Start › Forum › Diverse forumfrågor › IGO 8 › Svar till: IGO 8
Om Ni har en SQL databas varför kopplar Ni inte den till NVDB ? Hitta eller konstruera nycklar så att man får ett interface mellan tabeller och databaser, det är där utmaningen ligger.
Men systemet som detta bygger på handlar inte alls om NVDB. Det bygger på ett generellt system som kan hantera många olika sorters punkter. Bara här på fartkameraforum.se har vi fem olika tabeller med data för olika typer av punkter. För fyra av fem tabeller här på fartkameraforum.se är inte NVDBs ID-nummer relevanta alls. För övriga användare ute i världen är inte heller NVDBs ID-nummer relevanta, där kan det handla om alltifrån positioner på vackra vägar till kontaktuppgifter för idrottsföreningar.
Så om vi här på fartkameraforum.se skulle klämma in NVDBs ID-nummer i vår tabell för fartkameror skulle vi antingen få göra det i något av de befintliga fälten. Då skulle vi få skriva ID-nr antingen i fältet för namnet eller i fältet för kommentaren. Eller så skulle vi få lägga till ett fält till för ID-nummer och detta fält skulle då få en lite missvisande rubrik som t ex tel-nr. Dessutom skulle det fältet synas för alla våra tabeller som t ex vägbulor och broar.
Men låt oss nu bortse från alla dessa praktiska problem och låtsas att det snyggt och lätt skulle gå att lägga till ett fält för ID-nr i tabellen för fartkameror. Hur skulle då dessa ID-nr kopplas ihop med NVDB? Vi har ju inte direkt-access till deras databas.
Hur utdata formatet ser ut är oväsentligt, Jag kör IGO8, någon annan Garmin…
Been there, attempted done that… Under min höst-semester offrade jag några timmar på att försöka generera filer även for igo8. Det föll på bristande information om hur filformaten för igo8 egentligen fungerar. För att kunna lägga till stöd för igo8 räcker det inte att stödja punkter med hastighetsvarningar, dessutom måste resmålspunkter stödjas.
Ni får återkomma när Ni vill ta nästa steg.
I skrivande stund har jag gett upp inbyggt stöd för igo8. Men om någon bidrar med en patch eller om jag vid någon framtida semester får några timmar över och då har en bra spec på hur igo8-formaten fungerar och en villig testare kanske jag gör ett nytt försök.
m v h Henrik