Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
Tack för varningen! Då skall jag undvika att uppdatera kartorna på ett tag…
För mig har det hänt ett par gånger att röstkommando slutat att fungera helt och hållet. Genom att starta om GPSen har jag dock fått den att fungera igen.
m v h Henrik
Idag kom det ett mail, hastigheten för K678S04 verkar ha blivit 80 igen. Jag dubbelkollade med både streetview där man kunde se 80-skyltar och NVDB där vägen hade 80-färg. Nu är den korrigerad tillbaka till 80.
m v h Henrik
30 december, 2017 kl. 11:09 som svar på: 20 nya kameror: E4, E14 samt väg 30, 83, 118 272 och 642 #1062Via mail har jag blivit uppmärksammad på att K272S13 var en dublett av K272S05 som vi hade sen tidigare. Jag har därför tagit bort K272S13 och ändrat kommentaren till K272S05 för att tydligare visa (det nya) sambandet med NVDB.
m v h Henrik
Det kom ett mail med mer exakta koordinater från NVDB, så koordinaterna är nu lite justerade:
Såg att i NVDB kommit två nya kameror på E4 an norr om Gävle Axmartavlan,Norrgående 60,95852 – 17,03485 90 km vinkel 180 gr. Axmartavlan, Södergående 60,96102 – 17,03362 90 km vinkel 340 gr.
m v h Henrik
Tack för observationen! Hastigheten är nu ändrad till 80 för K19S02.
m v h Henrik
3 december, 2017 kl. 12:14 som svar på: 20 nya kameror: E4, E14 samt väg 30, 83, 118 272 och 642 #1038Tack rolfa för din uppmärskamhet! Jag flyttade kommentarerna till de gamla kamerorna och tar bort de 5 nya. I denna veva passade jag också på att döpa om K118N12 till K118E12, just där ser vägen ut att gå lite mer österut.
m v h Henrik
Ännu en gång var innor uppmärksam, denna gång på väg 195 där jag lagt till både K195N03 och K195S03. Den senare är numera omdöpt till K195S06.
m v h Henrik
Innor var uppmärksam och såg att jag gav sammalöpnummer till K99N05 och K99S05, numera är den senare omdöpt till K99S06.
m v h Henrik
Position och namn för den sista punkten har idag korrigerats lite.
Punkten kallas nu ”Bakom Elgiganten/Rusta”
m v h Henrik
Ajdå, det missade jag. Nu är även vägnamnet korrigerat i den kommentaren.
m v h Henrik
Tack! Hastigheterna är nu korrigerade.
m v h Henrik
Tack för tipset! De är nu inlagda som:
K118S05
K118N06
K118S07
K118N08
K118S09
K118N10
K118S11
K118N12m v h Henrik
Innor var uppmärksam och skickade ett mail där han påpekade att det nu fanns två kameror som heter K47E10. Den ”nya” K47E10 enligt föregående inlägg är numera omdöpt till K47E14. Dessutom passade jag på att ta bort några onödiga värdesiffror i dess koordinater.
m v h Henrik
Jag kan ju komplettera med lite mer information om den första falluckan, den beskrivs i t ex den här artikeln:
https://www.nyteknik.se/fordon/se-luckan-i-vagen-som-stoppar-fartdarar-6416657
Initialt har jag för mig att falluckan drogs med en hel del barnsjukdomar. Bakgrunden till att den installerades var följande:
I Linköping på rydsvägen var 50 km/h gällande hastighet på rydsvägen genom en cykelkorsning som regleras av trafikljus. Denna cykelkorsning var ganska vältrafikerad då den låg mellan studentboenden i ryd och Linköpings universitet. Alla cyklister hade inte så stor respekt för det där med trafikljus och det uppstod en hel del incidenter i korsningen. Den innovativa lösningen blev att sänka hastigheten på vägsträckan till 30 km/h och sedan utveckla denna fallucka som skulle se till att den nya lägre hastigheten efterlevdes. Personligen tror jag att staket och nedfällbara bommar vid trafikljuset vore en lösning som blivit både billigare och säkrare.
m v h Henrik
Det finns redan några sådana i Linköping och de är inlagda som vanliga vägbulor.
m v h Henrik
-
FörfattareInlägg