Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
Hej igen,
Mig veterligen så har jag bara refererat till inlägg #786 en gång.
Ett sätt att hitta inlägget är att klicka på mitt namn.
Då ser Du allt vad jag har gjort, dvs:– ”Ämnen startade:0”
– ”Svar skapade:18”– Klicka nu på ”Skapade svar” och bläddra ner till #786.
Annars har Du länken här: https://fartkameraforum.se/forums/topic/nvdb-som-datakalla-till-fartkameror/page/2/#post-786
———————————–
Som jag tidigare sa så kan jag kanske bidra med en kombinerad och uppdaterad NVDB databas i Word-, Google Earth/Map-format, samt en Speedcam-fil till IGO ca varje kvartal om inte oftare.
Jag bifogar ytterligare uppdaterade filer från NVDB 2025-03-05 i dessa format då jag hittade en dublett som inte var bortagen. Nu fixat!
En fråga dock – Henca, lägger Du som är administratör eller någon annan upp dessa filer någonstans så att dessa är lätt åtkomliga och kan hittas av andra som kanske vill ha en ”ren” NVDB-databas utan en massa felaktigheter?
Annars är det ju liksom ingen idé för mig att hålla på…
Ha de’
/TobbeAttachments:
You must be logged in to view attached files.Tja henke,
Nej, jag vet inte varför just dessa har varierande hastigheter.
Vad gäller Tofta så är det en poliskontrollplats just där. Kanske är det när de har kontroller…?
Det absolut vanligaste vägsträckorna med varierande hastighet är normalt vid skolor, daghem mm. Men där står normalt inga fartkameror.Men ang. vad Du skrev i tidigare inlägg.
Jag tror att vi missförstår varann lite…Du skriver:
” Om du nu tycker att data från NVDB räcker, varför matar du då inte in NVDB i din GPS-navigator?”Det gör jag!
Men det är inte bara att ”mata in NVDB” i en GPS. Data ligger inte i några färdiga GPS-format. Man behöver alla nödvändiga parametrarna och då från en korrekt grundatabas. Dessa parametrar ligger inte i en och samma samma GIS-fil utan måste sammanföras från olika filer, rensas från dubletter, vägar med varierande hastigheter, konvertera kamerariktnig till fordonskurs mm.
Detta är faktiskt inte snutet ur näven, utan är en inte obetydlig arbetsinsats.”Vad var och en vill ha i sin GPS får var och en naturligtvis tycka vad man vill om.”
Precis! Denna fråga har varit uppe tidigare i forumet – se mitt inlägg inlägg #786.
Jag har en Igo-navigator och den behöver både hastighetsuppgift och en ganska exakt uppgift om vilket håll kameran tittar. Detta för att inte falsk-larma stup i ett.
Dessa uppgifter har inte Er databas, och är därför helt oanvändbar för mig.”Vår databas enda syfte är att vara underlag till utdata i form av ett begränsat antal GPS-format, det är denna anpassning som ger oss ett existensberättigande.”
Precis igen! De är detta jag efterlyser. Önskvärt är en koncentration på att från en pålitlig databas anpassa/konvertera till olika GPS-format (Igo, TomTom, Garmin mm.) istället för försöka hålla reda på Trafikverkets fartkameror. Det gör de helt korrekt själva! – I NVDB!
När jag lägger upp NVDB’s kombinerade databas så gör jag det i ett vanligt Word-dokument där vad jag tror alla väsentliga data finns med. Där kan alla sen hämta det viktigaste datat till sina specifika behov, och för att ev. konvertera det till ett format de vill ha och behärskar.
För att manifestera datat lite mer grafiskt så brukar jag även lägga upp en KMZ-fil för Google- Earth/Map, som ju är det vanligaste enkla GIS-programmet för gemene man.
Som jag också skrev tidigare så blir tyvärr ofta kvaliteten på en databas undermålig då den bygger på inrapportering från allmänheten. Det skiljer i antal ca 189 kameror mellan Er databas och NVDB. Jag kontrollerade slumpvis 25-30 av Era spökkameror – alla var felaktiga!
