Start › Forum › POI Points of Intresst › POI Fartkameror › NVDB som datakälla till fartkameror › Svar till: NVDB som datakälla till fartkameror
Kul anekdot om kamerapositionen som ”inte” fanns med i NVDB!
Jag ser fortfarande en vits med att mata in manuellt rapporterade fundament i vår databas. Detta eftersom dessa positioner kan hinna få en aktiv kamera innan vår genomsnittlige användare har hunnit uppdatera kamerapositionerna i sin navigator, handen på hjärtat, hur ofta brukar ni själva uppdatera era GPS-navigatorer? Själv brukar jag bara uppdatera en eller högst två gånger om året.
Ja, det där med hastigheter som ändras är ett elände. En del västräckor har till och med så att de byter hastighet med årstiderna. Min ambition med vår databas är att den åtminstone inte skall lura någon att köra för fort, så vid minsta tveksamhet låter jag en lägre hastighet stå kvar. Men det finns säkert några positioner som ändå har kvar en inaktuell numera för hög hastighet.
Benke som brukar skicka uppdateringar från NVDB gav mig en excel-fil som tydligt visar kommentaren för de positioner som vi har som saknar kommentar/ortsnamn. Jag tänkte börja kika på det framöver, det rör sig om ca 900 positioner. I samma fil fanns hela listan med positioner som vi har med i vår databas men som saknas i NVDB. Där tänkte jag manuellt kika på varje position i google streetview för att se om positionen skall tas bort. Detta arbete kommer dock ta många helger…
m v h Henrik