Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
K113S03 80 55.90649 13.343438
K1153E2 70 58.581993 15.94259480 filen: Syd + 3°
70 filen: ?Observera att namnet på fartkamerorna inte innehåller någon exakt riktning!
Den enda riktning som du får är från bokstaven som kan vara N, E, S eller W. Siffran efter riktningen är bara ett löpnummer med ambitionen att namnet på varje kamera skall vara unik. Unika namn på kamerorna underlättar när du skall rapportera in felaktiga data för någon kamera.
m v h Henrik
Skall göra mitt bästa för att besvara dina frågor:
1. Det finns inte någon automatisk synkning mot NVDB. Det största hindret mot en sådan automatisk synkning är att man inte på något automatiskt vis kan få ut vilken hastighet som hör till en viss kamera från NVDB. Ett annat mindre hinder mot en sådan synkning är att man inte heller på något automatiskt vis kan få ut vilken väg en viss kamera står på.
I brist på automatisk synkning har vi dessa trådar i forumet:
Den första tråden ovan beskriver hur man med manuellt arbete hämtar ut de data som behövs ur NVDB för att rapportera in kameror till vår databas, mig veterligen går inte detta manuella arbete automatisera mycket mer än så.
Den andra tråden visar till kartor med positioner för de fartkameror som vi har i vår databas och de fartkameror som finns i NVDB. Med hjälp av dessa kartor kan man relativt enkelt se vilka kameror som saknas i vår databas. I dessa kartor finns även koordinaterna för kamerorna från NVDB omräknade till WGS84, men det återstår ändå manuellt arbete med kartor och NVDB för att se vägnamn och hastighet.2. Enda lösningen på felaktiga hastigheter är att rapportera in vilka kameror det rör sig om och vad den korrekta hastigheten är.
För någon månad sedan var jag själv ute och åkte och upptäckte några kameror med felaktig hastighet. Jag tänkte att det skulle jag fixa när jag kom hem genom att ta korrekt hastighet från NVDB. Tyvärr var hastigheten fel även i NVDB så dessa kameror har kvar sin felaktiga hastighet. Nästa gång jag kör förbi där får jag försöka anteckna noga exakt vilka kameror det rör sig om och vad korrekt hastighet är för dessa kameror.
Det är också möjligt att rapportera in felaktigheter i NVDB till NVDB. Jag har rapporterat in en felaktig hastighet på en vägsträcka där och de korrigerade den efter några dagar. Men även om hastigheterna blir korrigerade i NVDB återstår det manuellt arbete för att få dem korrigerade hos oss. Detta manuella arbete måste också initieras av att någon rapporterar felaktigheten.
m v h Henrik
Jag tankade nu hem din fil och ser att det står värdefel på ett antal vinklar. Vilka är ”de” som har ett annorlunda koordinatsystem? Hur påverkar koordinatsystemet kameravinklarna?
I våra filer ser man bara vinkeln genom namnen på kamerapositionerna, det blir en ganska grovkorning vinkel med 90 graders upplösning. I NVDB ser du vinklarna med en grads upplösning, men vinklarna blir 180 grader fel då de vinklar som där anges anger vart kameran tittar och inte färdriktningen.
Någonstans i tråden skrev du också att du väntade på svar på ett mail innan du kunde fixa detta. Vad är det för typ av information som du behöver i det mailet?
m v h Henrik
Fint om allt löst sig och vi inte behöver korrigera något.
m v h Henrik
NVDB är vägverkets databas, där finns det massor med data om våra vägar, bl a data om fartkameror. Hur NVDB används beskrivs i denna tråd:
Du skriver något om ”ett 20 tal kameror med fel koordinatsystem”, vad menar du med det? Är det i din fil det är fel? Är det i vår databas det är fel (databasen som genererar filer för garmin, navman och tomtom)? Om det är i vår databas det är fel, vilka kameror är det i så fall det rör sig om och vad vore det rätta värdet för dessa kameror?
m v h Henrik
När det gäller våra kamerapositioner, både de som är manuellt inmätta och de som tas från NVDB, kan man inte helt lita på att kameran visas på rätt sida i google maps. Precisionen verkar kunna skilja lite mellan olika kamerapositioner.