Jag har nu av en tillfällighet hittat 22 st till. Alla dessa på en och samma vägsträcka som endast är 43,7 km!!!
Dvs. att en GPS med Er data larmar varannan kilometer – 22 ggr… och felaktigt!!!Om det är så många felaktigheter om var kamerorna finns eller ej – hur många felaktigheter finns det inte då om hastighetsuppgifterna som ändrar sig oftare än kamerors tillkommande eller borttagande?
Men Ok, jag förstår om det kan kännas omdanande att upphöra med något man sysslat med under en lång tid.
Men vore det inte en bra idé att lägga upp en komplett databas från NVDB parallelt med Er?
Då kan ju folk välja vilken typ av data de vill ha.Bifogar uppdaterade filer från NVDB 2025-03-05 i formaten Word, Google Earth/Map, Igo Speedcam.
Attachments:
You must be logged in to view attached files.Dagsfärsk (2025-02-24) uppdatering av NVDB’s fartkameror i:
– Doc-format (Word)
– Kmz-format (Google Earth/Map)
– Speedcam (iGO8)Filerna är också rensade från 12 st dubletter som uppkom p.g.a de står där det är olika hastighetsbegränsningar beroende på vilken körriktning man kör i – Dessa är nu fixade!
Dessutom varning för dessa 9 som kan variera i hast. beroende på väglag/årstid/helg/dyngstid:
Namn, Atk_id, Lat, Lon, Hthast, Havhast1
Götatunneln södergående, 14108020 57.70977 11.96436 70 Var.
Räpplingevägen, 08005060, 56.86076, 16.65126, 90, 80
Strandtorp, 08005050, 56.83281, 16.61706, 90, 80
Halltorp, 08005040, 56.80185, 16.59016, 90, 80
Ljusvattnet, 24004120, 64.53982, 21.25563, 80, 70
Boskvarnasjön, 06023005, 57.2366, 15.14505, 90, 70
Tegellöka, 05003010, 58.46464, 14.93458, 80, 60
Tofta södra, 09002030, 57.47991, 18.12615, 80, 60
Tofta strand, 09002040, 57.48632, 18.13512, 80, 60-
Det här svaret redigerades för 9 månader, 4 veckor sedan av
Tobbe.
Attachments:
You must be logged in to view attached files.Hej igen,
Henca, Du säger:
”…innebär de också att vi har dubletter under drygt 3 år.”– Vad är det för fördelar att ha dubletter under 3 år?
Varför ska man ha kameror som är inaktiva och inte fungerar, i sin GPS?
—————————————-”Det känns dock lite skrämmande att 4 gånger om året…”
– Varför bara 4 ggr per år? Man kan väl uppdatera direkt det kommer en ny NVDB så har man purfärska data (om man så vill).
Jag sa bara att JAG kan åta mig att bidra med 4gg per år utan att lova för mycket.
Det finns ju andra också, Benke t.ex
—————————————–”…kasta hela vår databas för att skapa om den från scratch.”
– Varför ska Du skapa om den igen? Släng den! Den finns ju redan färdig i form av NVDB!
—————————————–” Idag har vi konsekventa unika namn som anger vilken väg och väderstreck en kamera har…”
– Varför ska man ha namn som anger väg och väderstreck?
Det är inte så man jobbar profesionellt i GIS-sammanhang.
Sånt anger man i attribut-tabellen, och där finns redan ett officiellt ID-nr.
Vad namnen betyder är inget som man har nytta av som användare av en GPS.
—————————————–”Vi måste också komma överens om ett format för sådana automatiska uppdateringar.”
– Jag har aldrig pratat om automatik.
Det är någonting över min kunskap och kapacitet.
Handpåläggning kommer absolut att behövas. Men jag tror att det kommer tarva en BETYDLIGT mindre arbetsinsats. Och framför allt: En högre kvalitet, aktuallitet och tillförlitlighet på datat.
