Svar till: NVDB som datakälla till fartkameror

Start Forum POI Points of Intresst POI Fartkameror NVDB som datakälla till fartkameror Svar till: NVDB som datakälla till fartkameror

Tobbe
Deltagare

Hej igen,

Jag har inte varit aktiv här på senare tid. Anledningen är följande:

När jag anslöt mig till detta forum så ifrågasatte jag en hel del. t.ex hur pålitlig NVDB var (5 april, 2017 kl. 01:11 #758)
    Detta speciellt då jag i en tidning hade läst att en kamera i Svanberga hade registrerat flest fortkörare i landet (5 april, 2017 kl. 12:21 #760) och denna kamera var inte med i NVDB!!!!

Jag arbetade de senaste 10 åren som GIS-ingenjör åt Lantmäteriet/Flygvapnet med att konstruera digitala ”GPS”-kartor åt JAS:ar, Helikoptrar, UAV:er mm.

I kraft av mitt ”ämbete” kontaktade jag då den huvudansvarige för fartkamerorna i Sverige för att utreda detta.
    Vederbörande var mycket tillmötesgående men samtidigt förvånad över mitt påstående att det skulle finnas oregistrerade kameror i NVDB då han trodde sig kunna garantera dess riktighet. Vi penetrerade frågan gemensamt och kom fram till att det endast var en namnförbittring som orsakat ”felet”. Kameran som tidningen hade uppgett stå i Svanberga och som inte var med i NVDB, stod i verkligheten i Flemmingsberg.

Men, varför var kameran som verkligen stod i Svanberga inte med? Jo, ganska roligt faktiskt. Bonden som ägde marken där man behövde dra fram elen, vägrade ge dem tillstånd för det! Därför var under 10 år denna kamera aldrig aktiv (!) och därför inte med i NVDB. Den monterades sedermera ned 2023.

Men detta ger för handen att som den ansvarige också tillstyrkte, är att alla aktiva kameror finns med säkerhet med i NVDB. Det finns inga andra aktiva kameror än dessa! Möjligen tomma skåp. PUNKT SLUT!

Då finns det ju ingen mening med att samla in och registrera andra kamerapositioner som man tror är aktiva utöver de som finns i NVDB. Bättre att bara se till att man har uppdaterade data. Det tillkommer ca 100 nya kameror varje år!

Hastighetsgränserna ändras också ofta. Polare som har ett par två- tre-år gamla Tesla:or utan att uppdaterat databasen klagar frekvent på ”inga hastigheter stämmer”. Så manuella hastighetsraporteringar är ju förkastligt. Eller vad säger Du henca?

Hastigheterna i ISA är tydligen också juridiskt gällande, och trumfar t.o.m. skyltningen. Läste om en kille som körde i 70 helt enl. sin databas men torskade då skyltningen visade 50.
    Han vann i rättegången! Det är den bokförda registrerade hastigheten som gäller, även om skyltningen säger något annat (felskyltning).

Bifogar uppdaterade zippade fartkameror från 2025-02-12 i fomaten:
    – Farkameror.Doc (Word)
    – Farkameror.KMZ (Google)
    – Speedcam.txt (iGo8)

Attachments:
    You must be logged in to view attached files.