Att precisionen varierar på manuellt inmätta kameror är ju inte så förvånande, men jag är lite förvånad att inte NVDB har bättre precision på sina kamerapositioner. Kanske strävar NVDB efter att ange positionen på vägen som mäts av kameran. Kanske blir det avrundningsfel då vi konverterar mellan olika koordinatsystem (egentligen skall man ta hänsyn till tid och datum vid konvertering mellan olika koordinatsystem eftersom kontinenter flyttar på sig). Kanske är inte vägarnas positioner exakta på google maps.
Därför skulle jag inte lita på kamerans position på google maps när det gäller att avgöra i vilken riktning kameran tittar. Bättre att använda NVDB för att avgöra riktningen.
NVDB mäter vinkeln i grader, 0 grader är norrut, 90 grader österut, 180 grader söderut och 270 grader västerut. Det luriga är att de anger riktningen som kameran tittar i. En kamera som tittar söderut fotograferar trafik som går norrut.
Hur det sen är i igo8 vet jag inget om. Kanske anger de riktningen i gon i stället för i grader. Gon delar in ett varv i 400 enheter i stället för 360. Ibland kallar man även gon för nygrader, det är främst inom byggbranschen som man brukar använda gon, men visst, dit hör även lantmäteriverksamhet.
Ambitionen är att hålla fartkameraforums databas så komplett och korrekt som möjligt. Om ni hittar några fel får ni mer än gärna rapportera dem. Om det sen blir en, tjugo eller femhundra kamerapositioner som behöver uppdateras spelar inte så stor roll. Ambitionen är att alla positioner skall vara korrekta, fast det kanske kan ta lite mera tid om det blir mycket arbete.
m v h Henrik
Välkommen berr till forumet, du gjorde allting precis rätt!
m v h Henrik
Tack för mail med vinklar! Nu finns kamerorna med som:
K30S01
K30W02
K30S03
K30N04
K30S05
K30N06
K30S07
K30W08
K30S09
K30N10Med dessa 10 nya kameror har vi nu 1454 kameror i vår databas.
m v h Henrik
Det verkar ha hjälpt med annons-fixen. Nu ser jag inte längre några annonser i inläggen utan bara bredvid där de är mindre störande. Jag tycker att det är helt OK att du får annonsintäkter för att täcka de kostnader som krävs för att ha plats på webhotell och domän. Det var bara förändringen med annonser inne i meddelandena som jag upplevde som en stor försämring för forumets funktionalitet.
m v h Henrik
Jag tycker det blev snyggt med de nya färgerna och layouten. Dock blev forumet lite lidande, att läsa inlägg blev lite störande då annonser hamnat mitt i inläggen. Så vitt jag minns fanns det förut bara annonser vid sidan om inläggen.
m v h Henrik
Har vi någon koll på i vilken riktning de kamerorna kikar? Annars får vi vänta tills de kommer med i NVDB så vi vet hur vi skall döpa kamerorna.
m v h Henrik
19 november, 2016 kl. 23:31 som svar på: Kartor för våra och vägverkets positioner för fartkameror #491Idag fick jag en ny fil från Erik (stort tack), NVDB har nu 1439 kameror. Den nya filen, tillsammans med våra senaste positioner lade jag upp på https://drive.google.com/open?id=1zc66YWAUKx_LUtvjvl2ZqvqQbKI&usp=sharing
m v h Henrik
Tack! De gamla kamerorna har fått byta namn och de nya kamerorna är inlagda som:
K69S07
K69N08
K69W09
K69N10m v h Henrik
Snygg jobbat! Efter ytterligare en korrigering enligt tråd 13 nya kameraror flera vägar är vi nu uppe i 1406 kameror 🙂
m v h Henrik
Tack! Det är nu korrigerat. Jag har lagt till KE4N121 för Granberget norrgående och korrigerat Granberget södergående.
m v h Henrik
-
FörfattareInlägg