—————————————–”Office-format som Word och Excel innebär manuellt arbete…”
– Absolut. Men Word och Excel, förutom ett riktigt GIS-program, fungerar utmärkt med sådana här små databaser. (Åtminstonne för mig)
=========================================
Jag säger inte att det inte går att göra fel i det manuella konverteringsarbetet (jag har just blivit uppmärksammad av Benke på 12 st misstänkta, av 2603st) men det går att förbättra med fastlagda metoder och rutiner.
Jag tar data från ISA, (Intellegent Speed Adoptation). Det är en flera Gb stor fil utgiven av Trafikverket för t.ex från biltillverare m.fl som kanske gör självkörande bilar mm.
Den MÅSTE stämma! Den är ju ett juridiskt dekret.Dessa filer lyder förmodligen också under INSPIRE-direktivet (som jag har refererat till tidigare), dvs ett UE-direktiv för öppna statsdata.
Som jag sa i ett tidigare inlägg (#2397) så kontrollerade jag slumpvis 25-30 st kameror av totalt 177 från Er databas som INTE finns med i NVDB. SAMTLIGA var felaktiga!!!
Jag skulle tro att alla 177 kamerorna är det också.Varför använda en bas med så undermålig kvalitet när det finns bättre?
Allt ovanstående är bara mina ”25 cent”. 🙂
Ha en bra Helg!
/TobbeMen henca… Du skriver:
”…kan hinna få en aktiv kamera innan vår genomsnittlige användare har hunnit uppdatera kamerapositionerna i sin navigator”
– När jag har noterat en ny kamera har de dykt upp i NVDB ca ett halvår innan den aktiverats.”…handen på hjärtat, hur ofta brukar ni själva uppdatera era GPS-navigatorer?”
– Nej inte ofta, men om man nu uppdaterar sällan så sitter man väl heller inte och matar in enstaka kameror som kommer in pö om pö? Jag menar – särskilt inte då!——————————————————————————-
Jag är full av beundran för allas initiativ och arbetsinsats här i forumet. Den måste ha varit ansenlig, för att inte säga enorm! Heder åt Er!
Men;
Jag tycker faktiskt personligen att det inte finns någon som helst anledning att beakta dessa manuellt inrapporterade kameror. Jag tycker att de är kontraproduktiva.
Vore det inte bättre att se till att det någorlunda ofta finns en uppdaterad gällande ”ren” NVDB-databas med alla vitala parametrar?Om man jämför för- resp. nackdelar med att använda en ”ren” NVDB-databas och Er kombinerade databas så blir det väl något så här:
Fördelar för ”Ren” NVDB-databas:
– Data som är korrekt.
– Data som är uppdaterad.
– Data som är juridiskt gällande.
– Data som är betydligt enklare att ájourhålla (mer automatiserat)Nackdelar för kombinerad databas:
– En massa falska/inaktiverade/borttagna kameror (just nu 177 st)
– Avsevärd manuell arbetsinsats.
– Extremt varierande indata kvalitet.
(Data basen innehåller t.ex koordinater med 13 decimalers noggrannhet!!
Det motsvarar en noggrannhet mindre än 1/tusendel av axelbredden på en bakterie! (sant)
Jag menar inte att raljera, men vill man verkligen lita på kvalitén från en sån inrapporterare?Jag jämförde min senaste NVDB-bas med den kombinerade basen.
– NVDB innehåller nu 2603 st kameror.
– Den kombinerade basen har 177 st FLER kameror.
– Jag kontrollerade stickprovsvis 25-30 st av dessa 177.
Resultat:
INGEN AV DESSA fanns kvar!!! SAMTLIGA var felaktiga!!!Är det då inte bättre att helt ta bort dessa och bara köra NVDB rakt av?
Det enda som är lite synd med NVDB är att Fartkamerorna ligger i en fil och hastigheterna i en annan.
Det kräver att man måste föra över attribut från den flera Gb stora hastighetsfilen till fartkamerafilen.
Dessutom måste man också konvertera vissa värden. Detta är förvisso ett ganska komplext GIS-arbete, men säkerligen ändå betydligt mindre än att ájourhålla manuell inrapportering.
