henca

Forumsvar skapade

Visar 15 inlägg - 331 till 345 (av 524 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • som svar på: Garmin DriveAssist 50LMT-D #1080
    henca
    Moderator

      Tack för varningen! Då skall jag undvika att uppdatera kartorna på ett tag…

      För mig har det hänt ett par gånger att röstkommando slutat att fungera helt och hållet. Genom att starta om GPSen har jag dock fått den att fungera igen.

      m v h Henrik

      som svar på: Uppdaterade hastigheter från NVDB #1078
      henca
      Moderator

        Idag kom det ett mail, hastigheten för K678S04 verkar ha blivit 80 igen. Jag dubbelkollade med både streetview där man kunde se 80-skyltar och NVDB där vägen hade 80-färg. Nu är den korrigerad tillbaka till 80.

        m v h Henrik

        som svar på: 20 nya kameror: E4, E14 samt väg 30, 83, 118 272 och 642 #1062
        henca
        Moderator

          Via mail har jag blivit uppmärksammad på att K272S13 var en dublett av K272S05 som vi hade sen tidigare. Jag har därför tagit bort K272S13 och ändrat kommentaren till K272S05 för att tydligare visa (det nya) sambandet med NVDB.

          m v h Henrik

          som svar på: Två nya kameror på E4 #1051
          henca
          Moderator

            Det kom ett mail med mer exakta koordinater från NVDB, så koordinaterna är nu lite justerade:

            Såg att i NVDB kommit två nya kameror på E4 an norr om Gävle Axmartavlan,Norrgående 60,95852 – 17,03485 90 km vinkel 180 gr. Axmartavlan, Södergående 60,96102 – 17,03362 90 km vinkel 340 gr.

            m v h Henrik

            som svar på: Ändrad hastighet på kamera, rv19. #1049
            henca
            Moderator

              Tack för observationen! Hastigheten är nu ändrad till 80 för K19S02.

              m v h Henrik

              som svar på: 20 nya kameror: E4, E14 samt väg 30, 83, 118 272 och 642 #1038
              henca
              Moderator

                Tack rolfa för din uppmärskamhet! Jag flyttade kommentarerna till de gamla kamerorna och tar bort de 5 nya. I denna veva passade jag också på att döpa om K118N12 till K118E12, just där ser vägen ut att gå lite mer österut.

                m v h Henrik

                som svar på: 19 nya kameror #1031
                henca
                Moderator

                  Ännu en gång var innor uppmärksam, denna gång på väg 195 där jag lagt till både K195N03 och K195S03. Den senare är numera omdöpt till K195S06.

                  m v h Henrik

                  som svar på: 8 nya fartkameror väg 17, 52, 55, 97, 99 och 174 #1030
                  henca
                  Moderator

                    Innor var uppmärksam och såg att jag gav sammalöpnummer till K99N05 och K99S05, numera är den senare omdöpt till K99S06.

                    m v h Henrik

                    som svar på: Tre gupp i Bollnäs #1028
                    henca
                    Moderator

                      Position och namn för den sista punkten har idag korrigerats lite.

                      Punkten kallas nu ”Bakom Elgiganten/Rusta”

                      m v h Henrik

                      som svar på: Hastighetsändringar i Norra Skåne #1026
                      henca
                      Moderator

                        Ajdå, det missade jag. Nu är även vägnamnet korrigerat i den kommentaren.

                        m v h Henrik

                        som svar på: Hastighetsändringar i Norra Skåne #1024
                        henca
                        Moderator

                          Tack! Hastigheterna är nu korrigerade.

                          m v h Henrik

                          som svar på: 8 nya kameraplatser rv118 nordöstra Skåne #1021
                          henca
                          Moderator

                            Tack för tipset! De är nu inlagda som:

                            K118S05
                            K118N06
                            K118S07
                            K118N08
                            K118S09
                            K118N10
                            K118S11
                            K118N12

                            m v h Henrik

                            som svar på: 19 nya kameror #1016
                            henca
                            Moderator

                              Innor var uppmärksam och skickade ett mail där han påpekade att det nu fanns två kameror som heter K47E10. Den ”nya” K47E10 enligt föregående inlägg är numera omdöpt till K47E14. Dessutom passade jag på att ta bort några onödiga värdesiffror i dess koordinater.

                              m v h Henrik

                              som svar på: Hur hanterar vi en ny kategori? #1008
                              henca
                              Moderator

                                Jag kan ju komplettera med lite mer information om den första falluckan, den beskrivs i t ex den här artikeln:

                                https://www.nyteknik.se/fordon/se-luckan-i-vagen-som-stoppar-fartdarar-6416657

                                Initialt har jag för mig att falluckan drogs med en hel del barnsjukdomar. Bakgrunden till att den installerades var följande:

                                I Linköping på rydsvägen var 50 km/h gällande hastighet på rydsvägen genom en cykelkorsning som regleras av trafikljus. Denna cykelkorsning var ganska vältrafikerad då den låg mellan studentboenden i ryd och Linköpings universitet. Alla cyklister hade inte så stor respekt för det där med trafikljus och det uppstod en hel del incidenter i korsningen. Den innovativa lösningen blev att sänka hastigheten på vägsträckan till 30 km/h och sedan utveckla denna fallucka som skulle se till att den nya lägre hastigheten efterlevdes. Personligen tror jag att staket och nedfällbara bommar vid trafikljuset vore en lösning som blivit både billigare och säkrare.

                                m v h Henrik

                                som svar på: Hur hanterar vi en ny kategori? #1007
                                henca
                                Moderator

                                  Det finns redan några sådana i Linköping och de är inlagda som vanliga vägbulor.

                                  m v h Henrik

                                Visar 15 inlägg - 331 till 345 (av 524 totalt)