Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
Tack för info! Ändringarna är nu införda i vår databas.
Min PM-box verkar vara tom och jag har inte heller sett något mer om detta på mailet än den notifiering som jag fick om detta inlägg i forumet.
m v h Henrik
Tack för fundament-tipsen! De är nu inlagda som:
56.026043
13.675823
K23S34
8056.089353
13.767297
K23N35
8056.117294
13.790693
K23N36
8056.586522
14.932989
K27S37
9056.54852295
14.95492935
K27S38
90m v h Henrik
Jag tycker att det låter som en bra plan och ändrar tillsvidare KE18E14 till 59,37057 14,01039 även i vår databas. Även om man mäter in manuellt befarar jag att precisionen inte blir mycket bättre än såhär. Även koordinaterna i NVDB är inte exakta, ibland står kamerorna mitt på vägen, ibland står de en bit utanför vägen.
m v h Henrik
Någonting verkar vara skumt med koordinaterna från NVDB, men jag har tyvärr inga bättre koordinater.
Enligt NVDB är sweref 99-koordinaterna för denna kameraposition N 6581725 , E 443752 . Enligt http://latlong.mellifica.se/ blir detta i WGS84 lat 59.370485 och lon 14.010286.
Om man matar in antingen WGS84 eller sweref99-koordinaterna på NVDBs web på https://nvdb2012.trafikverket.se/SeTransportnatverket ser man om man zoomar in max att man får en position mitt på den lilla vägen som går bredvid E18. Slår man på att presentera ATK-mätplats visar de en position mitt på östergående körfält på E18. Om man sedan försöker klicka sig fram till info för kamerapositionen går det dock ej klicka på kamerans position när man är max inzoomad i NVDB, klickar man i stället på den där presenterade positionen på vägen bredvid får man en blå ring kring kamerapositionen och dess info.
Så någonting är helt klart skumt med koordinaterna från NVDB. Dock tror jag ändå att precisionen på koordinaterna skall vara tillräckligt bra för att GPS-navigatörer skall kunna ge en varning när man kommer på E18. Även om vi skulle få rätt koordinater för kamerapositionen befarar jag att de även felaktigt kommer varna för en för hög tillåten hastighet om man kör på den lilla vägen.
m v h Henrik
Nej, den möjligheten finns tyvärr inte idag. Om någon implementerar stöd för gpx-formatet i phpoi ( http://phpoi.sourceforge.net/ ) kommer även detta forum kunna dra nytta av det.
Tills vidare får du ladda ned filerna i något annat format för att sedan konvertera till gpx med lämpligt verktyg, t ex gpsbabel ( https://www.gpsbabel.org/ )
m v h Henrik
Logiken är att varje lista på download-sidan visar vilken punkt i listan som har den nyaste uppdateringen samt datum för denna uppdatering.
m v h Henrik
Det skulle kunna vara så att just en av de positioner som nu togs bort var den som senast blev tillagd (2017-10-01). Det syns inte externt, men varje punkt i databasen har en egen tidstämpel när den senast blev modifierad. Hela gruppen presenteras sedan som ”senast uppdaterad” med punkten som senast blev uppdaterad och dess tidstämpel.
Men jag kikade på web.archive.org och tyvärr har de ingen nyare uppdatering av poi-sidan än 2017-07-07, men då fanns det 157 positioner och även då var nyaste positionen 2016-10-12 Malmö-KO-W. Numera finns det bara 154 positioner kvar vilket stämmer med de tre som togs bort och sannolikt fanns även just dessa tre 2017-07-07.
Länken till web.archive.org är https://web.archive.org/web/20170707033024/https://fartkameraforum.se:80/poi-filer/
(märkligt, då man postar en länk på forumet redigerar forumet länken och lägger in ett https där det skall vara http) Web archive har bara lagrat en http-adress, ej https.)Datumet för ”senast uppdaterad” blir bara färskare när en punkt läggs till eller modifieras.
m v h Henrik
Tack för rapporten! De tre positionerna är nu borttagna från vår databas.
m v h Henrik
Tack igen för tipset! Jag lyckades hitta administratörslösenordet och kunde logga in i databasen från Spanien. Det nya fundamentet heter nu K13E28 och K13N01 är omdöpt till K13W01.
m v h Henrik
Tack för tipset! Just nu har jag farit iväg på en närmare 2 veckor lång semester och har lite svårt att logga in på administratörs-sidorna. Därför hoppas jag kunna uppdatera listorna om knappt två veckor.
m v h Henrik
Enligt NVDB så verkar kameravinkeln för K850S03 vara 186 grader. D v s kameran är riktad söderut och fångar då norrgående trafik. Jag döper om K850S03 till K850N03.
m v h Henrik
Ja, i vår databas blev nu namnen K850S01, K850N02 och K850S03. Jag brukar sträva efter att ge alla kameror på samma väg ett unikt löpnummer, ibland kan det visa sig att riktningen har missuppfattats för någon kamera och då kan man bara byta riktningsbokstaven utan att fundera över eventuell krock med löpnummer.
Dock finns det eller har åtminstone funnits kameror i vår databas som ligger på samma väg och som har samma löpnummer. Om de är döpta efter olika riktningar gör det inte så mycket, då har de iallafall unika namn. Rent tekniskt ställer varken databasen eller GPS-navigatörerna något krav på att namnen skall vara unika, men det blir enklare med unika namn om man vill diskutera någon kamera här i forumet.
m v h Henrik
Jättetack för rapporten! De är nu inlagda som K850S01, K850N02 och K850S03. (oftast brukar jag försöka räkna upp löpnumret så att varje kamera på samma väg får unikt löpnummer, men jag vet att det kan finnas en del dubletter)
m v h Henrik
Tack för din uppmärksamhet! Nu har jag tagit bort K206W08, det verkar ha blivit en dublett och det var helt och hållet mitt eget fel. För ungefär ett år sedan mätte jag in K206W01, nu i år passerade jag den vägen igen och noterade ett kamerafundament som det ännu inte kommit upp någon kamera på. Felaktigt antog jag då att det var ett nytt fundament, men av någon anledning hade inte det fundamentet fått någon kamera ännu.
m v h Henrik
Jag uppdaterade just kartorna och därmed även firmware. Innan jag gjorde det så gjorde jag först en komplett disk-image av hela internminnet i Garmin-enheten. Dock fegade jag och tror att jag lyckades undvika att avbryta språkfilerna. Huruvida jag verkligen lyckades undvika att avbryta språkfilerna vet jag dock inte säkert, men jag kan åtminstone konstatera att röstkommandona ”sök efter plats” och ”sök adress” fortfarande fungerar.
m v h Henrik
-
FörfattareInlägg