Svar till: IGO 8

Start Forum Diverse forumfrågor IGO 8 Svar till: IGO 8

henca
Moderator

Nu har jag semester och jag har börjat kika och fundera lite på att lägga till stöd för igo8 i phpoi och därmed även här. Jag stöter på lite patrull då igo verkar tänka lite annorlunda jämfört med format för andra GPS-märken.

I princip kan man ju säga att det finns två olika sorters intressepunkter (poi, point of interest). Å ena sidan finns det den sortens punkt som man vill hitta fram till, t ex positionerna för alla badplatser i Sverige. Å andra sidan finns det punkter som man vill varna för snarare än att ha som något slags turistmål, t ex positionerna för alla fartkameror.

Övriga GPS-format brukar ha stöd för bägge sortens punkter i samma filformat, men igo verkar stödja många olika sorters filformat och använder olika filformat för punkter med hastighet och punkter med resmål.

För att komplicera det hela ytterligare kan phpoi publicera filer som innehåller punkter både med och utan hastighet. Om vi bara tar de filer som man kan tanka hem härifrån fartkameraforum.se som exempel har vi filen med fartkameror där samtliga punkter har en hastighet. Vi har också filen med låga broar där ingen punkt någonsin kommer få en hastighet. Sen har vi filer där nästan alla punkter har hastighet som t ex filen med kontrollplatser. Vi har också filen med vägbulor där ingen punkt idag har någon hastighet men där vi har ambitionen att framöver få in hastigheter till punkterna.

http://poiplaza.com/index.php?p=download&d=1066&lstpg2=sdb&lstpg=ds&lsts=616 kan man ladda hem filer i en massa olika format till igo, jag hittar åtminstone sju olika format för fartkameran. De tre under “Donwload as POI”, “iGO asc”, “iGO 8 kml” och “iGO primo kml” tolkar jag skulle funka även för resmåls-punkter. Erbjuder något eller några av dessa format full funktionalitet även när det gäller fartvarning?

I annat fall funderar jag på att skapa en zip-fil med två text-filer i när man tankar hem något till igo. Den ena filen skulle vara med punkter som har en hastighet och den andra filen för punkter utan tillhörande hastighet. Spontant känns det som att .asc-formatet skulle vara enklast att implementera för punkter utan hastighet.

Jag blir lite förvånad att .zip-filerna för igo inte innehåller några ikoner, men det är lättare att ta bort data som vi har än att försöka lägga till data som vi inte har i vår databas.

m v h Henrik