Start › Forum › POI Points of Intresst › POI Fartkameror › NVDB som datakälla till fartkameror › Svar till: NVDB som datakälla till fartkameror
Tack Tobbe för word-filen! Jag har nu konverterat den till en csv-fil som jag hoppas kunna jämföra med vår csv-fil under påskhelgen.
Du har naturligtvis rätt i att antalet värdesiffror inte alltid är detsamma som noggrannhet. Kanske bör jag ändå påpeka att metoden att kika på vilken sida en kamera står på vägen inte min huvudmetod att avgöra riktningen, det är bara ännu en ledtråd i den gissningslek som jag ofta tvingas till.
Visst skulle det finnas fördelar med att gå över till en annan namnkonvention för våra kameror om det vore en namnkonvention som användes av många andra. En nackdel med att gå över till kameranumret från NVDB är att vi då blir helt beroende av data från NVDB för att uppdatera våra filer. Med vår befintliga namnkonvention är det lätt att hitta på ett namn på en kamera som rapporteras in manuellt och som inte finns med i NVDB. På sistone är det nog så att flest kameror har kommit från NVDB, men jag törs inte gissa hur stor andel av våra positioner som är manuellt inmätta. Det finns ju också exempel på kameror som saknas i NVDB.
Ändock skulle åtminstone jag personligen vara villig att låta vår databas bli en spegling av NVDB om vi på något automagiskt vis kunde tanka ur alla data som behövs och konvertera till vår databas. Även om NVDB inte är perfekt ligger de ganska nära verkligheten och sannolikt närmare verkligheten än vad vi gör med våra manuella ambitioner.
Google Earth är helt klart flashigare än Google maps. Dock tycker jag inte att man kan förutsätta att alla har det installerat, det är också ganska enkelt att dela en länk som går till google maps.
m v h Henrik