Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
Aha… Kanske var jag, det var därför jag undrade.
Det är nämligen ett ganska avancerat GIS-projekt att få hastigheten från ISA-basen till ATK-mätplatser.Har en uppdaterad Igo8-fil/Google KMZ-fil från 2020-02-05 om någon vill ha (1983 st)
/Tobbe
Hej,
Var tar Du hastigheten ifrån och hur uppdaterade och tillförlitliga är dessa?Det är väl alltid individuellt olika hur sofistikerat system man vill ha.
Personligen förstår jag inte varför man inte ska nyttja information/data som ändå finns där.Jag åker ofta mellan mitt hem och landställe, en resa som är 12 mil enkel väg.
Jag passerar eller befinner mig i närheten av totalt 16 kameror.
Endast 6 av dessa är adekvata d.v.s. 10 är oväsentliga, 2 är inte ens på min väg utan på angränsande väg.
Larmen är mycket påtagliga och ljuder under en ansenlig tid.Om jag nu sitter och pratar med medpassagerare, pratar i telefon eller lyssnar på radion/CD’n/Spotify, så blir jag störd/avbruten av en högljudd och ihärdig larmsignal:
– 16 ggr; om jag inte nyttjar datat.
– 6 ggr; om jag nyttjar datat OCH kör för fort.
– 0 ggr om jag nyttjar datat och kör lagligt.För mig är valet enkelt!
- Det här svaret redigerades för 7 år, 9 månader sedan av Tobbe.
berr,
Aha… Sorry… missförstånd av mig.
Jag trodde du tog min fil till Igo 8, som jag postade två trådar före (svar #771).
Den filen innehåller bara kameror som är listade i Trafikverkets officiella NVDB (1489). Där är de specade med exakt rätt gradtal (eller egentligen kontrakursen, vilket jag har korrigerat)./Tobbe
Henca,
För all del, håll till godo.
Det Du säger leder osökt tillbaka till min första tråd och första fråga – Hur korrekt/pålitlig/uppdaterad/komplett är NVDB?Det finns ju bevisligen fler kameror/skåp än vad som listas i NVDB.
Följdfrågan blir då; varför är då dessa inte med? Är de inte längre aktiva?
Det är ju allmänt känt (enl. div tidningar) att alla skåp inte är aktiva. Är det i så fall de som inte är upptagna i NVDB?I vägverkets fartkamera-fil finns ett attribut = NEDMONTERAD. Men för samtliga 1489 kameror är det värdet 1899-12-29, alltså ett orimligt värde.
Det får en att misstänka att iställetför att ge ett adekvat värde här (om en kamera har tagits bort/avaktiverats) så lyfter man helt sonika bort den kameran ur filen.Jag undrar om Trafikverket inte, enl. direktiv, måste uppge alla aktiva kameror och inte får ha några olistade/”hemliga” kameror (ex.vis INSPIRE-direktivet).
Du som är insatt i det här; Har du någon gång hört talas om någon som blivit rapporterad av en kamera som inte har varit listad i NVDB vid aktuell tidpunkt?
Är nästan frestad att uppsöka en olistad kamera, med silvertejp över reg.plåten och nedfällt solskydd – bara för att testa!
/Tobbe
Jag har Igo 8.3.2
Filen jag laddade upp funkar klockrent i min GPS.– Funkar inte filen jag laddade upp för er som den är?
– Varför degraderar du ”berr” de exakta vinklarna till endast kardinalstrecken? Vad vinner man på det?
– Vad är det för skillnad (förutom sorteringen) på min och filen som ”berr” lade upp?
– Varför flyttar du också på positionerna något? Är det med flit eller använder du något bristfälligt program?- Det här svaret redigerades för 7 år, 9 månader sedan av Tobbe.
Breflabb: ”Mission accomplised!”
I denna fil är den tidigare nämnda kameran söder om Svanberga (18.65568°, 59.83050°) med.
