Start › Forum › Diverse forumfrågor › IGO 8 › Svar till: IGO 8
Jag vill att så fort något ändras eller läggs till så ska man med en enkel körning få forumets fil uppdaterad.
Fint! Lyckas vi lösa det så är åtminstone jag villig att offra nuvarande namnkonvention. Då förlorar vi visserligen all information om vägnamn och riktning i våra filer men vi får å andra sidan kompletta och förhoppningsvis också mer korrekta data än vi har idag.
Att kameror står lite fel (ofta placerade mitt i vägen) i NVDB ser jag inte som något stort problem, precisionen är tillräcklig för den funktion som vi är ute efter. Koordinat-transformationer går också att lösa även om det handlar om ganska jobbiga formler.
Det stora problemet med att hämta data från NVDB är avsaknaden av automatisk metod att knyta hastighet till kameraposition.
Men det finns också risker med att helt förlita sig på NVDB som datakälla, då vet vi aldrig när mattan rycks undan fötterna för oss. Nu står det följande på trafikverkets web:
Information från förvaltningen
OBS! En ny version av NVDB på webb kommer att driftsättas 2016-12-14 med start ca 9.15 Under en kortare tid kommer systemet inte att vara åtkomligt!
Uppgiften uppdaterad
2016-12-06
Med ett system som tillåter manuella inmätningar är vi inte helt beroende av NVDB.
Varje kamera har ett unikt ID-nummer i NVDB, men detta ID-nummer är inget som någon kan räkna ut på egen hand. Man måste leta upp kameran i NVDB för att hitta ID-numret. När Nisse Hult i Kramfors mäter in en ny position så kanske det rentav bara rör sig om ett fundament där kameran ännu inte blivit monterad. Då vet inte Nisse Hult kamerans ID-nummer och varken Nisse eller någon annan kan slå upp det i NVDB förren den dag kameran kommit med där.
m v h Henrik