Jag tror jag skulle kunna åta mig att leverera en sådan uppdaterad fil, säg en gång varje kvartal.Istället för att bränna massa lyse på manuella inrapporteringar som ofta ändå blir felaktiga, förespråkar jag hellre att man från en sådan uppdaterad NVDB-fil sen skulle kunna konvertera de nödvändiga parametrarna till färdiga filer för de olika GPS-formaten.
Jag tror att det vore en service som många skulle uppskatta.
Vad tror Ni?
Hej igen,
Jag har inte varit aktiv här på senare tid. Anledningen är följande:
När jag anslöt mig till detta forum så ifrågasatte jag en hel del. t.ex hur pålitlig NVDB var (5 april, 2017 kl. 01:11 #758)
Detta speciellt då jag i en tidning hade läst att en kamera i Svanberga hade registrerat flest fortkörare i landet (5 april, 2017 kl. 12:21 #760) och denna kamera var inte med i NVDB!!!!Jag arbetade de senaste 10 åren som GIS-ingenjör åt Lantmäteriet/Flygvapnet med att konstruera digitala ”GPS”-kartor åt JAS:ar, Helikoptrar, UAV:er mm.
I kraft av mitt ”ämbete” kontaktade jag då den huvudansvarige för fartkamerorna i Sverige för att utreda detta.
Vederbörande var mycket tillmötesgående men samtidigt förvånad över mitt påstående att det skulle finnas oregistrerade kameror i NVDB då han trodde sig kunna garantera dess riktighet. Vi penetrerade frågan gemensamt och kom fram till att det endast var en namnförbittring som orsakat ”felet”. Kameran som tidningen hade uppgett stå i Svanberga och som inte var med i NVDB, stod i verkligheten i Flemmingsberg.Men, varför var kameran som verkligen stod i Svanberga inte med? Jo, ganska roligt faktiskt. Bonden som ägde marken där man behövde dra fram elen, vägrade ge dem tillstånd för det! Därför var under 10 år denna kamera aldrig aktiv (!) och därför inte med i NVDB. Den monterades sedermera ned 2023.
Men detta ger för handen att som den ansvarige också tillstyrkte, är att alla aktiva kameror finns med säkerhet med i NVDB. Det finns inga andra aktiva kameror än dessa! Möjligen tomma skåp. PUNKT SLUT!
Då finns det ju ingen mening med att samla in och registrera andra kamerapositioner som man tror är aktiva utöver de som finns i NVDB. Bättre att bara se till att man har uppdaterade data. Det tillkommer ca 100 nya kameror varje år!
Hastighetsgränserna ändras också ofta. Polare som har ett par två- tre-år gamla Tesla:or utan att uppdaterat databasen klagar frekvent på ”inga hastigheter stämmer”. Så manuella hastighetsraporteringar är ju förkastligt. Eller vad säger Du henca?
Hastigheterna i ISA är tydligen också juridiskt gällande, och trumfar t.o.m. skyltningen. Läste om en kille som körde i 70 helt enl. sin databas men torskade då skyltningen visade 50.
Han vann i rättegången! Det är den bokförda registrerade hastigheten som gäller, även om skyltningen säger något annat (felskyltning).Bifogar uppdaterade zippade fartkameror från 2025-02-12 i fomaten:
– Farkameror.Doc (Word)
– Farkameror.KMZ (Google)
– Speedcam.txt (iGo8)Attachments:
You must be logged in to view attached files.Senaste gången jag lyfte ur kamerorna från NVDB var 2024-11-11. (2592 st)
Håll till godo!Ha de’
/TobbePS. Försöker även ladda upp en KMZ-fil och en färdig Speedcam.txt men får meddelandet ”Du har inte behörighet för att ladda upp denna filtyp.” Endast Word-filen funkar!
Varför? DS.-
Det här svaret redigerades för 10 månader, 1 vecka sedan av
Tobbe.
Attachments:
You must be logged in to view attached files.Aha… Kanske var jag, det var därför jag undrade.