Dock har jag av ren slump också hittat via Google Earth ”StreetView” en kamera vid pos 16.95625°, 59.73466° som inte heller finns i NVDB – denna är inte med.
Förmodligen är denna inaktiv/nedmonterad då bildens datum är från 2011.
Någon som har kännedom eller bor i närheten och kan bekräfta om den fortfarande finns eller är aktiv?Glad Påsk
/TobbeAttachments:
You must be logged in to view attached files.Henca,
——————————————————-
”På google maps kan man zooma in betydligt mer än blå kartan och i satellitbilden blir även småvägar ca 100 pixlar breda.”
——————————————————-
Google maps är inte en karta – det är ett GIS-program, om än ett enkelt sådant.
När Du zoomar in i det så zoomar Du bara in i en bild, inte i en mer exakt position, om Du förstår vad jag menar. Vägen ligger inte exakt där Du tror. Det här kan Du lätt demonstrera i Google Earth genom att i tidsreglaget växla mellan olika tidpunkter då bilden togs. Du kommer då att se hur vägen hoppar fram och tillbaks, ibland så mycket som 10-20 meter. Det är det jag menar (under rubriken ”GIS-program”) med att det underliggande geo-datat inte har den noggrannheten. Om vägens exakta position nu flukturerar med 10-20 meter så är det ju förkastligt att placera kameror med kanske 0,5-1 meters noggrannhet vid sidan om vägen!Resultatet kan bli; Om det nu är två kameror som tittar i olika rikningar på varsin sida om vägen, kan man ju ändå lista ut åt vilket håll var och en tittar, även om båda symbolerna har hamnat på ena eller andra sidan om vägen på bilden. Men om det endast är en kamera som hamnar på ena eller andra sidan så är det 50% risk att den då, med ert sätt, symboliserar fel riktning.
Positionsbestämningen blir i så fall rent kontraproduktiv!——————————————————-
”…i vår databas anger vi riktningen som fordonen rör sig i, d v s diametralt motsatt vinkel”
——————————————————-
Jag bifogar en Word-fil i tabellformat. Från den kan Du exportera till det formatet Du önskar.
I denna har jag nu lagt till kontrakursen till attributet ”Vinkel” → ”Kurs”, d.v.s fordonets kurs.——————————————————-
”Fördelen med unika namn är att det gör förståelsen lättare om någon vill diskutera en specifik kamera. Det är lättare att slå upp data om kamera K1050E01 än ”Den där kameran i närheten av ladan utanför Ulfåsa”.
——————————————————-
Absolut. Självklart vill man ha med ett namn, det är inte det jag ifrågasätter.
Men alla kameror är ju redan namnsatta med ett individuellt nummer som Trafikverket officiellt har tilldelat (Se attributet ”ID”).
Om jag nu diskuterar Ulfåsa-kameran med någon annan som inte har tagit sin databas från er, så är det väl bättre att alla använder ett redan ensat, etablerat och officiellt namn, att vi alla använder samma språk. Det är väl inte så stor skillnad att säga ”K1050E01” än ”5010020” som faktiskt är Ulfåsa’s officiella namn ur den nationella vägdatabasen.——————————————————-
” Dessutom har vi i vår namnkonvention med ett grovt väderstreck, det kan också fylla en funktion med tanke på att samtliga idag stödda GPS-fil-format saknar särskild information om riktning.”
——————————————————-
Här har Du en poäng.
Jag förslår då, som kompromiss, att man enkelt lägger till väderstrecket till det officilla namnet, d.v.s 5010020E, i Ulfåsafallet.
Med detta derivat kan man åtminstone härleda kamerorna till varandra om man pratar ”olika språk”.Dessutom bör väl det vara mycket mer lätthanterligt att uppdatera/konvertera när NVDB uppdateras nästa gång. För NVDB måste väl betraktas utgöra ”basen” för kamerapositionerna, eller…?
Glad Påsk
/TobbePS. Varför använder Du ”Google Maps” istället för ”Google Earth”?
