Start › Forum › POI Points of Intresst › POI Fartkameror › NVDB som datakälla till fartkameror › Svar till: NVDB som datakälla till fartkameror
Rutinerna för hur NVDB uppdateras och regelverket för vilka kameror det förväntas innehålla är jag tyvärr inte alls insatt i. Det enda jag kan konstatera är att data i NVDB håller ganska god kvalite, bättre kvalite än vad vi skulle kunna åstadkomma enbart genom manuella inmätningar. Dock är NVDB inte perfekt. Genom att kombinera data från NVDB med manuella mätningar skulle vi kanske i teorin kunna bli lite bättre än NVDB, men att nå dit är svårt. Just nu tror jag t ex att vi har fel hastighet på flera kameror efter att hastigheten gjorts om på ett antal vägar. Kanske kan vi förbättra kvaliten på våra hastighetsdata med hjälp av filen som du skickade.
Främsta förklaringen till att vi har fler kameror än NVDB är nog att kameror monterats ned. Därmed inte sagt att alla våra unika kameror är nedmonterade så det är inte självklart att vi skall ta bort de kameror som saknas i NVDB. Så länge som en position har korrekt hastighet tycker jag inte att det gör så mycket om vi ropar varg en gång för mycket. Om vi däremot skulle lura någon att hålla fel hastighet bör ambitionen vara att ta bort kameror som är nedmonterade och korrigera kameror som finns kvar men med ny hastighet.
Jag tror inte att jag är så mycket mer insatt än någon annan, min enda källa till någon som fått böter för en kamera som saknas i NVDB är just du Tobbe med din hänvisning till en motortidning som sade att kameran som gett flest böter saknas i NVDB.
Bli inte frestad att göra något dumt! Silvertejp över reg-plåten låter väldigt olagligt. Jag har i forum hört talas om folk som fått böter för att de satt klistermärken på reg-skylten på den plats där det förr satt skattemärke. Jag har också läst om folk som fått böter för ”klister-skylt” d v s registrerings-skylt i form av klistermärke. Trots att skylten har korrekt utseende och innehåll är en klisterskylt inte godkänd och kan leda till böter.
m v h Henrik