Det är nämligen ett ganska avancerat GIS-projekt att få hastigheten från ISA-basen till ATK-mätplatser.Har en uppdaterad Igo8-fil/Google KMZ-fil från 2020-02-05 om någon vill ha (1983 st)
/Tobbe
Hej,
Var tar Du hastigheten ifrån och hur uppdaterade och tillförlitliga är dessa?Det är väl alltid individuellt olika hur sofistikerat system man vill ha.
Personligen förstår jag inte varför man inte ska nyttja information/data som ändå finns där.Jag åker ofta mellan mitt hem och landställe, en resa som är 12 mil enkel väg.
Jag passerar eller befinner mig i närheten av totalt 16 kameror.
Endast 6 av dessa är adekvata d.v.s. 10 är oväsentliga, 2 är inte ens på min väg utan på angränsande väg.
Larmen är mycket påtagliga och ljuder under en ansenlig tid.Om jag nu sitter och pratar med medpassagerare, pratar i telefon eller lyssnar på radion/CD’n/Spotify, så blir jag störd/avbruten av en högljudd och ihärdig larmsignal:
– 16 ggr; om jag inte nyttjar datat.
– 6 ggr; om jag nyttjar datat OCH kör för fort.
– 0 ggr om jag nyttjar datat och kör lagligt.För mig är valet enkelt!
-
Det här svaret redigerades för 8 år, 8 månader sedan av
Tobbe.
berr,
Aha… Sorry… missförstånd av mig.
Jag trodde du tog min fil till Igo 8, som jag postade två trådar före (svar #771).
Den filen innehåller bara kameror som är listade i Trafikverkets officiella NVDB (1489). Där är de specade med exakt rätt gradtal (eller egentligen kontrakursen, vilket jag har korrigerat)./Tobbe
Henca,
För all del, håll till godo.
Det Du säger leder osökt tillbaka till min första tråd och första fråga – Hur korrekt/pålitlig/uppdaterad/komplett är NVDB?Det finns ju bevisligen fler kameror/skåp än vad som listas i NVDB.
Följdfrågan blir då; varför är då dessa inte med? Är de inte längre aktiva?
Det är ju allmänt känt (enl. div tidningar) att alla skåp inte är aktiva. Är det i så fall de som inte är upptagna i NVDB?I vägverkets fartkamera-fil finns ett attribut = NEDMONTERAD. Men för samtliga 1489 kameror är det värdet 1899-12-29, alltså ett orimligt värde.
Det får en att misstänka att iställetför att ge ett adekvat värde här (om en kamera har tagits bort/avaktiverats) så lyfter man helt sonika bort den kameran ur filen.Jag undrar om Trafikverket inte, enl. direktiv, måste uppge alla aktiva kameror och inte får ha några olistade/”hemliga” kameror (ex.vis INSPIRE-direktivet).
Du som är insatt i det här; Har du någon gång hört talas om någon som blivit rapporterad av en kamera som inte har varit listad i NVDB vid aktuell tidpunkt?
Är nästan frestad att uppsöka en olistad kamera, med silvertejp över reg.plåten och nedfällt solskydd – bara för att testa!
/Tobbe
Jag har Igo 8.3.2
Filen jag laddade upp funkar klockrent i min GPS.– Funkar inte filen jag laddade upp för er som den är?
– Varför degraderar du ”berr” de exakta vinklarna till endast kardinalstrecken? Vad vinner man på det?
– Vad är det för skillnad (förutom sorteringen) på min och filen som ”berr” lade upp?
– Varför flyttar du också på positionerna något? Är det med flit eller använder du något bristfälligt program?-
Det här svaret redigerades för 8 år, 8 månader sedan av
Tobbe.
Breflabb: ”Mission accomplised!”
I denna fil är den tidigare nämnda kameran söder om Svanberga (18.65568°, 59.83050°) med.
Dock har jag av ren slump också hittat via Google Earth ”StreetView” en kamera vid pos 16.95625°, 59.73466° som inte heller finns i NVDB – denna är inte med.
Förmodligen är denna inaktiv/nedmonterad då bildens datum är från 2011.
