syfte är att vara underlag till utdata i form av ett begränsat antal GPS-format, det är denna anpassning som ger oss ett existensberättigande.”
Precis igen! De är detta jag efterlyser. Önskvärt är en koncentration på att från en pålitlig databas anpassa/konvertera till olika GPS-format (Igo, TomTom, Garmin mm.) istället för försöka hålla reda på Trafikverkets fartkameror. Det gör de helt korrekt själva! – I NVDB!
När jag lägger upp NVDB’s kombinerade databas så gör jag det i ett vanligt Word-dokument där vad jag tror alla väsentliga data finns med. Där kan alla sen hämta det viktigaste datat till sina specifika behov, och för att ev. konvertera det till ett format de vill ha och behärskar.
För att manifestera datat lite mer grafiskt så brukar jag även lägga upp en KMZ-fil för Google- Earth/Map, som ju är det vanligaste enkla GIS-programmet för gemene man.
Som jag också skrev tidigare så blir tyvärr ofta kvaliteten på en databas undermålig då den bygger på inrapportering från allmänheten. Det skiljer i antal ca 189 kameror mellan Er databas och NVDB. Jag kontrollerade slumpvis 25-30 av Era spökkameror – alla var felaktiga!
Jag har nu av en tillfällighet hittat 22 st till. Alla dessa på en och samma vägsträcka som endast är 43,7 km!!!
Dvs. att en GPS med Er data larmar varannan kilometer – 22 ggr… och felaktigt!!!
Om det är så många felaktigheter om var kamerorna finns eller ej – hur många felaktigheter finns det inte då om hastighetsuppgifterna som ändrar sig oftare än kamerors tillkommande eller borttagande?
Men Ok, jag förstår om det kan kännas omdanande att upphöra med något man sysslat med under en lång tid.
Men vore det inte en bra idé att lägga upp en komplett databas från NVDB parallelt med Er?
Då kan ju folk välja vilken typ av data de vill ha.
Bifogar uppdaterade filer från NVDB 2025-03-05 i formaten Word, Google Earth/Map, Igo Speedcam.