”Maps” är för noviser ;), jag rekommederar starkt att använda de mer potenta ”Earth” i sådana här sammanhang! DS.Attachments:
You must be logged in to view attached files.Hej igen,
Ett par kommentarer;
———————————–
”När kameran står mitt i vägen är det svårare att från enbart dess position avgöra huruvida kameran fotograferar norrgående eller södergående trafik.”
———————————–Att avgöra åt vilket håll kameran tittar åt bör inte göras med utgångspunkt av kamerans placering, utan med hjälp av kamerans attributdata.
Att använda själva placeringen i sig måste ur GIS-synpunkt nog anses vara ett feltänk.Kartor:
Om man t.ex använder Vägkartan (Blå Kartan) som har en skala 1:100 000, så motsvarar 1 mm på kartan 100 meter i verkligheten.
Om man då ritar ut en väg med ca 7 meters bredd i naturlig storlek skulle det bli ett streck som är 0,07mm – m.a.o, strecket skulle inte synas!
För att en väg skall synas tydligt så ritar man då ett streck på kanske 3mm’s bredd vilket då i verkligheten motsvarar 300 meter.Betänk sedan att man vill placera ut t.ex en kyrka som ligger 25 meter till höger om vägen. Då vill man ju inte att den ska hamna mitt på vägen, utan man placerar då kyrksymbolen ytterligare 5mm till höger. Symbolen hamnar då ca 800m till höger om vägens verkliga placering. Det här gör man för att göra kartan överskådlig, och kallas på geodesi-språk för ”Undanhållning” eller ”Generalisering”
Att försöka placera en fartkamera någon meter eller två på sidan om denna väg faller ju då på sin orimlighet.GIS-program:
GIS-program har förvisso denna noggrannhet i sig, men geo-datat har det oftast inte. Speciellt inte den geo-data vi lekmän eller våra GPS’er använder. Då måste man ner på en betydligt noggrannare nivå, tomtkartor osv.Om man vill grafiskt manifestera ex.vis kamerariktningen kan man ju göra det genom att i stället använda attributet ”Vinkel” som namnettikett till symbolerna.
Ett annat sätt är att använda olika symboler för olika riktningar, vilket jag nu har gjort på den uppdaterade bifogade filen (zippad KMZ).———————————–
” Tack för filen! Så vitt jag kan se finns inte vägnummer/namn med i dessa
———————————–– I den nu bifogade filen har jag rensat lite bland attributen till de jag tror är intressanta.
– Jag har också lagt till vägnumren som Du vill ha.(Anm: I vägnumren kan felposter förekomma då jag har problem med att få Vägverkets GDB-fil att lira helt med ”ATK_Trafiksakerhetskameror_TNE__21089”.)
Om Du också vill ha dessa data i tabellform – säg till.
Mvh
/TobbePS. Varför är det viktigt att ha en egen namnkonvention på kamerorna, även om den är logisk? Är det inte bara att komplicera tillvaron? DS.
Attachments:
You must be logged in to view attached files.Hej o tack för skyndsamt svar.
Några repliker;
——————-
”… i NVDB sägs kameran ofta stå mitt i vägen.”
——————-
– Hastigheterna ligger i vägdatabasen som är ett linjeskikt som motsvarar vägens centrumlinje. Kamerapositionerna ligger som ett punktskikt i en annan fil. Om man nu presenterar linjeskiktet i ett GIS-program och sedan lägger punktskiktet ”över” så vill man naturligtvis att dessa ska connectera med varandra. Därför lägger man med flit kamerapositionerna där. Det är alltså ingen felmätning. Att kamerans position ligger ett par meter transversellt i färdriktningen är ju för oss användare av föga intresse.——————-
”Det finns också exempel på när en fartkamera kommit med i NVDB närmare ett halvår …: https://fartkameraforum.se/forums/topic/ny-kamera-uppsala/”
——————-
– Det refererande inlägget postades 2017-02-01. Den kameran finns med i min bas daterad 2017-03-01. Vet ej om den fanns med i föregående revision.——————-
”Om ett nytt kameraskåp kommer upp tar vi gärna med det i vår databas …”
——————-
– Den kameran jag syftade på är inte ny (E18, ett par hundra meter söder om Svanberga).
