IGO 8

Start Forum Diverse forumfrågor IGO 8

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 193 totalt)
  • Författare
    eriks66
    Deltagare

Shas har du kollat vad du har för operativ?

Erik

eriks66
      Deltagare

En fråga? finns möjligheten att skicka pm i forumet? kunde vara bra om man vill diskutera något som man inte vill att alla kan se.

Erik

Shas
        Deltagare

CE6…

Ibasto
          Keymaster

PM eller liknande står också på listan. Har tittat på några pluggin som hanterar det men hittills inte installerat nått.

/Ibasto

Shas
            Deltagare

PM, Nu ska vi se… Vi håller väl inte på med några olagligheter här. Jag har åtminstone uppgraderat till en ny maskin just för att den ska hjälpa mig att vara laglig… Faktum är att det inte alltid så lätt att hålla koll på de nya hastigheterna. Innan var det mer självklart vad som gäller….

Shas
              Deltagare

Ok då… Pm kan väl vara bra ibland 😉

henca
                Moderator

[quote quote=200]Vad är PHPOI, Är det något program ?[/quote]

Ja, det kan man säga: http://phpoi.sourceforge.net/

Det är det system med databas som gps-filerna bygger på. Alla data ligger i en sql-databas och zip-filen till vald gps-modell genereras dynamiskt från databasens innehåll i samma ögonblick som man tankar ned en GPS-fil.

När phpoi får stöd för fler GPS-format kan fartkameraforum.se uppdatera sin installation av phpoi och även tillhandahålla de nya gps-formaten direkt från sql-databasen.

m v h Henrik

henca
                  Moderator

[quote quote=201]har lite idéer om hur det eventuellt skulle kunna gå till att få dit vägnamnet och gällande hastighet.
                    Återkommer när jag har haft tid o leka lite.[/quote]

Om du lyckas lösa detta så vore det en höjdare! Då skulle man kunna jämföra med de kameror som vi redan har och lägga till de kameror som saknas. Tyvärr kommer det ändock nog krävas en del manuellt arbete då många kameror mätts in manuellt och inte matats in med exakt samma koordinater. På något vis gäller det att identifiera vilka kameror som är nya och vilka som bara skiljer lite i position.

m v h Henrik

Shas
                    Deltagare

Hej på dig Erik66, Vad är problemet ? Om jag förstår dig rätt så vill du utgå från filerna som vägverket tillhandahåller. Som jag ser det är detta inga problem alls… Om vi utgår från att vägverkets positionsbestämmelser är mest rätt. Gör en programsnutt som jämför koordinaterna matcha och hämta därefter all data som är kopplat till denna position och gör en ny fil…

Dumpa denna “nya” fil till en textfil så att man blir av med alla underliggande formler. Läs in denna fil igen i ett nytt fräscht kalkylblad och du har din eftersökta mall. Med jämna mellanrum är det sedan bara att köra en ny jämförelse mot vägverkets. programmet “highlightar” de positioner som saknar utökad information dvs de nya. Här ser jag ingen annan möjlighet än att man får komplettera dessa manuellt.

Att sedan tillverka en textbaserad fil typ csv i något format typ Garmin är förhållandevis enkelt, det var ju så jag gjorde…

Shas
                      Deltagare

Till Henca ok laddade ner detta program 1.0.4. Här måste jag erkänna att min kunskap brister *.tar.gz är ju ett format som jag kopplar ihop med androider och programvara.

Misstänker att man måste ha något mer, men frågan är om jag ska ge mig in i detta 😉

Mvh // Shas

henca
                        Moderator

[quote quote=212]Om vi utgår från att vägverkets positionsbestämmelser är mest rätt. Gör en programsnutt som jämför koordinaterna matcha och hämta därefter all data som är kopplat till denna position och gör en ny fil…[/quote]

Problemet med att skapa en ny fil är att vägverkets fil inte innehåller alla data som vi vill ha i den nya filen. Att koordinaterna är på fel format är ett mindre problem. Större problem är de data som saknas, det saknas vägnamn och framförallt saknas hastighet.

m v h Henrik

henca
                          Moderator

[quote quote=213]Till Henca ok laddade ner detta program 1.0.4. Här måste jag erkänna att min kunskap brister *.tar.gz är ju ett format som jag kopplar ihop med androider och programvara.

Misstänker att man måste ha något mer, men frågan är om jag ska ge mig in i detta [/quote]

Programmet är ingenting för “vanliga” GPS-användare. Programmet är bara för dem som vill sätta upp en egen web-server där man kan tanka hem GPS-filer.

m v h Henrik

Shas
                            Deltagare

Ok misstänkte detta… Vad beträffande vägverket filer så får man ju arbeta med det material man har såvida nu inte kan få vägverket att lägga till den data som du behöver…

Jag förutsätter att vi får leka med det vi har och då är detta den bästa lösningen.

Nu måste jag få till den förbannat alert sträckan Ingen som kan tipsa om något här finns ju inga menyinställningar vad jag vet i alla fall…

Ibasto
                              Keymaster

Problemet med att skapa en ny fil är att vägverkets fil inte innehåller alla data som vi vill ha i den nya filen. Att koordinaterna är på fel format är ett mindre problem. Större problem är de data som saknas, det saknas vägnamn och framförallt saknas hastighet.

Vi skulle fortfarande ha stor nytta av nånting som skulle kunna jämföra trafikverkets fil med vår fil för att se vilka kameror som saknas. Kommer ihåg från det gamla forumet att det ibland fanns “spaningstips” där vi visste att vi saknade kameror. Tror dock att det baserade sig helt på en manuell jämförelse.
                                Detta ska nog göras helt utanför PHPOI och dess funktioner. Det stora problemet som jag ser är det som Henca varit inne på tidigare att skilja på saknade kameror och kameror som vi har men står “nästan rätt”.
                                Fortsätt att testa! Jag lägger gärna upp resultatet här.

/Ibasto

breflabb
                                Deltagare

Till Shas fråga:Nu måste jag få till den förbannat alert sträckan Ingen som kan tipsa om något här finns ju inga menyinställningar vad jag vet i alla fall…
                                  På min IGO 8 går det att ställa alert sträckan så här:
                                  Inställningar_Varningar(en triangel)_Nästa delmeny står finns det 5 val.
                                  Under “varning för hastighetskamera finns det ytterligare meny där det
                                  går att ställa själva varningssträckan i meter.
                                  Min IGO version är 8.3 så den är några år,men funkar bra.Sedan beror mycket på
                                  vilket skin man har också har en känsla av

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 193 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.