Någon som har kännedom eller bor i närheten och kan bekräfta om den fortfarande finns eller är aktiv?Glad Påsk
/TobbeAttachments:
You must be logged in to view attached files.Henca,
——————————————————-
”På google maps kan man zooma in betydligt mer än blå kartan och i satellitbilden blir även småvägar ca 100 pixlar breda.”
——————————————————-
Google maps är inte en karta – det är ett GIS-program, om än ett enkelt sådant.
När Du zoomar in i det så zoomar Du bara in i en bild, inte i en mer exakt position, om Du förstår vad jag menar. Vägen ligger inte exakt där Du tror. Det här kan Du lätt demonstrera i Google Earth genom att i tidsreglaget växla mellan olika tidpunkter då bilden togs. Du kommer då att se hur vägen hoppar fram och tillbaks, ibland så mycket som 10-20 meter. Det är det jag menar (under rubriken ”GIS-program”) med att det underliggande geo-datat inte har den noggrannheten. Om vägens exakta position nu flukturerar med 10-20 meter så är det ju förkastligt att placera kameror med kanske 0,5-1 meters noggrannhet vid sidan om vägen!Resultatet kan bli; Om det nu är två kameror som tittar i olika rikningar på varsin sida om vägen, kan man ju ändå lista ut åt vilket håll var och en tittar, även om båda symbolerna har hamnat på ena eller andra sidan om vägen på bilden. Men om det endast är en kamera som hamnar på ena eller andra sidan så är det 50% risk att den då, med ert sätt, symboliserar fel riktning.
Positionsbestämningen blir i så fall rent kontraproduktiv!——————————————————-
”…i vår databas anger vi riktningen som fordonen rör sig i, d v s diametralt motsatt vinkel”
——————————————————-
Jag bifogar en Word-fil i tabellformat. Från den kan Du exportera till det formatet Du önskar.
I denna har jag nu lagt till kontrakursen till attributet ”Vinkel” → ”Kurs”, d.v.s fordonets kurs.——————————————————-
”Fördelen med unika namn är att det gör förståelsen lättare om någon vill diskutera en specifik kamera. Det är lättare att slå upp data om kamera K1050E01 än ”Den där kameran i närheten av ladan utanför Ulfåsa”.
——————————————————-
Absolut. Självklart vill man ha med ett namn, det är inte det jag ifrågasätter.
Men alla kameror är ju redan namnsatta med ett individuellt nummer som Trafikverket officiellt har tilldelat (Se attributet ”ID”).
Om jag nu diskuterar Ulfåsa-kameran med någon annan som inte har tagit sin databas från er, så är det väl bättre att alla använder ett redan ensat, etablerat och officiellt namn, att vi alla använder samma språk. Det är väl inte så stor skillnad att säga ”K1050E01” än ”5010020” som faktiskt är Ulfåsa’s officiella namn ur den nationella vägdatabasen.——————————————————-
” Dessutom har vi i vår namnkonvention med ett grovt väderstreck, det kan också fylla en funktion med tanke på att samtliga idag stödda GPS-fil-format saknar särskild information om riktning.”
——————————————————-
Här har Du en poäng.
Jag förslår då, som kompromiss, att man enkelt lägger till väderstrecket till det officilla namnet, d.v.s 5010020E, i Ulfåsafallet.
Med detta derivat kan man åtminstone härleda kamerorna till varandra om man pratar ”olika språk”.Dessutom bör väl det vara mycket mer lätthanterligt att uppdatera/konvertera när NVDB uppdateras nästa gång. För NVDB måste väl betraktas utgöra ”basen” för kamerapositionerna, eller…?
Glad Påsk
/TobbePS. Varför använder Du ”Google Maps” istället för ”Google Earth”?
”Maps” är för noviser ;), jag rekommederar starkt att använda de mer potenta ”Earth” i sådana här sammanhang! DS.Attachments:
You must be logged in to view attached files. -
Det här svaret redigerades för 9 månader, 4 veckor sedan av
-
FörfattareInlägg