Lite konstigt att den inte är med i NVDB då jag läste i någon motortidning att den har registrerat flest fartsyndare i hela Sverige.——————-
”Något verkar ha blivit knas med fil-uppladningen, kanske skulle det funka bättre om…”
——————-
– Lite konstigt. KMZ är ju bara Google’s sätt att ”zippa” KML-filer. KML-filen är på 2,7 Mb medan KMZ-filen är på endast 158 kb. Men ok, jag kan testa att zippa KML-filen.——————-
”Ser man även vägens namn eller nummer i din fil?”
——————-
RLID finns med (misstänker att det betyder ”Road Line Identification”). Den innehåller ca 50 attribut. Hälften är ju från connekterande vägdata och är knappast av intresse. Vet inte ens vad de står för.Dessa attribut ingår (Exempel):
GM_LAYER = Unknown Point Feature
ID = 03009060
NAMN = Tärnsjö Br
E_KORDNAAT = 608127
N_KORDNAAT = 6670132
VINKEL = 20
DRIFTSTART = 06/10/2009
NEDONTRAAD = 12/29/1899
RLID = 19306:974
AVST = 8.13070730099e-001
FRAN_DATUM = 20091215
TILL_DATUM = 99991231
RIKTNING = Med
ELEVATION = 66.209
LINE_NAME =
DAGSL11 =
DAGSL12 =
FORDTYP11 = -1
FORDTYP12 = -1
FORDTYP13 = -1
HAVGIE1 = -1
HAVHAST1 = -1
HTHAST = 70
SLDAG11 =
SLDAG12 =
SLDAT11 = 12/29/1899
SLDAT12 = 12/29/1899
SLMIN111 = -1
SLMIN112 = -1
SLMIN121 = -1
SLMIN122 = -1
SLTIM111 = -1
SLTIM112 = -1
SLTIM121 = -1
SLTIM122 = -1
SLUTAVST = 0.81896106028
STARTAVST = 0.80337694079
STDAG11 =
STDAG12 =
STDAT11 = 12/29/1899
STDAT12 = 12/29/1899
STMIN111 = -1
STMIN112 = -1
STMIN121 = -1
STMIN122 = -1
STTIM111 = -1
STTIM112 = -1
STTIM121 = -1
STTIM122 = -1
TOTALVIKT1 = -1.00000000000
LINE_SIDE = R
POINT_SYMB = Dot – Red@SCALE=2
LAYER =Ha de’
/TobbeAttachments:
You must be logged in to view attached files.Hej,
Är ny här på forumet.
Ett par frågor; Varför samlar ni data på ”sidan om” eller parallellt med NVDB?
Är inte NVDB fullständig och korrekt?
Hittar ni fler kameror än vad som finns i NVDB? (Har själv hittat en som inte är med, men jag antar att skåpet är tomt).Jag har mixat ihop en bas av NVDB’s ”ATK_Trafiksakerhetskameror_TNE__21089”, dat 2017-03-01 och ”ISA_Sverige_09” vilket resulterar i en fil med ca 50 attribut för varje kamera. Där kan man ta ut de attribut man efterfrågar; ex.vis hastighet och kameravinklar mm.
Har exporterat ut den till en KMZ-fil vilken jag bifogar. (Klicka på ikonerna i GoogleEarth för visning av attributen)Läste någonstans ett inlägg med referens till en Igo8-tråd. Den hittar jag inte, var är den?
Utifrån ovanstående data har jag även gjort en fil (speedcam.txt), för Igo8 som jag själv har.
Denna är då fullständig med hastighetsgränser och ”Vinkel” i kontrakurs för ”DIRECTION” som Igo vill ha.
Om någon vill ha den så säg till.Mvh
/Tobbe -
FörfattareInlägg